Gå til innhold

skru av harddisk manuelt?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Topic sier det meste. Lurer rett og slett på om det går an å skru av harddiskene sine manuelt i windows? Jeg har nemlig en gammal IBM 120GXP-disk som støyer fælt, og en ny og lekker Samsung 1614N. Det jeg vil er å kunne sove i samme rom som datamaskinen står på, og derfor må jeg på en eller annen måte effektivt kunne stenge av IBM-disken. Jeg har ingen viktige filer på denne disken, så det byr ikke på noe problem av noe slag.

På forhånd mange takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmm.. skall jeg si deg hva jeg gjore for noe eller jeg tok hardiksen minn på disable i hovedkorte og trode at den hva borte for de jeg skulle formater alle diksen på den andre disken de var jo delt opp da så jeg sletta alle disken som var der i dos tok ut disken og så slo jeg på pcen min og der var vista alle sommer bildene fra utlande og hytta og alle feiren vi hadde tatt bilder. alle filmen minn var oxo borte og dokumenter fra joben oxo det var skikkelig leit. men du kan jo ikke få ting tilbake når jeg har sletta alt på pcen?

er litt på vil spor nå.

men du kan jo bare ta og koble ut diksen og fjerne den fra pcen?

Lenke til kommentar
hmmm.. skall jeg si deg hva jeg gjore for noe eller jeg tok hardiksen minn på disable i hovedkorte og trode at den hva borte for de jeg skulle formater alle diksen på den andre disken de var jo delt opp da så jeg sletta alle disken som var der i dos tok ut disken og så slo jeg på pcen min og der var vista alle sommer bildene fra utlande og hytta og alle feiren vi hadde tatt bilder. alle filmen minn var oxo borte og dokumenter fra joben oxo det var skikkelig leit. men du kan jo ikke få ting tilbake når jeg har sletta alt på pcen?

er litt på vil spor nå.

men du kan jo bare ta og koble ut diksen og fjerne den fra pcen?

Ja, selv om du dissabler disker og CD-rommer i bios så vil nye windows versjoner (NT 5.0 og 5.1 hvertfall) finne disken likevel. Men det han vil er å skru av disken når han vil, og ikke permanent.

Om du bare setter en bryter på 12v ledningen må du sannsynligvis regne med å miste litt data noen ganger, og muligens skade disken. Jeg mener fortsatt at et USB kabinett til 4-500,- er best.

Og jo, det er måter å få tilbake data som er slettet. Søker du enten på forumet eller på google så finner du mange løsninger.

Lenke til kommentar

Takk for svarene.

Utrolig kjipt at det ikke er en enklere og billigere løsning enn eksternt kabinett. Jeg hadde opprinnelig ingen planer om å få ting hengende og slenge utenfor hovedkabinettet (absolutt ingen hets mot JohnDoe!!!) men jeg begynner å skjønne at det er eneste løsning.

Jeg skal prøve å bruke windows' egen strømsparefunksjon en stund og se om jeg er fornøyd med det. Jeg kan jo velge å få ikonet nederst i taskbaren og velge hvilket strømskjema jeg skal bruke. Nå har jeg to forskjellige, ett som heter "ytelse" og ett som heter "sove". Ytelse har HDDene hele tiden på, og Sove har harddiskene avskrudd etter 3 minutter.

Kan jo funke i og med at hovedharddisken min jobber hele natta når jeg har den på nedlastings.

Igjen: takk for svar

Lenke til kommentar
Jeg hadde opprinnelig ingen planer om å få ting hengende og slenge utenfor hovedkabinettet (absolutt ingen hets mot JohnDoe!!!) men jeg begynner å skjønne at det er eneste løsning.

Litt hets nå og da er bare sunt :)

Men det jeg mente var å skru opp det eksterne kabinettet, ta ut kretskortet og montere det (3x5cm) bak HD inne i maskinen.

Dette er selvsagt ikke den letteste løsningen, men en som vil fungere 100%.

Vi får bare håpe at strømstyringsvalgene i windows er brukendes hos deg, for når diskene plutselig starter opp kl 4 om natta fordi et eller annet program prøvde å lese fra en avslått disk så kan det være iriterende.

Husk å deaktivere virusscan ol slik at ingen programmer regelmessig vekker diskene opp.

Lenke til kommentar

Det har funka greit nå i ca 2 døgn. MEN det er merkelig åssen en VELDIG stille PC kan bli et ravende monster når du skal legge deg ned for å sove. Akkurat som med mørkesyn så tilpasser du deg til støysvake maskiner, og jeg må fremdeles bruke ørepropper om natta for å sove... Jeg ser at den ENESTE løsningen er en fullstendig viftefri maskin med harddisker som er... vel... VELDIG stillegående. Da mener jeg enda mer stillegående enn alle de 7200-diskene som finnes. Tviler på at det finnes noen vanlige 5400rpm-disker som ikke er hørbare på natta heller! :( Nå har jeg brukt 3 dager på å installere windows og få maskina til å funke slik den gjorde før til (nesten) ingen nytte (jeg gjorde det KUN for å få operativsystemet på stilledisken så den kunne stå på om natta). Jaja...

Lenke til kommentar

Det har funka greit nå i ca 2 døgn. MEN det er merkelig åssen en VELDIG stille PC kan bli et ravende monster når du skal legge deg ned for å sove. Akkurat som med mørkesyn så tilpasser du deg til støysvake maskiner, og jeg må fremdeles bruke ørepropper om natta for å sove... Jeg ser at den ENESTE løsningen er en fullstendig viftefri maskin med harddisker som er... vel... VELDIG stillegående. Da mener jeg enda mer stillegående enn alle de 7200-diskene som finnes. Tviler på at det finnes noen vanlige 5400rpm-disker som ikke er hørbare på natta heller! :( Nå har jeg brukt 3 dager på å installere windows og få maskina til å funke slik den gjorde før til (nesten) ingen nytte (jeg gjorde det KUN for å få operativsystemet på stilledisken så den kunne stå på om natta). Jaja...

CF-leser med operativsystem neste :) Evt er jo forsåvidt laptop-disker billigere enn noensinne...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...