thomaro Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Jeg har fått seriøse problemer med maskinen jeg kjøpte for ca. 1 år siden. Når jeg slår på maskinen får jeg kun en melding som sier: "Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet: \Windows\System32\Config\System Du kan reparere filen ved å starte Windows fra orginal CD-rom." Problemet er at jeg ikke kan finne oppstart-CD'en som fulgte med.. ..ringte HP Compaq support, men de kunne ikke hjelpe meg. Denne CD'en måtte meldes savnet iløpet av 90 dager etter kjøp, og nå hadde de ingen mulighet for å lage en ny til meg. Den eneste muligheten de ga meg var å få tak i en som hadde tilsvarende maskin og få ta en kopi av hans OS-CD. Jeg har en CD-rom som jeg laget for å teste Linux, og dersom jeg bruker denne kan jeg starte maskinen. Jeg har også lesetilgang til harddisken (men ikke skrivetilgang). CD'en må også stå i maskinen (CD-R/W) mens jeg kjører - slik at jeg ikke får brent de viktigste filene mine til en CD. Hvis jeg ender opp med å installere et operativsystem på nytt (Windows eller Linux), vil jeg da miste alle filene som ligger på harddisken? Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Legger du in windows på nytt kan du få problemer med brukerrettigheter. Du får håpe du ikke har kryptert eller gjemt noen filer for andre personer på maskinen. (som f.eks å legge det i my documents) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Hvis du har bare en partisjon så er det meget mulig at du mister alt. En sikker metode er å reinstallere Windows med "Repair Install", da mister du ingenting. Men det krever selvsagt at du skaffer en Windows CD. Lenke til kommentar
thomaro Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 Jeg har bare en partisjon, ja Kan jeg bruke en hvilken-som-helst Windows XP Pro CD, eller må jeg ha den som fulgte med PC'en? Jeg har (tilgang til) en CD som fulgte med en annen maskin med XP Pro, men på plasten som denne er pakket inn i står det "kun for distubisjon med nye maskiner". Vil jeg få problemer med å bruke denne CD'en på min maskin? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Tror det skal gå å bruke den CD'en. Men er litt usikker på hva som skjer når du kommer til Product Activation koden, vet ikke hvor mye disse går om hverandre. Lenke til kommentar
bamsebraker Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Sett i Xp cden og boot fra den, så begynner du å innstalere . Når du kammer til det punktet at du skal velge formatering, så merk av : La gjeldene filsystem være som det er, IKKE FORMATER, så innstalerer du xp over den gamle. Så var det koden hmmmm, send en mail til meg [email protected] Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 så innstalerer du xp over den gamle. Hvilken fordel skal det være å installere på nytt over den gamle, kontra å bruke Repair Install slik som først foreslått? Lenke til kommentar
bamsebraker Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Det var bare et forslag, jeg har aldri fått til den reprasjonen av XP Lenke til kommentar
Steikern Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 du kan ha 100 windows xp verisjoner på samme hd da! bare ta og instaler på og når du kan velge hvor du skall lege den skirver du bare (C:)1. så når instalasjonene er ferdig har du to windows xper å velge mellom da tar du den opperste og kopier alle tinga dine over til (d:) så formater du c og instaler windwos xp på nytt igjen Lenke til kommentar
ebso86 Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Dette har skjedd med meg flere ganger, men jeg er så heldig at jeg har en ekstra harddisk med XP til slike formål, da kan jeg bare gå inn der å rette opp igjen i det som er feil, reboote og bruke den vanlige windows. du kan jo egentli også bare ta ut harddisken din, sette den inn i en annen pc med XPpro og flytte over den/de filene som mangler. Lykke til! Mvh. Erik Ps. Den reparasjonsidèen til microsoft har aldri fungert for meg Lenke til kommentar
ZubZerO Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Hvis du har bare en partisjon så er det meget mulig at du mister alt. En sikker metode er å reinstallere Windows med "Repair Install", da mister du ingenting. Men det krever selvsagt at du skaffer en Windows CD. Hvordan bruker du repair install? Når jeg trykker "r" i installsjonsmenyen kommer jeg bare til repair console og det skjønner jeg ikke noe av Lenke til kommentar
thomaro Skrevet 10. april 2004 Forfatter Del Skrevet 10. april 2004 Noen som har forslag til hvordan jeg best kan få kopiert (noen av) filene som ligger på harddisken (=backup) før jeg forsøker repair/install av XP. Diskettstasjonen blir for liten (vil redde en del bilder). Jeg har combo CD-R/RW innebygd, men hvordan skal jeg få denne til å virke fra f.eks. DOS? Iom. at det er en bærbar vet jeg ikke hvordan jeg kan få flyttet harddisken over i en annen maskin... Lenke til kommentar
ebso86 Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 installer en ny partisjon med windows på og brenn ut alle filene dine. så reformaterer du. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Hvordan bruker du repair install? Når jeg trykker "r" i installsjonsmenyen kommer jeg bare til repair console og det skjønner jeg ikke noe av Da har du gått deg bort. Du skal gjøre som om du skal installere på vanlig måte. Når Install-programmet finner ut at du har Windows liggende på disken så dukker det opp et spørsmål om du vil ta Repair Install som et av valgene. Repair Console er noe helt annet. thomaro: hvis du tar Repair Install så mister du ingen filer. Og nei, du får nok ikke brent fra DOS. Bærbare disker kan flyttes over i en vanlig maskin hvis du skaffer et adapter, koster ca 140 kr. Lenke til kommentar
thomaro Skrevet 10. april 2004 Forfatter Del Skrevet 10. april 2004 Takk for svarene!! Jeg gjør kanskje et fremstøt i kveld.. Takk også for tipset med harddisk-adapter, selv om jeg ikke vil gjøre dette nå i første omgang. Lenke til kommentar
ZeuZ Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Hei. Eg har nettopp vert borte i samme problemet sjølv. Dersom du ikkje får brukt den ASR (Automated System Recovery) som eit val når du booter fra WinXP cd, så kan du sjekke ut denne linken her. http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;no;307545 Der står det korleis du bruker gjennopprettingskonsollet til å få tilbake det skada registeret. Der er kun eit problem, den fungerar ikkje så godt med OEM installasjon av windows xp. Og det er der mitt problem kjem inn. Skal teste med å reinstallere med ein XP cd, utan å formatere. Så får berre håpe at dette virkar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå