Gå til innhold

Hva skjær viss en religion tar feil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et menneske uten tro (religiøs tro) er et godt menneske.

Beklager, men det der er bare ren og skjær bullshit. Har mange ikke relgiøse venner og en del relgiøse venner. De relgiøse vennene mine er mye mer åpene, tolerange, snill, omtenksome en de som ikke er det

Beklager, men det der er bare ren og skjær bullshit. Jeg har opplevd det stikk motsatte...

Lenke til kommentar
Et menneske uten tro (religiøs tro) er et godt menneske.

Beklager, men det der er bare ren og skjær bullshit. Har mange ikke relgiøse venner og en del relgiøse venner. De relgiøse vennene mine er mye mer åpene, tolerange, snill, omtenksome en de som ikke er det

Beklager, men det der er bare ren og skjær bullshit. Jeg har opplevd det stikk motsatte...

Vel, folk er forskjellige og har forskjellige venner... Så det er vel ikke SÅ rart?

Lenke til kommentar
Vel, folk er forskjellige og har forskjellige venner... Så det er vel ikke SÅ rart?

Vel da er det kanskje galt å komme med en så generaliserende og misvisende påstand (fra begge sider)?

Religiøse er ikke bedre mennesker enn ikke-troende. Tullinger er nok jevnt fordelt utover det hele.

Lenke til kommentar

Riktig. Men mitt generelle intrykk fra flere forskjellige kristene og ikke kristene miljøer er at begge faktisk er trangsynte. De kristene nekter å se godt vitenskapelige bevisste teorier, ateisme osv. Og de ikke kristene nekter å kunne se at det kan finnes en høyere makt. Det er jo greit nok.

Men det som er er at alle rasistene, mobberne, sossene, dritsekkene og dopsvina befinner seg blandt de ikkerelgiøse. Akkurat slik tror jeg en del andre oppfatter det også. Det burde ihvertfall være slik ettersom relgionen forbyr det

Lenke til kommentar

Haha festlige utsagn tomf_88...

Må nok skuffe deg med at det er fullt av kristne blant mobbere, rasister, narkomane, sosser, drittsekker osv...

Religion sier ikke så mye annet om en person utenom at den personen er religiøs... Du blir verken snill, grei, ond eller slem av det heh.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk det ville ført til mye depresjon, kanskje verdens undergang. For da har man ikke noe å tro på lenger, og hva er mennesket uten tro? Det er det eneste man kan klamre seg til; håpet om at det er NOE som er der for en. Og hvis Vishnu og Shiva plutselig står midt i Karl-Johan..nei, vil ikke tenke tanken. De ser så skumle ut.

Mennesket uten tro er enten ikke noen ting, altså, mennesket tåler det ikke, eller så er mennesket ikke i den posisjonen at det trenger en tro. Tro er noe en del mennesker trenger å støtte seg til, en slags psykist lidelse...

Lenke til kommentar

Riktig. Men mitt generelle intrykk fra flere forskjellige kristene og ikke kristene miljøer er at begge faktisk er trangsynte. De kristene nekter å se godt vitenskapelige bevisste teorier, ateisme osv. Og de ikke kristene nekter å kunne se at det kan finnes en høyere makt. Det er jo greit nok.

Men det som er er at alle rasistene, mobberne, sossene, dritsekkene og dopsvina befinner seg blandt de ikkerelgiøse. Akkurat slik tror jeg en del andre oppfatter det også. Det burde ihvertfall være slik ettersom relgionen forbyr det

Utrolig tåpelig, generaliserende, trangsynt innlegg. Å hevde at en gruppe mennesker er bedre enn andre; hvilken rett har du til det? Uansett så blir hva som er et bra menneske definert ut i fra dine normer og din moral som er sterkt påvirket av kristen tro. Tenker du litt lengre, så innser du at Kristne, universellt sett, ikke er noe bedre enn andre mennesker.

De menneskene som du definerer som dårlige mennesker (dopsvin, rasister osv.) definerer du som ikke-religøse. Agnostikere og ateister er noe annet, de er bevisste på sin tro. Man kan generalisere å si at de fleste "dopsvin" ikke har så mye tid, lyst eller intellektuell kompetanse til å reflektere over religiøse problemstillinger. Jeg hevder altså at mennesker som ikke er bevisste på sin egen moral og sin egen tro har større odds for å bli "dopsvin".

