Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva er grunnen til man skal tro?

Finnes det noen gud? Hvem da i så fall?

Har ikke vitenskapen bevist at alle religionene er oppspinn?

Blir man mer trangsynt av å være religiøs?

Er kristen bedre mennesker enn ateister?

Finnes det en himmel og et helvette?

Dette kan bli en meget god tråd. Prøv og hold dere på et saklig nivå slik at det ikke faller ut, vet at det er lett å gjøre på slike temaer.

Vel, vel!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tro gir mennesker noe å "holde fast i". Når noe uforklarlig skjer er den letteste løsningen å avfeie det som noe overnaturlig. Her støtter jeg Marx sitt syn på religion (det var det du mente?).

[

På barneskolen hadde vi gudstjeneste flere ganger i året. Selv om jeg ikke var dypt religiøs på den tiden utelukket jeg ikke at det kunne finnes en Gud. Men var det fordi han åpenbarte seg for meg? Nope. Jeg ble lært at Gud fantes. Og det er derfor jeg er ateist i dag; Nettopp fordi jeg hittil ikke har sett noen tegn som tilsier at det skal finnes en gud som den Bibelen beskriver.

Både ja og nei. Vitenskapen kan avfeie de fenomenene og miraklene som i religiøse bøker blir beskrevet som gudsverk. På en annen side så kan nettopp vår eksistens bevise at det finnes noe der ute. sannsynligheten for at universet skal finnes er så utrolig liten at:

a) Universet ble laget for "oss" (ikke bare mennesker, men alt annet som lever her) av en eller annen makt. Kall ham gjerne Gud, men det er ikke den guden som folk flest assosierer med den kristne/islamske troen.

b)

Det finnes mange "mulige" univers. Vi har vært heldige nok til at vi kan veie massen vår på badevekten (jamført et stort mysterium i fyskken: masse)....

Kanskje. Eller som Karl Marx mente: Når folket skal tenke for mye på religion blir de altfor egensentriske, trangsynte og vil miste evnen til å innse at alle må gjøre noe for å forbedre samfunnet. Det er ikke til å stikke under en stol at religion ofte legger lokk på vitenskaplig beviste fenomen, fenomen som de religøse i sin trangsynthet fortsatt tror er et gudsverk.

På samme måte var det ofte kirken (eller muslimene) som hadde alle de lærde i sin tjeneste. Dette førte til mange viktige oppdagelser. Derimot så begynte det å vakle litt når man oppdaget at verden ikke var slik Bibelen/Koranen ga uttrykk for. Da ble vitenskapen "kjettersk".

Jeg vil si nei. Riktignok baserer grunnloven seg på de ti bud, og kirken har stått sentralt i formidlingen av de "menneskelige verdier". Likevel er ikke dette annet enn en "innebygget" moral hos mennesker. Jeg trenger ikke noen "finnjon" (fantasifigur= gud) til å fortelle meg hva som er rett og galt. Hvis det hadde vært den eneste "sperren" som hindret meg i å gå amok på mine artsfeller med øks, så hadde det vært noe feil med meg.

Selv om jeg er ateist og ikke tror at man havner i himmelen/helvete, er jeg fortsatt av den mening av at man skal (prøve å) være et "godt" menneske. Dette er noe som gagner alle, religøse som ikke-religøse, og en nødvendig forutsetning for at samfunnet skal utvikle seg i en positiv retning.

Jeg tror ikke at det finnes noen himmel eller helvete. Derimot har jeg lyst til å tro at jeg kommer til himmelen når jeg dør... Og hva som skjer når man dør er det ingen som vet; Hvor blir det av bevisstheten vår? Hvor "sitter" den hen? Kan man "lage" en bevissthet? Av alt jeg vet kan det ikke utelukkes at bevisstheten ikke er en direkte del av "vår" verden, og dermed er en del av en det mange vil kalle den "åndelige verden". Men sett nå at det finnes en kontrollfreak ved navn Gud: Da tror jeg ikke at han bryr seg om du har trodd på ham, men heller at du har levd i troen på at duhar vært "god".

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Det finnes ingen logisk grunn til å tro. Men jeg tror religiøse enten har vokst opp til å bli det, eller føler at de må ha ett holdepunkt i livet, en plass å søke trøst kanskje?

nope.

Ikke direkte. Religiøse har forandret sitt syn på religion i takt med vitenskapens fremskritt. Nå tror jo kristne på både big bang, dinosuruser, darwin og det som værre er. Det er bare å forandre litt på tolkningen i de religiøse skriftene.

Ikke nødvendigvis.

Nei.

Nei.

Lenke til kommentar
Overbevisning.
Hva finnes bak merkelappen Gud? Hva finnes foran? Hva er du?
For hvem virker det plausibelt? Selv om en teori er bevist har det ingen makt uten tilhengere...
Man finner da isåfall det lettere å kunne sette ord på sine følelser...
Alle greiner strekker seg til himmelen, mens noen er skeive, er andre rette, og noen brukket etc.
Finnes noe i mellom som hverken er smerte eller glede og som vedvarer?
Lenke til kommentar

Nå svarer jeg kun for meg selv:

Det finnes ingen grunn til å tro på andre enn deg selv og de man kjenner.

Det nærmeste man kommer gud må være romvesener. De tror jeg finnes et eller et annet sted faktisk.

Det finnes vel flere gåter som vitenskapen enda ikke kan forklare. Dette kan sikkert de fleste religiøse ledere svare på med hånden på en hellig skrift.

Det er forskjell på religiøse, men vil en gjennomsnittelig troende er sikkert mer trangsynt enn en som står på egne ben.

Historisk sett så er vel kristne mennesker de som har drept, voldtatt og drevet mest grusomheter i mennehetens moderne historie. Så historisk sett nei. Kristne har mange fine tiltak som for eksempel u-hjelp. Tror ikke ateister eller kristne er bedre enn den andre parten.

Himmelen som vi kaller den består av skyer, atmosfærer osv. Tellus' indre holder en helvettes høy temperatur. Så ja, både himmel og helvete finnes. I religiøs forstand: nei.

Lenke til kommentar

Det får bli opp til den enkelte. Det er vel vanlig å søke til gud når livet går i motbakke; et behov for trøst og mening i en ellers hard hverdag.

Tja, vet jeg nok om det til å gi et bombastisk svar? Jeg er agnostiker, hvilket betyr at jeg ikke kan ta stilling til spørsmålet om det finnes en gud eller ikke. Med hvilke midler kan jeg hevde at gud finnes, eller ikke finnes?

Hvordan? Kanskje. Jeg vet ikke; se over.

Det kan nok hende. Man lar seg nok styre av en del prinsipper som til tider kan virke trangsynte, men det trenger ikke bare å være til det onde. Religiøs ekstremisme eksisterer utvilsomt, og det er en uting.

Et bastant nei.

Igjen; det kan jeg ikke fullt og helt ta stilling til. På en annen side tror jeg det finnes som en sinnstilstand. Ethvert menneske som er i ett med seg selv, med omgivelsene, er også godt. Subjektiviteten er sannheten. Det er himmelen. Helvetet er den motsatte tilstanden. Mennesket unngår å velge seg selv (dette må ikke forveksles med overdreven individualisme/narcissisme).

Lenke til kommentar

Mer tro vil ikke få deg til å bli mer elsket av Gud, men hvis du tror vil du føle en trygghet og en bekreftelse på at Gud er der for deg, dog kanskje ikke alltid i det synlige.

Det finnes bare èn Gud.

Man kan ikke bevise verken for eller mot. Vi TROR, men VET ikke.

Nei, jeg vil si at jeg har blitt mer åpen. Jeg tåler andres synspunkter, og jeg er ikke enig i at alle Guds veier er den eneste veien.

