DotCom Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 (endret) Skrev en tilsvarende tråd under "hjelp jeg skal ha ny pc" kategorien, men fikk egentlig tips om at det kanskje kunne være bedre å poste den her. Jeg skal altså ha meg ny laptop. Helst en med litt rå 3d grafikk, og god ytelse, selv om den stort sett vil bli brukt til å jobbe på. Pris er egnetlig ikke noe hinder, jeg er ute etter en kraftpakke. Kommer utelukkende til å kjøre linux på maskinen, og er derfor veldig åpen for forslag/erfaringer med forskjellige laptoper og linux. Har allerede kikket noe rundt, og fallt på IBM T41p. Noen erfaringer i forhold til denne maskinen og linux? Etter det jeg har klart å finne, fungerer denne forholdsvis greit med nyeste kjerne. Andre maskiner? Hvordan er centrino teknologien støttet nå? Noen som vet hvor jeg kan få tak i maskin uten OS? (er jo ikke vits å betale for noe jeg ikke kommer til å bruke) Åpen for alle forslag og svar! Endret 6. april 2004 av DotCom Lenke til kommentar
moesen Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Hva med en Apple PowerBook? Lenke til kommentar
bkak Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Merk at OS X er unix-basert, ikke linux. Men du kan kjøre den samme programvaren og slikt. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 (endret) Ja, og apple-hardware fungerer flott med linux hvis du absolutt ikke vil ha mac os (som kjører det meste av linuxting uansett) tips: kjøp en med nvidia-skjermkort iallefall. mye greiere drivere etter min mening. Endret 6. april 2004 av Nichotin Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Jeg har rimelig nylig fått meg(ehh, foreldre ) en Tundra 1557P. Jeg har fått all hardware til å fungere, har genial batteritid (den speedstepper seg helt nedi 50 mhz!) Centrino er omtrent helstøttet, jeg skriver dette i Linux nå, med centrinowlankort. Maskinen har dessuten DVD-brenner (ikke orginalt, la på en ekstra tusing), Radeon 9600, 512 Mb ram, er slank og sexy og har Pentium M 1.5 ghz. I'm lovin it! Lenke til kommentar
yNx Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Whitebox CL1557 er et rimeligere "alternativ" til Tundramaskinen. Sier "alternativ" fordi det er omtrent samme pc. Lenke til kommentar
DotCom Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 Takker for alle svar! Jo, jeg har forsovidt kikket litt på mac, men er vel egentlig en garvet pc bruker, så selv om jeg har sett apple sin powtebook, og er mektig imponert, kjøper jeg nok en pc. Ville nok kanskje også føle meg litt bortkommen i OS X også selv om det er UNIX basert. Hvilket skjermkort er det som duger bra på bærbare for tiden da? ..og funker godt under linux... Har notert forslaget om nvida Flere forslag ønskes! Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Herlig, ser ut som det blir Tundra på meg også! Godt å vite at alt fungerer med linux Hva med strømstyring? Hvilemodus og slikt. Har den hardware Wifi Av / På knapp ? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Hvilket skjermkort er det som duger bra på bærbare for tiden da? ..og funker godt under linux... Har notert forslaget om nvida Flere forslag ønskes! ATi Radeon funker bra (9600/9700/9800), men krever nok litt mer stress for å få driverene til å funke (SuSE har egne spesialdrivere med egen README som FUNKER så derfor er det ikke noe problem her) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Hva med Zepto? Norske, og de pleide jo kunne levere linux med sine laptoper. Tror de fremdeles har tux på siden sin. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 HW Wlan-knappen har jeg ikke fått til å funke i Linux, men man kan vel kjapt lage en hotkey for det. Suspend / hibernate har jeg ikke fått til, men dette er generelt svært ustabilt og eksperimentelt, så jeg har ikke prøvd så mye. Men, da har vi noe gøy å knote med Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Er ikke det viktigste.. Regner uansett med at Torvalds og gutta jobber med bedre ACPI-støtte for framtidige kjerner Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Har kjøpt meg ein T41. acpi og frekvensskalering har eg ikkje fåt til 'tilfredstillande' Eg har ikkje prøvd det trådløse kortet i linux endå, men eg skal gjøre det iløpet av påsken. (intel 2100 vert nok ndisvrapper på meg...) Eg har ikkje fåt til 3d akselerasjon, men så har eg ikkje prøvd noko serlig heller. Det samme med lyden. (lyden skal vistnok fungere med i810 modulen) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Min Compaq EVO N600c funket alt ut av boksen (ikke TV ut), til og med 3D. 800 mhz modellen... ta en titt på www.linux-laptops.org Lenke til kommentar
bajas76 Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Zepto kan anbefales. Støtte for all hardware, og med et kjapt søk på google, finner du mye info om hvordan du får alt igang. Kjører debian uten problemer. Lenke til kommentar
alive Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 (endret) Har kjøpt meg ein T41.acpi og frekvensskalering har eg ikkje fåt til 'tilfredstillande' Eg har ikkje prøvd det trådløse kortet i linux endå, men eg skal gjøre det iløpet av påsken. (intel 2100 vert nok ndisvrapper på meg...) Eg har ikkje fåt til 3d akselerasjon, men så har eg ikkje prøvd noko serlig heller. Det samme med lyden. (lyden skal vistnok fungere med i810 modulen) morn, acpi og frekvensskalering funket (iallefall for meg) da jeg la det til i kjernen. 3D aksellerasjon funker veldig bra på nvidia (selv om jeg har hatt endel oppstartskræsj med de siste driverene og GeForce FX 5650 GO kortet mitt). ATI har også linuxstøtte, men (etter hva jeg hører) litt dårligere. Intel 810 kortet er bra støttet både i OSS og ALSA (anbefaler ALSA). Intel har endelig fått ut fingeren når det gjelder centrino støtte og prosjektsiden finner du her: ipw2100, ingen grunn til å bruke ndiswrapper/driverloader lenger. Det er bare beta støtte for WEP, jeg har brukt den uten WEP i et par uker med stor suksess. Endret 13. april 2004 av alive Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå