Gå til innhold

nForce2 APIC-patch


Anbefalte innlegg

Dette er vel andre eller tredje gangen jeg sprer slike nyheter. Denne gangen får vi håpe de virkelig holder.
Alle som er påvirket av det, kjenner til problemet med nForce2-chipsettet og APIC i Linux. Det har eksistert flere patcher, selv om problemet ligger i hardware, og bør fikses med en BIOS-oppdatering fra produsentens side.
Sist software-fiks på kernelsiden sluttet (så vidt jeg husker) å fungere rundt 2.6.1.
Nå er imidlertid en ny og svært lovende fiks ute.
[email protected] snakket en fyr om en patch han hadde plukket opp på LKML fra en fyr ved navn Ross Dickson, som visstnok skal fungere strålende.
Har ikke funnet frem til LKML-posten ennå, men jeg lå ut patchen som fulgte med gentoo-user-posten på [url="http://gspr.dyndns.org/~gspr/patches/kernel/nforce2/dickson/"]http://gspr.dyndns.org/~gspr/patches/kernel/nforce2/dickson/[/url] .
OBS: Les README!
For de som allikevel ikke kommer til å gjøre det: Kernelen må bootes med idle=C1halt etter at patchen er lagt inn og kernelen kompilert.

Selv om dette er fint og flott, ser vi også i koden følgende:
[code]ndelay(500); /* helps nforce2 but adds 0.5us hard int latency */[/code], med andre ord 0,5 mikrosekunders forsinkelse hardkodet inn i patchen. Det ser ut til at det til syvende og sist er nVidia og hovedkortprodusentene som må ordne opp! Patchen hjelper nok allikevel på.

Disclaimer: Jeg har ikke skrevet patchen, og har ingenting med den å gjøre. Jeg plukket den opp på en mailingliste fra en som plukket den opp på en annen mailingliste - med andre ord finnes det ingen garantier for hva patchen gjør. Koden virker imidlertid harmløs.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er bare glad jeg har Asus A7V8X, jeg. ;)

Jeg er bare glad jeg har ADSL, jeg. ;)

 

 

 

(Sorry, under beltestedet - jeg vet... måtte bare)

Haha, jeg bare skjønte den kom :D Ba jo bare om det :p

 

*sette-på-dobbel-linje* *vrooooooooooooom*

Endret av yNx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...