Nei, vi er nok ikke det. En gruppe av mennesker kan ikke være bedre enn en annen gruppe av mennesker, men ETT menneske kan være bedre enn ett annet.

Ja, det tror jeg. For at Gud skal finnes, må også Djevelen finnes.

Endret av RaZorbLadeKisS
Lenke til kommentar

Man skal tro hvis man trenger det, altså har den defekten som gjør at man må ha forklaring og støtte hele tida.

Det finnes ingen gud, gud er inni hodene til de som tror, men da finnes det kanskje en gud? Hvis mange mennesker er overbevist om noe, er det sannhet da?

Det er ennå mange mennesker(Kristne) som benekter evolusjonen.

Les over.

Kristne kommer i mange fasonger, men en del kristne er mye verre IMO, og en del er bedre. Kommer ann på øyet som ser.

Det er ikke noe som tilsier at det finnes himel og helvete, men det er i det minste en overbevisning mange har, som i punkt 2. Himmel er de religiøses største drøm, helvete deres værste frykt.

Lenke til kommentar

Mange interessante svar. Her er mine personlige betraktninger:

Jeg har den oppfattning at religion ofte er et skalkeskjul for manglende selvrealisering. Det er også mange som har blitt indoktrinert til å tro det misjonerer, foreldre venner o.a. tror. Her er tilhørighetsfølelsen en viktig trosforsterker. Når det gjelder grunnen til at man skal tro er jeg enig med de fleste av dere her; det ligger i mennskets natur å ha noe å tro på. Når man da har det sjelelig vondt er det lett å klamre etter religionen og lage seg illusjoner. Dette kan sammenlignes med en mann som vandrer i ørkenen uten mat og vann. Mannen vil ganske snart begynne å se syner av oaser o.l.

Jeg er agnostiker. Fordi det er naivt å være ateist; noe må ha vært her før oss. Jeg tror på skapelsesteorien "Big Bang", men hvem skapte den. Og hvem skapte vedkommende som skapte "Big Bang" osv. Jeg tror med andre ord det i verden eksisterer noe som vi mennesker ikke har forutsetninger for å fatte.

At denne "guden" beskrevet over kan være den samme som er beskrevet i de ulike verdensreligionene holder jeg for svært usannssynlig.

Vitenskapen har drept mange religioner opp i gjennom årene og tvunget mange religioner til å tilpasse seg teknologiens fremskritt. Vitenskapen har ikke bevist at religionene er oppspinn. Vi kan som RaZorbLadeKisS (skjer med nicket da!) klokt sier ikke vite, kun tro. Vitenskapen har imidlertid gjort det mye lettere å ikke tro på religioner, da de fleste mysteriene som folk tidligere søkte svar på i kirken står presentert i Illustert Vitenskap.

Hva er et godt menneske? Definert ut ifra normene vi har i dagens samfunn som er formet i hovedsak av kristendommen tilsier at kristne er bedre mennesker enn ikke-kristne. Vi snakker om en universell moral, tror jeg man ikke kan hevde at noen er bedre enn andre.

Psykisk; ja. Slik det er beskrevet i Bibelen; lol.

Dette avhengiger selvsagt av hvilke konnotasjoner man knytter til begrepene.

Lenke til kommentar

Det er slik mennesker er. Vi har alltid hatt lyst til å vite hvorfor alt er som det er, derfor har mange kommet konklusjoner som en allmektig skaper.

Jeg tror ikke på noen allmektig skaper som har laget alt. Jeg tror på mennesker, at vi kan være med å skape, og da blir menneskene en slags gudkraft i seg selv

Nei, egentlig ikke. Både relgion og vitenskap stammer jo fra filosofien. Det å undre seg over hvorfor ting er som det er.

Vitenskapen kan aldri motbevise relgionen, relgionen ligger i menneskets tro.

