Smidt Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 jeg holder på å lage et nyhetsscript, men lurer litt på hva jeg skal gjøre videre. til nå har jeg laget et skjema hvor jeg skriver inn nyhetene og disse går inn i en database. Så vil jeg liste opp nyhetene på to måter. 1. de siste (f.eks. 5) 2 og alle overskriftene med ingress og linking til hele nyheten. jeg har laget en side til hver. det som er problemet i den første er at jeg ikke vet hvordan jeg skal begrense antall nyheter som listes. eller hvordan jeg skal få linket til hele nyheten i den andre vet jeg ikke hvordan jeg skal få linket til hele nyheten.. skjema siste (5) nyheter alle nyheter håper noen forstod problemet mitt og kan hjelpe. Lenke til kommentar
RottePostei Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Du kan begrense antall nyheter ved å bruke limit i sql-spørringa. Hvis du f.eks. skal hente ut de nyeste utifra dato, kan du bruke: "SELECT * FROM Nyheter ORDER BY dato DESC LIMIT 0,5" For det andre problemet bør du lage en side som tar inn en id til en sak som parameter og viser nyheten a.la.: visnyhet.php?id=6 Så henter den siden frem nyheten med id 6 og viser den. Da skjønner du sikkert hvordan du skal lage linkene : ) (hvis ikke er det bare å spørre) Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 det første funket, takk. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne med den linkingen. noen som har noen tips? evt gjort dette før? Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Regner med at du har id på nyheten din? den henter du og da vil url bli slik: echo "<a href='les.php?id=$id'>LES MER"; I les.php har du dette: $id=$_GET["id"]; $query=" SELECT * FROM Nyheter WHERE id= '$id'"; og så hente du ut det fu behøver fra den Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 prøvde metoden din Svendsen, men får opp en feilmelding: Could not execute query : .Query was empty sikkert jeg som har glemt noe.. men det jeg ikke forstår er hvordan jeg kan hente ut $overskrift $fullstory $dato til en spesiell id.. jeg vet hvordan jeg kan ramse opp alle av f.eks. $overskrift, men ikke hvordan jeg bare skriver det ut for en id.. sånn ser databasen ut. Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 prøvde metoden din Svendsen, men får opp en feilmelding: Could not execute query : .Query was empty sikkert jeg som har glemt noe.. men det jeg ikke forstår er hvordan jeg kan hente ut $overskrift $fullstory $dato til en spesiell id.. jeg vet hvordan jeg kan ramse opp alle av f.eks. $overskrift, men ikke hvordan jeg bare skriver det ut for en id.. sånn ser databasen ut. med min så får du ut BARE det som matcher id'n du øsnker..... Har du scriptet ditt blir det litt enklere.... men dette er hvordan jeg gjør det (med litt andre variabel navn): $id=$_GET["id"]; //husk kobling mot db her $query="SELECT * FROM news WHERE id = '$id'"; $result= mysql_query($query, $connection) or die ("Kunne ikke utføre spørringen : $query." . mysql_error()); $row=mysql_fetch_array($result); $head=$row["head"]; $teaser=$row["teaser"]; $teaser=nl2br($teaser); //gjør om entertasten til <br> $date=$row["dato"]; echo "<b>$head</b><br>"; echo "<i>$date</i><br><br>"; echo "$teaser" Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 glimrende funket!! brukte koden: <?php // SQL database Variables $id=$_GET["id"]; $hostname="xxx"; $user="xxx"; $pass="xxx"; $dbase="predict_artikkel"; $connection = mysql_connect("$hostname" , "$user" , "$pass"); $db = mysql_select_db($dbase , $connection); $query="SELECT * FROM nyhet WHERE id = '$id'"; $result= mysql_query($query, $connection) or die ("Kunne ikke utføre spørringen : $query." . mysql_error()); $row=mysql_fetch_array($result); $overskrift=$row["overskrift"]; $fullstory=$row["fullstory"]; $teaser=nl2br($teaser); //gjør om entertasten til <br> $date=$row["dato"]; echo "<b>$overskrift</b><br>"; echo "<i>$date</i><br><br>"; echo "$fullstory" ?> Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 så har jeg tenkt å gjøre dette litt mer avansert, med å lage et lage et loginscript. navnet en logger inn med når du skriver artikkelen blir da forfatter om noen forstod det. men først må jeg vel lære meg å lage et login script. noen som har en god tut. elns for dette? Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 (endret) les om $_SESSION["var"] på php.net basic så henter du og sjekker om du har epost i db med gitt passord. Hvis så lagrer du id i $_SESSION["id"] og bare sjekker om den er ulik "" der det kreves innlogging eksempel: $query="SELECT * from bruker where mail='$mail' and passord='$passord'"; $result= mysql_query($query, $connection) or die ("Could not execute query : $query." . mysql_error()); if (mysql_num_rows($result) == 0) { echo "<b>Oops! Dine verdier er feil, vennligst prøv en gang til.</b>"; } else { $row=mysql_fetch_array($result); $_SESSION['bruker']=$row["nick"]; session_register("bruker"); echo "Velkommen $_SESSION['bruker'] du er nå logget inn"; } her har jeg valgt å lagre nicket da... men blir det samme EDIT litt mer: du bør ha session_start() helt i toppen, før du skriver til header < L E S > les også om session_register() EDIT 2 Er hard på edit knappen idag tut om session: http://www.spoono.com/php/tutorials/tutorial.php?id=36 og login med session, men bare spm en guide, den er ikke helt tipp topp http://www.daydreamgraphics.com/tutorials/...&cat_id=2&id=80 Endret 6. april 2004 av Svendsen Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 (endret) Fikk plutselig lyst til å utvide news-scriptet mitt også litt.. *Se tilbake og le over de dager da jeg forgudet flatfiles* Endret 7. april 2004 av SirIce Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Fikk plutselig lyst til å utvide news-scriptet mitt også litt.. *Se tilbake og le over de dager da jeg forgudet flatfiles* død over flatfiles, som jeg ikke har satt meg inn i enda... er det enkelt? Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Død over flatfiles, som jeg ikke har satt meg inn i enda... er det enkelt? Hehe, as easy as it gets, men å tilpasse/vise info fra en flatfile kontra en database er noe herk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå