net-rom Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Vet at noen har hatt mer enn 20 meter og det fungerer, men det er alikevel ingen god løsning. Telenor Networks garanterer ikke mer enn 5 meter ifra splitter til modem. Det må være kraftig demping i den splitteren og dårlig linje før dette skal være noe stort problem, grunnen til at det er mer praktisk og forlenge mellom splitter og modem er jo at ledningene i svært mange tilfeller allerede ligger i veggen som ledige par. selv montørene gjør jo dette selv på ganske lange linjer. Er det mest praktisk og gjøre det slik så er det jo bareog prøve, jeg har aldri vært borte i tilfeller hvor en slik løsning har skapt problemer. Som sagt....det er dette som er sagt at dem garanterer. Grunnen til dette er jo i de tilfelelr som linja er i grenseland. Da vil det å koble en lang ledning ifra splitter til adsl modem, kanskje være nok til at det ikke fungerer, blir ustabilt elelr ikke fungerer i det hele tatt. Mitt råd er å altid følge det som er garantert, dersom det lar seg gjøre. Og som jeg skrev i forrige innlegg...det vil fungerer i de fleste tilfelelr om man bruker en lang kabel, men det er i tvilstilfellene. Vil man ha en stabil linje med gode hastigheter og man vil ha muligheten til å klage på hastigheten uten at konsulentgjøik i andre enden sier at det er koblet feil, så anbefaler jeg å følge det de garanterer. ingen regel uten unntak...osv... Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 min erfaring med tele2 EKSTREMT ustabilt Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 (endret) Hvordan kan du si dette? De har da raskere linjer enn Tele2 og jeg har aldri, ALDRI(!!!!) opplevd noe nedetid eller ustabilitet. Per kbps er de billigere enn Tele2. Jeg har aldri hatt noen som helst problemer med Telenor så du kan slutte med sånne håpløse kommentarer du sier bare for å "tøffe" deg. Jeg har hatt endel trøbbel med telenor... Det har vært så mye trafikk at det gikk treigt som pokker Mulig dette har blitt mye bedre siden min tid med telenor Edit: hadde ikke noe med "tøffe seg" å gjøre Endret 6. april 2004 av Jerix Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 min erfaring med tele2 EKSTREMT ustabilt Min erfaring med Tele2: Bein stabilt! Lenke til kommentar
Morbid Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Er telenor og tele2 eneste valgmulighet da? Finnes endel andre muligheter også, i allefall i urbane strøk. Firstmile, Ngt, eller f.eks Lyse eller bbk om du skulle være så fortreffelig plassert... Lenke til kommentar
net-rom Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Stabilitetne hos de forskjellige leverandørene tror jeg er ganske så likt. Har noen ei ustabil linje så ville nok det vært likt uansett hvilken leverandør dem har. JA, så sant det ikke ligger en feil i sentralen. Og ligger det en feil i sentralen så vil nok levernadøren forsøke å rette opp det enten den heter Telenor, Nextgentel elelr Tele2 (elelr hva de nå heter). Min erfaring er at det er mye "rar" tilkobling hjemme hos folk som fungerer. Var hos en her som hadde brukt ISDN kabel med 8 ledere i som nettverkskabel og det funka jo.....avogtil..... så når folk har ustabil linje, så kan det skje uavhengig av leverandør (noe som denne tråden understreker). Tror ikke det er noen leverandør som er noe "værsting" på dette. Lenke til kommentar
reybr Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 (endret) Men når det gjelder hastighetsproblemer, så kan det gjerne ha noe å si hvilken leverandør du har. Du kan være uheldig å komme på samme sentral som en haug med storforbrukere hos en leverandør, mens en annen leverandør kanskje bare har en eller to storforbrukere på samme sentral. (Men problemet er jo vanligvis veldig lokalt, så du får ikke noe svar her som sier at den ene leverandørene har bedre hastighet enn den andre). Og agvg: net-rom har svart helt ypperlig på hvorfor det anbefales med kort avstand mellom splitter og modem :-) EDIT: OG når det gjelder ustabilitet så er det mye feil ute hos kunder ja. Veldig mange som har mkket nettkabler selv, og som ikke har klart å mekke dem ordentlig. Endret 6. april 2004 av reybr Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Og agvg: net-rom har svart helt ypperlig på hvorfor det anbefales med kort avstand mellom splitter og modem :-) Vel, motørene bruker da lengre kabling enn 5 meter, har selv gjort det mange gange utennoen stabilitetsproblemer så jeg vil fortsatt hevde at dette går bra for 90% av koblingene, har du noen data på hvor mye splitteren demper? Det er jo det som er interesant i denne sammenhengen. Lenke til kommentar
bearcarlsen Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Tele 2 vs Telenor? Vel, jeg har flere kompiser som spiller på b.net via tele2 og utifra de tracert jeg har tatt ser det ut til at de router trafikken som skal til sverige via italia!! Klart det blir høy ping da. Samme gjelder cs, samtlig av vennene mine har +10 ping forhold til telenor. Telenor er en del større og har en del flere mennesker som jobber blant annet akkurat med slike ting og finne fram til bedre routing av trafikk til utlandet. Bedre utstyr, bedre peering avtaler etc. Snakket med tele2 og de innrømmet feilen samt at hastigheten intern i deres eget nett (Som i og for seg bør være optimalt) heller ikke var som det skulle og at de holdt på oppgradere utstyret sitt. Det tok to måneder så gadd jeg ikke å mase for kompisen min mer (Dette var rundt jul) Jeg vet at telenor er dyrere og alle har et hat forhold til telenor men sannheten er at vi bor i norge. Telenor får ikke lov av post og teletilsynet å være desidert billigst fordi alle andre hadde gått konk. For det andre så går det ikke ann å levere internett i norge uten å gå innom telenor på en eller annen måte. Så mange andre internett leverandører har brukt telenor som en unnskyldning fordi de ikke får ut fingern selv. Jeg har sagt mitt Forresten så er ikke Bill så mye mindre Lenke til kommentar
net-rom Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Har ikke eksakte verdier på hvor mye det er. Men som sagt....poenget er ikke at det fungerer i 90% av tilfellene eller om montørene kobler det slik. Poenget er hva dem garanterer. Har montøren gjort det, så har han ikke gjort det slik han skal. Og montøren har tilgang på lengde på linja så de vet hvilke linjer som er kritiske og ikke. Dempningne på splitter kan jeg få sjekka opp imorra, så jeg skal poste et nytt innlegg på det da. Lurer på om det står på splitterne også. Men jeg anbefaler fortsatt at det ikke er mer en 5 meter ifra splitter til ADSL modem. Da kan ikke ISP'n komme og forlange at man skal flytte ADSL modem nærmere splitteren i en feilsituasjon og man slipper tvilstilfeller. Men du har helt rett i at det fungerer i de fleste tilfeller. Lenke til kommentar
reybr Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Har du noen data på hvor mye splitteren demper? Det er jo det som er interesant i denne sammenhengen. Her er ihvertfall produktbladet til en splitter http://www.ycl.com.tw/catalogue/CPF/CPF120A.PDF Jeg kan ikke nok til å vite hva som er demping eller ikke, jeg vet bare at det i en del tilfeller blir ustabilitet ved å plassere modem for langt fra splitter. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Har ikke eksakte verdier på hvor mye det er. Men som sagt....poenget er ikke at det fungerer i 90% av tilfellene eller om montørene kobler det slik. Poenget er hva dem garanterer. Det er vel med disse metrene som med ideen de hadde om at ADSL ikke kunne leveres på linjer over 3km osv. Jeg kikket på det koblingsskjemaet og for meg ser det ut som filtreringen kun sitter på telefonutgangen og da blir jo disse 5m totalt meningsløse. Men jeg vet selvsagt at det er 5m men all praksiss viser at dette er en grense som åpenbart er tiltenkt 384/128 på 5.7km lang linjelengde med endel 0,4 kabel. Bor du nær sentralen skulle det ikke forundre meg om du kunne hatt flere km mellom splitteren og modemet, det siste er en gjettning men hvis den slik det ser ut på skjemaet så kunne det jo gå. Lenke til kommentar
stylus Skrevet 7. april 2004 Forfatter Del Skrevet 7. april 2004 Wow!!!! 31 reply's på under et døgn!! Hvorfor har jeg ikke brukt dette forumet før?????? Jeg bor i et "grisgrendt" strøk, go har bare Telenor og Tele2 og velge mellom på ADSL. Skjønner at det er hipp som happ, hvilke av disse jeg bruker/velger. Nå som Telenor har fjernet nedlastnings grensen på BASIS, virker dette bra. Har en veldig stabil tele linje fra før, og det er vel det som er avgjørende for om en har stabil ADSL også????? Avstanden fra ISDN boks til PC er: ISDN boksen står i nede i gangen i 1. etg. Jeg har telefon/data kontakt i alle rom men har bare trukket telefon ledninger enda. Planen er å trekke en CAT5 kabel fra ISDN boks direkte til kontor som er ca 6 kontakter unna (og i 2. etg.). Jeg har ikke helt fattet hva problemet er med splitter og modem. Den naturlige plasseringen av modemet trodde jeg var ved PC'n? Avstanden mellom splitter og modem i mitt tilfelle blir da ca. 30m. Blir dette for mye???? Har i dag nettverkskort i PC'n. Ønsker å sette opp et hjemmenettverk tråløst. Har noen forslag på utstyr? (har ikke så mye peiling på switch, router.....) Ønsker å dele internett, skriver, filer, osv. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Jeg bor i et "grisgrendt" strøk, go har bare Telenor og Tele2 og velge mellom på ADSL. Da kan du nok få Bluecom, Directconnec, Tiscali mf også. Hvis du skal legge cat5 fra ISDN-boksen og opp på kontoret kan du jo plassere modemet ned, dog så vil det nok antagelig gå utmerket og bare plassere splitteren ned også. Lenke til kommentar
PaiNKillaH Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Jeg har adsl fra Telenor , fikk det instalert i slutten av november 2003. Fra den tid til nå, har jeg opplevd nede tid på max 25minutter. Har en router koblet til i adsl modemet som styrer pppoe for meg og fordeler linja på 3 pcer. har hatt samme IP i 14 dager på det lengste og 4 dager på det korteste. Så jeg har ikke noe annet å klage på enn dårlig utlinje fra telenor " 256 " Med telenor får du oxo accs på Icanal / av og nis i abbet. Lenke til kommentar
Lyngordon Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Ser litt diskusjon om lengder på cat5.... 90 meter kjører vi opptil. Lenke til kommentar
zhitler Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Jeg har telenor,og linja mi har tendenser til å være ustabil.. Ramler ut innimellom,og da må jeg vente til linja er oppe og går igjen.. Dsl lampa slutter å lyse på modemet.hender jeg må restarte oxo.. Det er igrunn dritt,hvid du har planer om å laste ned om natten..kan du banne på at det disconnecter..hehe Har prøvd Zyxel og Topcom modem..bytta splittere ,men ingen forskjell.. **knurr** Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Har prøvd Zyxel og Topcom modem..bytta splittere ,men ingen forskjell..**knurr** Da ringer du ISP og ber de sette linja de under overvåkning, dog må du være 100% sikker på at alt er OK med innstallasjonen mellom modem og telenettet. Lenke til kommentar
brazir Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 I folderen som følger med fra i telenor online pakken står det at avstand mellom splitter og modem ikke bør overstige 100 meter...så det så. Har hatt telenor i snart 4 år nå......aldri (ikke 1 sekund!!) hatt nedetid.......alltid bra ping på servere........alltid (!!!!!!) høyere hastighet enn det abbet tilsier......aldri trøbbel med kundeservice (trøbbel=negative ting der de ikke har vært villige til å rette opp det urettmessige). Fikk 1mnd gratis (750kr) for at de ikke greide å koble opp linja første gangen jeg fikk det installert. Bravida hadde ikke hooket meg opp på sentralen. 3 dager venting. Eneste negative jeg hadde mot telenor var: 1.) Pris 2.) Kvotedritt Prisen har bedret seg og er fullt på høyde med andre leverandører her jeg bor og kvotene er history. Nei....folk som syter og klager over dårlig ping/dårlig hastighet/latency problemer er n00bies. Dårlig ping= spiller du på servere i halveis over jordkloden, ja da får du dårlig ping. Har du maskina full av trojanere/virus/spyware som bruker nettet ditt, kan du få dårlig ping/latency Dårlig hastighet= Bullshit, du får mye mer enn det du har krav på fra telenor Latency-prob= Dette er et kjent problem...og problemet heter ADSL og det er akkurat likt for ALLE leverandører. Opp og nedlasting bør gjøres hver for seg...I alle fall bør opplastingen begrenses når du laster ned. Tips: Netlimiter Nei, Telenor-flamere bør begynne å tenke seg litt om fordi, uansett hvordan du vrir og vender på det, kan du ikke ha så mange legitime grunner for å klage på telenor lenger. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 (endret) Har Tele2 og opplever det som svært stabilt. Et vikig poeng er at Telenor, Tele2, BlueCom, Tiscali egentlig alle er leveranse fra Telenor Networks. Dvs at i hovedsak skal de være like stabile eller ustabile. Det er som oftest dårlig kapasitet i den enkelte sentral som skaper problemer, eventuelt lengde på linje til sentral. Så mitt svar: * Se hvor du får mest for pengene, og da mener jeg totalt over 1 - 2 år (inklusive tilleggstjenester du ønsker). * Vurdere hvor god bruk du har for brukerstøtte. Tror nok Telenor ligger et lite hakk over der totalt sett. Endret 7. april 2004 av Bolson Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå