Gå til innhold

Harddisk temperatur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bedre gjennomlufting i kabinettet. En ekstra vifte - gjerne som blåser på harddiskene (med 'frisk' luft utenfra kabinettet) burde gjøre underverker.

 

Pass også på at harddiskene ikke er montert kliss inntil hverandre så de varmer hverandre opp.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ka program han kan bruke til å lese av tempraturen på western digital hardiska.`?

WD har ikke innebygd temperatursensor slik de fleste (alle?) andre produsentene har. Dermed får du ikke lest av temperaturen med noen programmer.

 

Ellers så må jeg si at DTemp er det programmet jeg liker best til å måle harddisk-temperaturer.

 

Til trådstarter: Bedre kjøling er eneste løsning. Noen velger å kjøpe ferdige løsniger for mange penger, men andre er litt mer kreativ og løser problemet gratis eller på andre billige/effektive måter.

Lenke til kommentar
ka program han kan bruke til å lese av tempraturen på western digital hardiska.`?

WD har ikke innebygd temperatursensor slik de fleste (alle?) andre produsentene har. Dermed får du ikke lest av temperaturen med noen programmer.

 

Ellers så må jeg si at DTemp er det programmet jeg liker best til å måle harddisk-temperaturer.

 

Til trådstarter: Bedre kjøling er eneste løsning. Noen velger å kjøpe ferdige løsniger for mange penger, men andre er litt mer kreativ og løser problemet gratis eller på andre billige/effektive måter.

Resirkulering

Et tips for vanlige standard kabinetter jeg har brukt er å sette en gammel 60mm cpu kjøler vifte i åpningen under floppy, dene åpningen bør ofte klippes større.

De fleste kabinetter har 1 til 1,5 fri plass der. kan godt voltes ned det viktigste er å få en luftstrømm hvis du har to eller tre hd der.

 

Dette hvis du ikke har 5 1/4 slott tilgjengelig. Anbefaler da to slott 2 hd og en 80 mmm vifte som er voltet ned.

Du kan også kjøpe ferdige løsniger for dette men advarer mot mange med 40mm pipevifter.

Lenke til kommentar

Takker for gode tips.

Har nå installert en vifte som suger inn luft nederst, og en som trekker ut varm luft øverst.

 

Støyen er på ca. 29 dB ifølge produsenten, og jeg må innrømme det av og til blir noe irriterende. Men tempen er gått ned til rundt 50 grader på HDD og rundt 60 på CPU. Har i tillegg lagt på ekstra pasta (?) på CPU.

 

Kanskje fjerning av sideplaten/topplaten gjør samme nytten?

Den står jo bare på gulvet og står i ro uansett.

 

*Sanmann*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...