Bherserk Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 Quote: On 2002-04-02 22:04, el_diablo_21 skrev:i dette tilfelle vil det si at ved et spesielt turtall vil diskene riste no' jævlig! Så lenge dette spesielle turtallet ikke er diskens arbeidsturtall er vel problemet minimalt. Hva om man kjenner på disken når den er hengt opp og vurderer om vibrasjonene er større enn når den er skrudd fast? Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 SirHartge: nei, disken min er en snabla god og stille 7200rpm på 30 gigg. og hvordan kan du, Bherserk, vite om diskens arbeids turtall ikke er arbeids turtallet? Lenke til kommentar
ch.eru Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 Quote: On 2002-04-02 22:04, el_diablo_21 skrev:galskap!det har jo vært diskusjoner på dette før!husker ikke tråden, men det ble referert til matte som bare f####, og jeg skjønte fort at det ikke er meget logisk eller ufalig å "henge" diskene sine i strikk!er det noen universal regel jeg har lært er det at energi ALDRI forsvinner.Den konverterer eller lagres.i dette tilfelle vil det si at ved et spesielt turtall vil diskene riste no' jævlig!i værstefall kan disken ta kvelden.(gamle hd'n min fikk samme syndrom da jeg testa strikk metoden. men den ble ikke ødelagt.desuten verken rister eller støyer western digital hd'n min:-) Energi forsvinner ikke. Den kan kun bli omdannet til en mer lavverdig energiform. Det har du rett i. Men i dette tilfellet vil noe av støyen i diskene bli omdannet til varme. Fenomenet med at diskene "riste no' jævlig!", kalles resonans. At dette kan oppstå, høres for meg meget rart ut, da gummistrikker har meget lav egenresonans mens diskene roterer på særdeles høye turtall. Hvis problemet likevel oppstår, vil jeg annta at det å stramma/slakke strikkene vil bøte på problemet. [ Denne Melding var redigert av: ch.eru på 2002-04-03 20:55 ] Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 Quote: On 2002-04-03 19:54, el_diablo_21 skrev:og hvordan kan du, Bherserk, vite om diskens arbeids turtall ikke er arbeids turtallet? Det kan jeg ikke, det må du vurdere, f.eks ved å lytte eller å kjenne etter vibrasjoner. Selv om du skrur disken fast i ramma i kabinettet vil den ha en resonansfrekvens (dette gjelder for de aller fleste kabinett). Denne frekvensen vil trolig være lavere enn om disken "flyter" på gummioppheng, men du kan likevel få resonans. Du kan i tillegg justere fastheten i gummiopphenget for å stille resonansfrekvensen dersom du har mistanke om resonans. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 3. april 2002 Forfatter Del Skrevet 3. april 2002 Enerigen vil uansett gå ut av disken om man bruker strikk eller skrur den fast. Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Hva om man skrur disken fast i noe stivt og tungt noe (en ramme av stål- eller aluminiumsplater) og deretter henger denne i strikker inne i kabinettet (hvis det da er plass) Bare en tanke jeg hadde... Lenke til kommentar
ch.eru Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Quote: On 2002-04-03 21:34, SirHartge skrev:Enerigen vil uansett gå ut av disken om man bruker strikk eller skrur den fast. Nemlig! Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Quote: On 2002-04-03 21:06, Bherserk skrev: Quote: On 2002-04-03 19:54, el_diablo_21 skrev: og hvordan kan du, Bherserk, vite om diskens arbeids turtall ikke er arbeids turtallet? Det kan jeg ikke, det må du vurdere, f.eks ved å lytte eller å kjenne etter vibrasjoner. Selv om du skrur disken fast i ramma i kabinettet vil den ha en resonansfrekvens (dette gjelder for de aller fleste kabinett). Denne frekvensen vil trolig være lavere enn om disken "flyter" på gummioppheng, men du kan likevel få resonans. Du kan i tillegg justere fastheten i gummiopphenget for å stille resonansfrekvensen dersom du har mistanke om resonans. Er ikke bare turtallet du må ta hensyn til, lesehodet vil lage lavfrekvente bevegelser. La merke til dette engang da jeg lot en gammel harddisk henge fritt i kabelen. Ved en gitt søke-frekvens vil alstå energien bygge seg opp. Et lesehode som ligger 0.1mm unna flaten har det vel ikke godt når det oppnår r.frekvens Skulle spurt IBAS om dette, tipper de har 100% knowhow på dette feltet. Digger de gutta :smile: Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 7. april 2002 Forfatter Del Skrevet 7. april 2002 Jeg har bare allmenn kunnskap om hvor vidt det er sunt for disken eller ikke.. Jeg tenkte bare, kan NoiseControl, kan jeg.. Holder på og skriver en liten artikkel om dette nå.. Lenke til kommentar
aNti hero Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Bråker diskene deres så fælt at dere lar dem dø for det? Og åssen annen kjøling har dere da som er lyd løs? :smile: Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Quote: On 2002-04-07 17:55, Hondaen skrev:Er ikke bare turtallet du må ta hensyn til, lesehodet vil lage lavfrekvente bevegelser. La merke til dette engang da jeg lot en gammel harddisk henge fritt i kabelen. Ved en gitt søke-frekvens vil alstå energien bygge seg opp. Et lesehode som ligger 0.1mm unna flaten har det vel ikke godt når det oppnår r.frekvens Lesehodene blir stadig lettere på nye disker, samt at det ikke er snakk om å la disken henge fritt i dette tilfellet. Kombinasjonen med lettere lesehoder og høyere fart på disken gjør at lesehodet ikke slår så lett ned i plata, siden lesehodet flyter på luft. Man kan justere hvor stramt gummiopphenget blir, og med o-ringer bør det være stramt nok til at disken ikke flytter seg ved flytting av lesehode. Du skal også ha ganske spesielt lesemønster for at lesehodet skal lage resonans i et slikt oppheng, du må flytte lesehodet en viss distanse og med en viss frekvens, frem og tilbake flere ganger. Disken vil bruke cache i stedet for å lese de samme data fra to steder på disken gang på gang. Jeg antar at problemet med å ødelegge disken ville være om lesehodet slo ned i plata. Flytting av lesehodet er en bevegelse som går sidelengs i forhold til diskoverflaten. Altså vil det i verste fall føre til at disken ikke leser rett spor og må lese om igjen, ikke at hodet slår nedi. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 8. april 2002 Forfatter Del Skrevet 8. april 2002 Quote: On 2002-04-08 14:27, Bherserk skrev:og med o-ringer bør det være stramt nok til at disken ikke flytter seg ved flytting av lesehode. Riktig.. Jeg har vannkjøling, så det er diskene som bråker mest. Lenke til kommentar
fat_guy Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 det kan hende at diskene kan(jeg sa kan,k-a-n) vibrere slik at de går i stykker, men slik det har blitt gjort i denne modden tror jeg at det går bra siden disse strikkene gjør at disken sitter fast i noe noe som tar imot vibrasjonene, ikke får den til å vibrere mer. Det som er viktig for dette forslaget skal fungere er at det er strikker både over og under disken. slik at det ikke blir mindre motstand over enn under (resulterer i at disken "hopper"). Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 8. april 2002 Forfatter Del Skrevet 8. april 2002 Quote: On 2002-04-08 15:17, fat_guy skrev:Det som er viktig for dette forslaget skal fungere er at det er strikker både over og under disken. slik at det ikke blir mindre motstand over enn under (resulterer i at disken "hopper"). Du vil ikke kjenne at diskene beveger seg i o-ringene.. Men det er selvfølgelig bra å være obs på at dette ikke er risiko fritt. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Veldig lite av det vi gjør er risiko fritt. Har selv drept 1stkHK 4stkCPU 1stk 3Dkort 2 stk vifter (Greide og knekke bladene) Men alt dette har jo gitt meg en hobbi og det er billigere en mange andre hobbier. Men også dyrere en andre :sad: _________________ Noen som vil kjøpe en: Silent Systems "Q Technology" quiet 300W ATX (AMD&P4 OK) For 350kr+portoKoster jo 550kr+porto ny og det følger med garanti og alt. Den er bare brukt i ca.2uker. [ Denne Melding var redigert av: CFD på 2002-04-09 12:17 ] Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Quote: On 2002-04-08 14:27, Bherserk skrev: Quote: On 2002-04-07 17:55, Hondaen skrev: Er ikke bare turtallet du må ta hensyn til, lesehodet vil lage lavfrekvente bevegelser. La merke til dette engang da jeg lot en gammel harddisk henge fritt i kabelen. Ved en gitt søke-frekvens vil alstå energien bygge seg opp. Et lesehode som ligger 0.1mm unna flaten har det vel ikke godt når det oppnår r.frekvens Lesehodene blir stadig lettere på nye disker, samt at det ikke er snakk om å la disken henge fritt i dette tilfellet. Kombinasjonen med lettere lesehoder og høyere fart på disken gjør at lesehodet ikke slår så lett ned i plata, siden lesehodet flyter på luft. Man kan justere hvor stramt gummiopphenget blir, og med o-ringer bør det være stramt nok til at disken ikke flytter seg ved flytting av lesehode. Du skal også ha ganske spesielt lesemønster for at lesehodet skal lage resonans i et slikt oppheng, du må flytte lesehodet en viss distanse og med en viss frekvens, frem og tilbake flere ganger. Disken vil bruke cache i stedet for å lese de samme data fra to steder på disken gang på gang. Jeg antar at problemet med å ødelegge disken ville være om lesehodet slo ned i plata. Flytting av lesehodet er en bevegelse som går sidelengs i forhold til diskoverflaten. Altså vil det i verste fall føre til at disken ikke leser rett spor og må lese om igjen, ikke at hodet slår nedi. Bare innrøm at vi alle kommer med synsing. Du har ikke en fast ting å banke i bordet med, hverken rapporter eller whatever, det har ikke jeg heller men er føre var. Selvfølgelig blir det r. frekvens og vibrasjoner når disken går og formye av dette trenger man ikke være einstein for å skjønne ikke er heldig for disken. Skrudd opp en disk før ? lesehodene er så lett du kan få dem fra 96` og oppover, er ikke mye forskjell i vekt. For min del utsetter ikke diskene for gummi terror, alt pisspreiket dere kommer med uten grunnlag er latterlig. Skulle hatt en fabrikants eller IBAS`s synspunkt på dette. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 9. april 2002 Forfatter Del Skrevet 9. april 2002 HAr ikke ett firma som NC sjekket ut dette før de lanserte NoVibes? [ Denne Melding var redigert av: SirHartge på 2002-04-09 22:49 ] Lenke til kommentar
CFD Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Quote: SirHartge skrev (2002-04-09 22:45):HAr ikke ett firma som NC sjekket ut dette før de lanserte NoVibes? Tror det , ellers så ville det ikke forundre meg om de hadde fått gigantiske erstaningskrav av folk som hadde fått sine hardisker ødelagt. Så jeg Synes løsningen din ser perfekt ut jeg. (Hvis det er godt nok til og bli lansert i norge (og sikkert over hele verden) Så er det godt nok for meg. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Tja...nå har du kjøling på CPU og nå dreper du støyen på HDD's. Bare PSU og GPU igjenn SirHartge? Lenke til kommentar
aNti hero Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 http://www.dinside.no/page/artf/22658.shtml? Der er det noe greier hvis dere vil fjerne harddisk støy :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå