Gå til innhold

Klokkbar XP 2500+?


Woilef

Anbefalte innlegg

Hei

trenger en ny cpu nå og går for en amd xp2500, men etter som jeg hører klokker ikke de slik de en gang gjorde pga låst mp? Hvor godt klokker de med låst mp?, evt hvordan kan jeg få tak i en men åpen mp? Går det ann og lese om mp er låst fra steppingnummer?

 

 

 

takker for hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er lettere sagt enn gjort på de nye barton cpu'ene. Jeg har nettopp fått en ny 2500+ og har enda ikke fått den over 185-190 fsb uten at den blir ustabil. På 200 x 11, starter den ikke engang. Har nf7-s 2.0. tidligere har jeg ikke hatt problem med dette. Har foreløpig bare boxed vifte, så jeg har ikke kødda så mye med volten enda, men det kan hjelpe. Har ikke interknert hjemme så har ikke oppdatert bios heller, det kan også hjelpe. Har også hørt at de nye barton cpu'ene kan variere mye i klokkbarhet. Prøve og feile er det eneste brae ninjatrikset jeg kan gi...

Lenke til kommentar

Hvis den stopper på 180-190mhz så er det selvfølgelig volten eller...? Jeg har ihvertfall samme cpu som ble kjøpt i januar i år og den er stabil på 11*218 med abit nf7-s v2.0. Har da 1.85v, luftkjølt. Tror egentlig cpuen tåler mer men jeg har tynt det siste ut av rambrikkene mine nå uansett, og det ser ut som hovekortet trenger litt modifikasjoner for å komme høyere (kjøling av mosfets osv).

 

Til deg som skal kjøpe 2500+ er det greit å passe på at mammakortet har låst pci/agp bus, hvis ikke kan det jo være direkte smart å stoppe på 11*200 uansett.

 

edit: men vist du skal ha en cpu som er ulåst kan du søke rundt på forumet etter athlon xp mobile ..... *sikle*

Endret av Toffa
Lenke til kommentar
Hvis den stopper på 180-190mhz så er det selvfølgelig volten eller...? Jeg har ihvertfall samme cpu som ble kjøpt i januar i år og den er stabil på 11*218 med abit nf7-s v2.0. Har da 1.85v, luftkjølt. Tror egentlig cpuen tåler mer men jeg har tynt det siste ut av rambrikkene mine nå uansett, og det ser ut som hovekortet trenger litt modifikasjoner for å komme høyere (kjøling av mosfets osv).

 

Til deg som skal kjøpe 2500+ er det greit å passe på at mammakortet har låst pci/agp bus, hvis ikke kan det jo være direkte smart å stoppe på 11*200 uansett.

 

edit: men vist du skal ha en cpu som er ulåst kan du søke rundt på forumet etter athlon xp mobile ..... *sikle*

du sikler over en amd xp mobile, why?

er det noke spesielt med den eller? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har nettopp fått meg nf7 + barton xp 2500.

Får ikke fsb over 200!

Kjører 200x11 nå.

Hvordan sjekker jeg om jeg har pci/agp bus låst?

Radio går ikke lenger ned en 3/3, så jeg kjører den på auto, dvs rammen kjører nå på 333mhz, og kjerna på 400.

Kjøpte kjerna hos en kar som har klart 225x10, noe jeg aldeles ikke klarer å forstå. Han har samme hk aswell.

Rammen min er forresten TwinMos pc 2700 cl2,5.

Tror han hadde pc 3200/400mhz ram <- kan dette være årsaken?

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg har nettopp fått meg nf7 + barton xp 2500.

Får ikke fsb over 200!

Kjører 200x11 nå.

Hvordan sjekker jeg om jeg har pci/agp bus låst?

Radio går ikke lenger ned en 3/3, så jeg kjører den på auto, dvs rammen kjører nå på 333mhz, og kjerna på 400.

Kjøpte kjerna hos en kar som har klart 225x10, noe jeg aldeles ikke klarer å forstå. Han har samme hk aswell.

Rammen min er forresten TwinMos pc 2700 cl2,5.

Tror han hadde pc 3200/400mhz ram <- kan dette være årsaken?

Vet ikke om du har versjon 1 eller 2 av hovedkortet, men pci bussen er låst på dette kortet og agp det er agpen også hvis du ikke har økt den fra 66mhz. Hvis du snakker om rammen når du sier radio 3:3 så betyr det at du kjører minnet på samme hastighet som systembussen og da har du overklokket minnet opp til pc3200 hastighet. Prøv å sette rammen ned til 5/6 eller lavere så du kan utelukke at det er den som stopper deg.

 

Jeg har volten på northbridge på fullt for å få hovedkortet til å henge med. Tror ikke det er noe skadelig for kortet siden det finns kort med passiv kjøling på northbridge som får langt høyere temperaturer uten overklokking.

 

Her kan du få noen gode tips angående hovedkortet ditt:

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=133443

Lenke til kommentar

Bygget en PC med for en kamerat XP2500 (fra uke 2 i år om jeg husker riktig), den var ganske vrang. Gadd ikke 190x11 engang med standard spenning, dette var med Volcano 11 kjøler.

 

Min Mobile derimot trenger under 1,7v for 2600 stabilt når jeg gløtter litt på vinduet. :green:

Endret av EnD.R.E.
Lenke til kommentar
Hei.

Jeg har nettopp fått meg nf7 + barton xp 2500.

Får ikke fsb over 200!

Kjører 200x11 nå.

Hvordan sjekker jeg om jeg har pci/agp bus låst?

Radio går ikke lenger ned en 3/3, så jeg kjører den på auto, dvs rammen kjører nå på 333mhz, og kjerna på 400.

Kjøpte kjerna hos en kar som har klart 225x10, noe jeg aldeles ikke klarer å forstå. Han har samme hk aswell.

Rammen min er forresten TwinMos pc 2700 cl2,5.

Tror han hadde pc 3200/400mhz ram <- kan dette være årsaken?

Vet ikke om du har versjon 1 eller 2 av hovedkortet, men pci bussen er låst på dette kortet og agp det er agpen også hvis du ikke har økt den fra 66mhz. Hvis du snakker om rammen når du sier radio 3:3 så betyr det at du kjører minnet på samme hastighet som systembussen og da har du overklokket minnet opp til pc3200 hastighet. Prøv å sette rammen ned til 5/6 eller lavere så du kan utelukke at det er den som stopper deg.

 

Jeg har volten på northbridge på fullt for å få hovedkortet til å henge med. Tror ikke det er noe skadelig for kortet siden det finns kort med passiv kjøling på northbridge som får langt høyere temperaturer uten overklokking.

 

Her kan du få noen gode tips angående hovedkortet ditt:

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=133443

Det er rev v2.0, AGP mhz står på 66, ratio på rammen står på 3/3, foreløpig kjører jeg fsb på 190=380mhz. Alt av volt står på max forutenom agp som står på defualt.

Lenke til kommentar

Hmm ok, takker for svar,

 

tror dere jeg klarer 200x11 med mitt system da?

 

Bestiller barton 2500

Asus A7n8X-X

TwinMos PC3200

Coolermaster Aero7+ kobberkjøler

 

Hovedkortet er vel en del svakere enn Nf7 til klokking?

 

Hvor mye v-core volt kan jeg kjøre på før det begynner og lukte svidd?

Lenke til kommentar
Hmm ok, takker for svar,

 

tror dere jeg klarer 200x11 med mitt system da?

 

Bestiller barton 2500

Asus A7n8X-X

TwinMos PC3200

Coolermaster Aero7+ kobberkjøler

 

Hovedkortet er vel en del svakere enn Nf7 til klokking?

 

Hvor mye v-core volt kan jeg kjøre på før det begynner og lukte svidd?

ikke gå over 1.85 volt med luftkjøling, ja jeg tror du vil klare glatt 3200+ med 200fsb der.

Lenke til kommentar
Det er rev v2.0, AGP mhz står på 66, ratio på rammen står på 3/3, foreløpig kjører jeg fsb på 190=380mhz. Alt av volt står på max forutenom agp som står på defualt.

Det jeg mente var jo at 380mhz på ram som er spesifisert til 333mhz er temmelig høyt og det kan like gjerne være rammen som stopper deg som noen annen grunn.

 

Du kan sette ram/fsb ratioen lavere i biosen og jeg regner med at et hakk ned er nok (dvs 5/6). Hos meg hjalp det i tillegg mye å sette timingene til 11-2-3-2 som det står litt om i den guiden til nf-7 kortet jeg postet link til. Da var utgangspunktet cas 2.5 corsair value brikker i dual channel (omtrent samme ytelse som cas 2.5 twinmos vil jeg tro). Av en eller annen grunn har jeg alltid fått trøbbel når jeg bruker auto instillinger på timingene med nf7 v2 kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...