Gå til innhold

Forskjell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-03-31 11:42, wil skrev:

jeg lurer på en ting. og det er når det står i386, og i486 på ganske mange av linux versionene . Hva er forskjellen på disse.


 

Når man kompilerer programmer (lager kjørbare filer av kildekode)

så kan man konfigrere til forskjellige maskinarkitekturer i386=Intel386

 

Programmer laget for i386 vil kræsje på en 486 eller større maskin, om ikke nekte helt og starte.

 

feks: hvis du har en Pentium III så se etter programmer - i586 eller i686.

 

_____

Zigma

Lenke til kommentar

Nesten alle distroer i dag kommer som i386-binære, så det kjæsjer garantert ikke. Jeg tror bare Mandrake lager Pentium(uten MMX)-binære distroer utelukket. De påstår du får 10-30% bedre ytelse av det. Er ikke sikker på det, men tar du med MMX/3dNow/SSE/SSE2 så går en del applikasjoner _mye_ kjappere, spesielt grafikk, noe IO, og noe matematikk. En i386 applikasjon utnytter ingen av prosessorenes nye instruksjonssett. Dde fleste trenger det heller ikke.

 

Tips; Kompiler en applikasjon som er tung på grafikk med og uten optimisering, og så forskjellen. Noen ganger ser du en klar forskjell.

 

Jeg vil ha apt-get source-dist-upgrade. :sad: Noen som har testet et slikt system? Noen wrapper-skript der ute som er verd å teste?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-31 16:53, Cadger skrev:

Nah, programmer for i386 vil ikke kræsje på en pentium for eksempel. Så den veien går bra, men du kan ikke kjøre programmer kompilert for i586 på en 386. Det vil tryne.



 

ups

 

Ja selvfølgelig er det i motsat rekke følge av det jeg skrev tidligere

 

Bra det er noen som er våkne her :wink:

 

_____

Zigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...