Jeg er uenig med mange kristne og jeg er uenig med mange ikke-kristne når det gjelder religiøse spørsmål. Jeg hevder ikke derfor at de er trangsynte. Ingen vet, mange tror. De som tror annerledes er ikke trangsynte.

Btw, ateisme er ikke en teori; det er en trosretning

Sorry for at det ble et litt hissig innlegg. Blir litt provosert av dømmende og generaliserende innlegg.

mvh

Fredrik

Endret av fthomassen
Lenke til kommentar

Man. PCen føkka. Har prøvd å skrive to innlegg for å beklage meg. Håper dette funker. Okei. Det jeg skrev var feil, noe av det ihvertfall. Bare begynne med at ordet dopsvin aldri skulle vært med i det innlegget ettersom det ikke har noe med det å gjøre i det hele tatt. Beklager det.

Må nok skuffe deg med at det er fullt av kristne blant mobbere, rasister, narkomane, sosser, drittsekker osv...

Det har du nok rett i. Det er ikke min erfaring da, i liten grad i allefall, men alle er forskjellige og alle har forskjellige opplevelser. Så det kan ikke argumenteres for eller imot. Men det som er er at kristene BURDE oppføre seg mindre drittsekk en ikkekristene siden det står i bibelen. Selfølgelig er ingen perfekte. Og jeg sier ikke at de som er ikkerelgiøse og tenker selv oppfører seg som drittsekker. Men det som er er at de kan bestemme selv hvordan de vil oppføre seg. Så ikke tenk selv. Hehe, det kom litt feil ut ja. Men de som tenker selv kan velge selv hvilken etikk de vil følge og hvordan de vil oppføre seg. Noen klarer det utmerket og oppfører seg ikke som drittsekker. Andre gjør nettop det. Men kristene har rettningslinjer å strekke seg etter. Og de rettningslinjene går ut på å oppføre seg godt, å elske sin neste osv. Så kristene BURDE oppføre seg "bedre" en det noen av de som tenker selv gjør. Kom kanskje ikke helt riktig ut alt sammen, men jeg håper dere forstod hva jeg mente.

Religion sier ikke så mye annet om en person utenom at den personen er religiøs... Du blir verken snill, grei, ond eller slem av det heh.

Når vi snakker om kristendommen innebærer det å være kristen å være snill og grei. Det er en del av det å være kristen, så det kan bli feil det du sier. Spørs hvilken relgion du snakker om da. Men jeg skulle mene de fleste relgioner har regler eller rettningslinjer på hvordan en skal oppføre seg.

Beklager beklager. Jeg mente for all del ikke å skrive et generaliserende innlegg. Jeg hater det selv, blitt utsatt for det mange ganger. Grusomt. En tanke jeg deler med kristene er at alle mennesker er like mye verdt (ikke samfunnsmessig eller økonomisk) og kristene er på ingen måte bedre en andre. Det jeg ville få frem var at kristene BURDE OPPFØRE (vil ikke si at de blir bedre mennesker) enn i mangel på bedre ord gjennomsnittsmennesket.

Og det jeg ville si med trangsynhet er at de som er troende eller ateister har tatt et valg og er ikke trangsynte av den grunn. Men ofte ser jeg at de må ta med seg hele pakka. Om de tror på en ting så må de tror på det de andre som også tror på det tror. Hehe, bare lese det to-tre ganger så får du det nok med deg. Ble litt generalisert det her og, veldig faktisk. Jeg ville bare få frem det som skjer med noen, men jeg orker ikke skrive det på nytt. Jeg mener altså dette i en litt mildere form. hehe

Lenke til kommentar

Okei. I KORTE TREKK er altså din påstand:

Kristne burde oppføre seg bedre enn ikke-troende. Grunnen til dette, sier du, er at de kristne har retningslinjer å følge. Ikke-troende har ingenting slikt.

Er det riktig oppfattet?

Hvis dette er en korrekt oppfattning kan du ikke kjapt definere for meg hva som er "å oppføre seg bra"?

mvh

Fredrik

Lenke til kommentar
Kristne burde oppføre seg bedre enn ikke-troende. Grunnen til dette, sier du, er at de kristne har retningslinjer å følge. Ikke-troende har ingenting slikt.

Det blir vel slik, men det er jo selfølgelig ikke-troende som oppfører seg bedre enn kristene.

Hvis dette er en korrekt oppfattning kan du ikke kjapt definere for meg hva som er "å oppføre seg bra"?

Å være snille mot andre, nestekjærlighet, vise toleranse, respekter folk som de de er. Elsk din neste som deg selv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...