Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

har tenkt å lage en database for intern fotballserie, har prøvd meg litt i både excel og i accsess, men pga begrensede kunnskap så sliter jeg med å få dette til

resultatabellen som er sluttrapporten jeg skal ha er noe lignende disse fotballtabellene som ligger ute på nettet i aviser og sånt.

er det noen som vet hvordan det kan gjøres enkelt.

altså taste inn f.eks fotballresultater, som etterhvert oppdateres og sorteres i en database som gir meg en slutttabell????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som det er et ganske enkelt prosjekt, men det er litt vanskelig å si noe spesifikt da programmering av databaser skjer på SQL, noe som ikke lar seg importere i access.

...dessuten er det fryktelig kjedelig å skrive SQL...

beklager at jeg ikke kan gi noe fornuftig svar.

Lenke til kommentar

Med fare for å trigge en unødvendig diskusjon...

GeirGrusom:

"men det er litt vanskelig å si noe spesifikt da programmering av databaser skjer på SQL, noe som ikke lar seg importere i access."???

Access, selv om mange kaller det et leketøy, er et RDBMS (Relational DataBase Management System), hvor de fleste relasjonelle prinsipper er innført. DDL og DML for relasjonelle systemer er som regel en eller annen dialekt av SQL (språket), så også for Access. For nybegynnere og folk som ikke synes det å skrive SQL er noe gøy, er det et grafisk spørreverktøy i Access (et slikt verktøy finnes i/for de fleste andre databaseverktøy også) med dra- og slipp-metodikk. For mer erfarne, er det også mulighet til å skrive SQL direkte via dette verktøyet, eller jobbe via VBA, som er programmerings-/makro-språket levert med Office. Dette brukes både til andre ting en ren datamaipluasjon/datadefinisjon, men også som "wrapper" for SQL.

"...dessuten er det fryktelig kjedelig å skrive SQL..."

Det er din påstand. Hva er alternativet til å bruke SQL? Stort sett alle relasjonelle systemer baseres på at SQL er DDL og DML (med leverandøravhengige dialektforskjeller). En kan selvfølgelig drive å programmere filbehandling selv (indeksering, hash tabeller, sekvensiell, referensiell integritet (urgh)...) men blir ikke det litt overkill når du bare kan kjøre "select * from mytable where myfield = 15" i steden for side opp side ned med filbehandlngskode?

Blackster:

Ut fra nivået du sier du ligger på nå, vil du nok enklere kunne få til noen resultater i Excel enn Access. Access, eller en hvilken som helst database, krever noe mer forarbeide og basiskunnskaper for å få ut vettuge resultater. Har ikke lyst til å demotivere deg, men skal du prøve Access, finn en god bok med masse eksempler, og kos deg, bare vær forberedt på at det nok tar litt tid. Noe av det aller viktigste, er å jobbe grundig med tabellstrukturen (tabeller og sammenhenger mellom disse (relationship, som noen språkkonsulenter har oversatt til "Relasjoner" i Access, hmpf)) før man i det hele tatt åpner Access. I motsetning til GeirGrusom synes jeg både SQL og Access er moro :) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...