Gå til innhold

Ang fps, vsync og hz


Anbefalte innlegg

Jeg vet det kryr av tråder angående hvordan få 100fps i cs. Hvordan få 100hz i cs osv. Dette er ikke en av de. Jeg kan i allefall ikke finne en tråd som ligner på det jeg lurer på her.

 

Jeg har tidligere spillt cs med 100fps, 60hz og vertical sync av. Årsaken til 60hz er at jeg synes 100hz er ekkelt. Da har jeg 0aim.

 

Etter at jeg la inn de nyeste skjermkortdriverne nettop innså jeg hvor vanvittig deilig det var å ha vertical sync på.

 

Men da får jeg jo bare 60fps, men merker jeg forskjell på 60 og 100fps når skjermen kjører på 60hz?

 

Noen av dere som spiller med vertical sync på?

 

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du har VSync på så vil skjermkortet vente med å tegne opp et bilde til strålekanonen i monitoren er heelt i toppen.

 

Når VSync er av så vil skjermkortet tegne opp nye bilder så fort det kan. Da kan man få "tearing" eller noe som ligner på horisontale streker over skjermen hvis bildet beveger på seg.

 

Ulempen med å ha VSync på er hvis skjermkortet ikke rekker å gjøre et bilde klart innen strålekanonen i skjermen har kommet til toppen igjen. Da må det tegne opp samme bildet en gang til og vente til strålekanonen er på toppen igjen. (FPS blir halvert).

 

En ting: Om skjermkortet tegner opp 10000000 bilder i sekundet så hjelper det lite hvis monitoren bare tegner opp 60 bilder i sekundet.

Lenke til kommentar
Ok takk for svar :)

 

Så du mener at hvis jeg skal spille på 60hz så kan jeg like gjerne ha vertical sync på?

Hvis maskinen din er rask nok til å holde over 60fps uansett hva som skjer så kan det bli veldig bra ja.

 

Men hvis en f.eks. sitter med 100Hz og vil prøve VSync på i Far Cry med et GF2 MX-skjermkort så vil det mest sansynlig være fornuftig å ha VSync av. :p

Lenke til kommentar

det er forskjell på hvor mange FPS skjermkortet produserer og hvor mye Hz skjermen viser.

 

jeg ville ikke hatt vSynch på hvis du skal spille på 60hz, forskjell er det uansett, tro hva du vil, hvis du vil ha FPS altså. (skjermkortet er ikke synkronisert med oppdateringsfrekvensen til skjermen!) Å ha jevnere "feed" til skjermen gir ett bedre bilde av det som faktisk vises i 60Hz.

 

hvis du vil ungå tearing, ha på vSynch.

 

men jeg må si meg enig i LarsP: jeg FATTER ikke hvordan du klarer en 60hz skjerm.

 

fpsmax på 100

vsynch på

refreshrate på 85-120Mhz alt etter hva maskinen din takler

 

det er det jeg anbefaler. At du føler du har dårligere aim vil jeg TRO er innbilning, eller kanskje du må ta en tilvenningsperiode på ca 1 dag elns ;)

Lenke til kommentar

1. Vsync på er best no matter what.

 

2. 60hz skjerm: Ja, dere som ikke fatter det synes vel da at det er synd at vi MÅ bruke den? Send meg 5000,- i posten, så kan jeg kjøpe den skjermen jeg ønsket meg for noen måneder siden, med mindre jeg finner en annen.

 

3. 100hz er best, no matter what.

 

4. 60hz er greit, no matter what.

 

5. Nå tar jeg natta, no matter what.

 

6. God natt, no matter what.

 

7. Why do I keep saying that, no matter what?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...