Gå til innhold

Påskekonkuranse på Psdata

Anbefalte innlegg

Tja, i lotto er det 50-50 sjanse for suksess - enten vinner du eller så vinner du ikke.

...

Her ble det mye fabling, men det er sikkert et poeng inne i her ett eller annet sted ;) 

Du har rett i at enten så vinner man eller så vinner man ikke, men sjansen for å vinne er så utrolig mye mindre enn 50 %, det skjønner du selv også. Nå husker jeg ikke helt hvor mange tall det er i en standard lottorekke, tror det var 34. Sannsynligheten for å vinne, enkelt forklart er da:

1/34 * 1/33 * 1/32 * 1/31 * 1/30 * 1/29 * 1/28= får du regne ut selv. Orker ikke å begynne med nCr-verdier.

Klar over dette, ja. Poenget, som muligens ligger gjemt inne i innlegget, var ikke å få noen til å forklare noe som helst om statistikk, men du er sikkert veldig flink til litt av hvert du... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, i lotto er det 50-50 sjanse for suksess - enten vinner du eller så vinner du ikke. Ganske bra odds egentlig.

Det var jo 50-50 sjanse for å vinne PS Data sin konkurranse også da, noe som skulle tilsi at halvparten av de som melde seg på sitter med lik PC som Kjersti akkurat nå. Det tok vel for stor plass å liste opp alle vinnerene, så PS Data trakk sikkert èn av de som vant til å få PC'n.

Her ble det mye fabling, men det er sikkert et poeng inne i her ett eller annet sted ;)

Du har rett i at enten så vinner man eller så vinner man ikke, men sjansen for å vinne er så utrolig mye mindre enn 50 %, det skjønner du selv også. Nå husker jeg ikke helt hvor mange tall det er i en standard lottorekke, tror det var 34. Sannsynligheten for å vinne, enkelt forklart er da:

1/34 * 1/33 * 1/32 * 1/31 * 1/30 * 1/29 * 1/28= får du regne ut selv. Orker ikke å begynne med nCr-verdier.

Det er 34 tall i en standard lottorekke, men du har satt det hele opp som et ordnet utvalg (rekkefølgen betyr noe). Det er det jo ikke, det er nemlig uordnet. (Rekkefølgen don't mean shit...)

Det du har skrevet er nPr =2.711326464*10^10 muligee rekker

Riktig svar er 34 nCr 7, som gir 5 379 616 mulige rekker.

Sjansen for å vinne = 1/5 379 616 om du spiller én rekke...

Konklusjon: Skaff deg en jobb i stedet for å vente på den store gevinsten. :p

Lenke til kommentar
Tja, i lotto er det 50-50 sjanse for suksess - enten vinner du eller så vinner du ikke. Ganske bra odds egentlig.

Det var jo 50-50 sjanse for å vinne PS Data sin konkurranse også da, noe som skulle tilsi at halvparten av de som melde seg på sitter med lik PC som Kjersti akkurat nå. Det tok vel for stor plass å liste opp alle vinnerene, så PS Data trakk sikkert èn av de som vant til å få PC'n.

Det er 34 tall i en standard lottorekke, men du har satt det hele opp som et ordnet utvalg (rekkefølgen betyr noe). Det er det jo ikke, det er nemlig uordnet. (Rekkefølgen don't mean shit...)

Det du har skrevet er nPr =2.711326464*10^10 muligee rekker

Riktig svar er 34 nCr 7, som gir 5 379 616 mulige rekker.

Sjansen for å vinne = 1/5 379 616 om du spiller én rekke...

Konklusjon: Skaff deg en jobb i stedet for å vente på den store gevinsten. :p

Deleteknapp plz.

Endret av Pinnella
Lenke til kommentar
jeg skrev "smil" som svar på konkurransen, fordi jeg synes det var et kult ord, og fordi webshoppene trenger smilende kundebehandlere. Nå lurer jeg fælt på hva hun dama skrev for noe, siden hun vant hele konkurransen :)

mvh nerd-light

Du ser ikkje så mykje til det smilet når du bestiller over nettet da :lol:

Lenke til kommentar

Jeg tipper det han prøvde si(?) er at i gjennomsnitt får du utbetalt 50% av det du tipper i premier. Ikke at det er 50% sjangse for å vinne toppgevinsten.

AtW

Lenke til kommentar
Jeg tipper det han prøvde si(?) er at i gjennomsnitt får du utbetalt 50% av det du tipper i premier. Ikke at det er 50% sjangse for å vinne toppgevinsten.

AtW

Hvis det er meg du referer til her så, nei. Det var ikke det jeg prøvde å si. Det eneste jeg prøvde på var å vise en alternativ (og helt gal men kanskje litt artig) måte å se på vinnersjansene sine på. Men hvis du får noe som helst fornuftig ut av det, så for all del... Moro med statistikk gitt! :p

Lenke til kommentar
Hei

Jeg gidder ikke gratulere når en jente som ikke er medlem av HW.novinner en sinsykt bra pc. Hun kan heller vinne en dårlig en, så kan vi som trenger en bra vinen den!!!

FAEN!

plz... vær litt grei nå. hu vant en rå PC. vær glad for henne og ikke syt som ett barn :) er jo bare bra uansett :):yes:

Lenke til kommentar
Hei

Jeg gidder ikke gratulere når en jente som ikke er medlem av HW.novinner en sinsykt bra pc. Hun kan heller vinne en dårlig en, så kan vi som trenger en bra vinen den!!!

FAEN!

Vet ikke helt hva som gleder meg mest. At ei jente vant pc'en, eller at du ikke vant den. :devil:

Lenke til kommentar
Hei

FAEN!

Vet ikke helt hva som gleder meg mest. At ei jente vant pc'en, eller at du ikke vant den. :devil:

:D

Genialt sagt!

Jeg holder en knapp på at det som gleder meg mest er at Tim ikke vant den...

Lenke til kommentar

AtW

Hvis det er meg du referer til her så, nei. Det var ikke det jeg prøvde å si. Det eneste jeg prøvde på var å vise en alternativ (og helt gal men kanskje litt artig) måte å se på vinnersjansene sine på. Men hvis du får noe som helst fornuftig ut av det, så for all del... Moro med statistikk gitt! :p

eller så viste du bare optimistens syn på lotto, mens G2Petter viser realistens ;)

Lenke til kommentar

AtW

eller så viste du bare optimistens syn på lotto, mens G2Petter viser realistens ;)

Ja, nå orker jeg ikke å regne på det siden jeg ikke har en kalkulator med ncr her, men om en rekke koster 3 kr (gjør den ikke nå), og norsk tipping betaler ut 50% i premier (gjorde ihvertfall det før), og den gjennomsnittelige premie ligger på rundt 90 kr (rent gjetning fra meg), så må man tippe rundt 60 rekker for å vinne, altså en vinnersjangs på i underkant av 2%.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...