Jeg er veldig enig med fthomassen på dette punktet. Det finnes ikke noen universiell standard på godhet.

kommer helt ann på hvordan du definerer himmel og helvete. Men slik som det er beskrevet i Bibelen tror jeg ikke på.

Lenke til kommentar

Ser det er en del ateister her, eg tror at og vere ateist er litt mote for tida..

vist alt håp er ute hva da? tror de fleste "ateister" starter og be til gud..

tror jakop sande har ett fint dikt om det. handler om ett skip fullt av sjømenn som festa og drakk så havner skipet i en storm og holder på og reke på skjær. da slengte alle seg ned på kner og ba til gud om og sleppe og når skipet akkurat unslapp skjæret starta dei og drikke og feste igjen. tror det er slik med mangen i dag ,er veldig tøffe om at dei ikkje er kristne heilt til en dag håpet er ute.

Ommtrent alle folkeslag (uavhengige av hverandre?) har / har hatt en eller flere guder. hvorfor har nesten alle en gud? er det tilfeldig? Ligger troen på en gud i menneskes natur?

Lenke til kommentar
Ser det er en del ateister her, eg tror at og vere ateist er litt mote for tida..

Å kalle det mote blir vel å ta det litt langt. Jeg for min del er ikke døpt, aldri hatt en ren kristendomstime og har aldri gått frivillig inn i en kirke.

vist alt håp er ute hva da? tror de fleste "ateister" starter og be til gud..

Jeg er såpass sikker på meg selv at jeg kan med stort sikkerhet si at jeg ikke hadde gjort det selv om en meteor på størrelse med Jupiter har kurs mot Jorden. Å be til et fiktivt vesen byr meg helt i mot.

..diktet...

Har hørt det før - liker ikke moralen i det.

Ommtrent alle folkeslag (uavhengige av hverandre?) har / har hatt en eller flere guder. hvorfor har nesten alle en gud? er det tilfeldig?

Noe annet hadde nesten vært skummelt. Ser du virkelig ikke sammenhengen mellom religion, naturfenomener, ondskap osv. osv. Før i verden kunne ikke mennesket forklare slike ting. Religioner skapte forklaringer på stort sett alt det mennesket ikke hadde viten om. Dessuten er religion en ypperlig måte å samle folk i et ikke-demokratisk samfunn.

Ligger troen på en gud i menneskes natur?

Nei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Fordi Bibelen sier det. Fordi for mange tusen år siden er det påstått at Guds ord ble nedtegnet for menneskeheten å følge. En av grunnene til at mange slår fra seg Bibelen er fordi den har inneholdt bevist feilinformasjon og hvordan kan Gud ta feil? Det mange ser blindt forbi er at boken er skrevet av mennesker hvorav flere av disse ga den sin egne lille personlige "touch". Ellers hadde den bare blitt kjedelig...

Muligens, men ingen "hvem". Muslimer, kristne og jøder har forskjellige oppfatninger av samme ting. Å si at det ikke er logisk å tro, blir for lettvint; logikk er et begrep funnet opp av menneskene og kan ikke brukes til å beskrive noe utenomjordisk som Gud. Å sammenligne/identifisere oss med den påståtte skaperen er simpelten umulig.

Nei, tvert imot.

I mange tilfeller ja, og det er litt trist.

Både ja og nei. Mange kristne er annerledes på mange måter og i noen tilfeller gjør det dem til bedre mennesker og i noen tilfeller verre, men som regel bare annerledes.

Nei.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Nei, tvert imot.

Denne må du forklare!

Du skrev her "alle religionene" og det stusset jeg litt på. Buddhismen for eksempel. Det er vel ingen tvil om at Buddha har eksistert? Det finnes også flere bevis på at Jesus har levd. Forskere er uenige.

Lenke til kommentar

man kan ikke motbevise at en religion er oppspinn, bare det at den eksisterer er ett bevis på den's eksistens og virkelighet..

man kan derimot prøve å motbevise enkelthendelser.. (som at moses delte havet, jesus helbredet den lamme osv..)

Når det er sagt, det går ikke ann å bevise at gud eksisterer, på samme måte som at det ikke går ann å bevise at gud ikke eksisterer....mangel på bevis er ikke bevis...

konklusjonen: vitenskapen har ikke bevist en ting ang. religion, bare enkelthendelser visse religioner legger noe religiøst rundt....

Hvorfor man skal tro?

tja, hvorfor ikke? jeg tror... jeg tror ikke i den forstand at jeg tror at Gud gir blanke F. i hvordan jeg lever livet mitt.. så lenge man oppfører seg noenlunde okei, hvorfor skulle Gud bry seg om annet?

Organisert religion er en av tingene jeg iallefall er sterkt imot. Hvis hver person utøvde sin tro på sin måte tror jeg vi ville sett mye mindre av krig og ting. autoritære figurer som prøver å si hva jeg skal tro? hell no. det er mot min tro. hvis det eksisterer ett høyere vesen, så veit det hva jeg tror i hjertet uansett, ingen grunn til å be, eller organisere tro for den grunn..

Finnes det noen gud? Hvem da i så fall? hvem vet, tror det er noen der ute, men vet ikke hvem...kanskje mange?

Har ikke vitenskapen bevist at alle religionene er oppspinn? se over.

Blir man mer trangsynt av å være religiøs? I noen tillfeller ja, men det har mer med den organsieringen av religionen du følger enn selve religionen i de fleste tilfeller...

Er kristen bedre mennesker enn ateister? Jeg stiller meg uforstående til hvordan en person kan finne på å stille dette spørsmålet i det hele tatt..

Finnes det en himmel og et helvette? hvem veit? kanskje det bare er propaganda trix tatt i bruk av tidlige stamme ledere som en måte å få folk til å oppføre seg bedre på? eller som en måte å kontrollere massene? "Tro på min tro og følg min kommando, så kommer dere til himmelen, ellers bærer det stait to hell.."

jeg mener, når religionen selv skifter mening, hvem skal man da tro på?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det har forrestene blitt funnet hjul fra gamle kjerrer ute i det havet som Moses skal ha spredd for å så lukke. Disse hevdes å være hjul fra vognene som fulgte etter Moses og folket.

Lenke til kommentar
Hva er grunnen til man skal tro

Selv tror jeg ikke på kristendommens gud. Er vel en av de som ikke tro uten å vite. Som Marx engang sa "Religion er opium for folket", på mange måter synes jeg det er sånn. Virker som om mange "tror" bare for å sikre seg i et evt. liv etter døden. Det blir for enkelt. Kanskje noen tror også, nettopp for å gjøre det enkelt.

Det kan jeg ikke si noe sikkert om. Å si nei her, er selvmotsigende. Hvorfor? Jo, for å kunne si noe sikkert om det, må du ha møtt denne "Gud". Ja, jeg tror på logikken. Jeg tror også der finnes en moral i oss alle, som gjør oss i stand til å handle i strid våre følelelser.

Vitenskapen kan ikke motbevise noe som ikke kan bevises.

Jeg tror noen blir det, kommer jo an på troen. Velger man å tro på noe må man jo samtidig si nei takk til alt som er motstridende. Med mindre man er villig til å la seg omvende selvfølgelig, og da tror man vel i utgangspunktet egentlig ikke.

I følge deres oppfattning er de vel det, siden de følger "veien, sanningen og livet". Mesteparten av det som står i bibelen (innrømmer at jeg ikke har lest hele) beskriver jo god livsførsel, og Jesus var utvilsomt en OK person. Men jeg tror ikke noen kan være bedre, eller "mer verdt", en andre. Man skal i alle fall være veldig forsiktig med å tro det (jf. nasismen). Men visse holdninger kan vel være bedre en andre.

Himmelen er når du kan leve livet uten å hele tiden frykte å komme til helvete.

At jeg fikk S i "kristendomskunnskap" er igrunn et under. :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...