mediamulti Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Hei! Har instalert pc med adslmodem i kjelleren. Ønsker nå og dele dene internetforbindelsen med en pc i første etasje, men det må ikke bli slik at jeg må ha Pc i kjelleren alltid på for at internett oppe skal virke! Hva trenger jeg da av router eller swich???? hvis mulig har dere et forslag til et rimelig altarnativ Jeg har en Cat.5 kabel som går opp til første etasje, det er kun brukt to ledere i den (telefonlinjen), kan jeg bruke denne til å "nettverket" eller må jeg trekke opp en ny? Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Det beste er å bruke en router som denne. Siden 100Mb/s ethernet bare bruker 4 ledere og nettverkskabler vanligvis inneholder 8 så bør det gå fint å kjøre nettverk på samme kabel som telefon (kjører nettverk og isdn på samme kabel hos en kamerat). Lenke til kommentar
Staal3 Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Hvem har du som ISP? Har du Telenor så kjøper du en router som har PPPoE. Har du NextGentel så skal det holde med en Switch. Ståle Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Kva utstyr du treng for å dele adsl linja til fleire pcer, kjem litt ann på kven du har som isp og kva løysning dei brukar. Telenors PPPoE -> Router Nextgentel -> svitch mvh JanEirik Lenke til kommentar
mediamulti Skrevet 7. april 2004 Forfatter Del Skrevet 7. april 2004 Så siden jeg har telenor så er det router som teller for meg! Hvor mange pc kan kobles til en slik router (når jeg bygget la jeg opp egne cat 5 kabler til alle rom for netverkspill!) Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Det er vanligvis mulig å koble til 4 maskiner til en router (kan være mer eller det kan være mindre), men du kan koble på switcher/hub'er sånn at antallet mulige maskiner mest sannsynlig er en del høyere enn du noen gang kommer til å trenge Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Ein standard router har i utgang 4 lan porter (som kan utvides gjennom å sette svitcher i netverket. Då er 255 maks antall einheiter i nettverket) mvh JanEirik Lenke til kommentar
mediamulti Skrevet 7. april 2004 Forfatter Del Skrevet 7. april 2004 Takk for hjelpen folkens Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Ein standard router har i utgang 4 lan porter (som kan utvides gjennom å sette svitcher i netverket. Då er 255 maks antall einheiter i nettverket) mvh JanEirik Det er bare med 255.255.255.0 som subnet mask. har man f.eks 255.255.0.0 så kan man ha betydelig mange flere. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Ein standard router har i utgang 4 lan porter (som kan utvides gjennom å sette svitcher i netverket. Då er 255 maks antall einheiter i nettverket) mvh JanEirik Det er bare med 255.255.255.0 som subnet mask. har man f.eks 255.255.0.0 så kan man ha betydelig mange flere. DHCPen i dei fleste routere til heimemarkedet går tom for iper ved 255 einheiter. Derfor skreiv eg det som ei maks grense. Men det er ein detalj som ganske få brukarar kjem opp i. mvh JanEirik Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 DHCPen i dei fleste routere til heimemarkedet går tom for iper ved 255 einheiter. Derfor skreiv eg det som ei maks grense. Men det er ein detalj som ganske få brukarar kjem opp i. mvh JanEirik Er klar over det. Var ikke ment som kritikk, bare litt pirking Lenke til kommentar
norrick Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Det beste er å bruke en router som denne.Siden 100Mb/s ethernet bare bruker 4 ledere og nettverkskabler vanligvis inneholder 8 så bør det gå fint å kjøre nettverk på samme kabel som telefon (kjører nettverk og isdn på samme kabel hos en kamerat). En ruter er å anbefale men jeg ville holdt meg langt unna merket "Billion", jeg har selv hatt 2 stk. som måtte retuneres, den ene koblet seg av og den andre tok nesten fyr (den hadde jeg plassert på loftet og kunne fort ha medført en katastrofe), sats heller på noe mer annerkjent, har selv god erfaring med SMC Barricade. Som du nevner så går det fint å bruke en cat. 5 kabel til både nettverk og ADSL-linje, her hjemme kjører jeg nettverk, ADSL og telefonlinjen gjennom en nettverkskabel! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå