Gå til innhold

Radiator spørsmål

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert et veldig dumt spørsmål... men jeg må bare vite det. Jeg skal ha meg vannkjøling fra Aqua Water tenker jeg,som dem selger på microplex.... det er bra utstyr og det ser ikke minst DRITKULT ut. :thumbup:

Men det jeg lurer på er... skal man på radiatoren sette viftene slik at vifta blåser PÅ radiatoren??? eller skal viften blåse den varme luften ut,,altså fra viften,,, ?? på de forskjellige bildene jeg har sett så er liksom viftebladene slik at ,, ja slik som jeg "tegner på bildet her "

RADIATORvifte-----> med luften eller skal det være slik

RADIATOR-<-<--<-Vifte som blåser på radiatoren.

Setter stor pris på svar :laugh:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det spiller liten rolle hvilken vei du setter viften(e). de fleste setter dem vel til å blåse på raddisen, men det er liten forskjell.

sett dem den veien du synes er best for deg, du.

grattis med vannkjøling, da :thumbup:

Lenke til kommentar

hmm ok,, jeg skal altså ha meg dette kabinettet

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=EYE981BB

og da lurer jeg på,, jeg har lest flere steder at større radiator er bedre.Og jeg hadde tenkt til å kjøpe meg denne radiatoren fra micrpplex

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC31011

Det som er tingen er jo,at viss jeg kjøper en slik en og for eksempel setter den nederst i kabinettet,der jeg har plass,, så vil all varmen flyte rundt i kabinettet. Og derfor kanskje smartere å kjøpe en radiator mindre av samme type,og sette den øverst i kabinettet der den kan blåse ut gjennom en 120 mm åpning. Hva vil lønne seg?? Jeg kommer til å kjøle : cpu,chipset,vga,og 1 hardisk til å begynne med, og senere tid flere hd.

Er det smartest å kjøpe den store radiatoren med plass til 2 vifter på og la den blåse PÅ eller fra radiatoren ?? eller kjøpe en liten en med plass til 1 vifte,og sette den øverst i kabinettet og la den blåse UT eller suge luft in og blåse på radiatoren ...

:dontgetit:

Lenke til kommentar
Dette er sikkert et veldig dumt spørsmål... men jeg må bare vite det. Jeg skal ha meg vannkjøling fra Aqua Water tenker jeg,som dem selger på microplex.... det er bra utstyr og det ser ikke minst DRITKULT ut. :thumbup:

Men det jeg lurer på er... skal man på radiatoren sette viftene slik at vifta blåser PÅ radiatoren??? eller skal viften blåse den varme luften ut,,altså fra viften,,, ?? på de forskjellige bildene jeg har sett så er liksom viftebladene slik at ,, ja slik som jeg "tegner på bildet her "

RADIATORvifte-----> med luften eller skal det være slik

RADIATOR-<-<--<-Vifte som blåser på radiatoren.

Setter stor pris på svar :laugh:

Spørsmålet er slett ikke dumt, for det ser ut til å herske litt forvirring rundt temaet.

Ideelt sett bør vifta monteres sugende, den jobber som regel best da.

Altså; den beste effekten får du om vifta suger luft gjennom radiatoren. Viftebladene har en fasong som gjør at de tåler mere motstand på sugesiden enn på trykksiden, noe som altså favoriserer en "sugende"montering.

Dette er spesielt viktig på "tette" radiatorer, hvor motstanden gjennom kjøleribbene er forholdsvis stor.

Lenke til kommentar

benytter du Onkel Skrue sin løsning der sammen med å plassere dette i bunnen av kabinettet ditt har du en glimrende kombinasjon (med mindre du bruker varme i gulvet)

Den kaldeste plassen i huset er langs gulvet.

Ved å plassere radiatoren i bunnen av kabinettet hvor du da suger inn luft fra undersiden av kabinettet vil du utvilsomt få den kaldeste lufta som er å oppdrive på rommet ditt. (ikke medregnet vindusplassering på en vintersdag dah) pluss du får skjult dette en god del.

de fleste har litt plass til overs i bunnen av kabinettet.

Når eg får fingen ut er det nettopp dette eg sga gjør selv :thumbs:

Lenke til kommentar

Ja, skjønner... da begynner det å bli mere klart for meg...

da vil det være gennialt da kanskje å sette den 2 x 120mm radiatoren nederst til venstre i kabinettet og la luften blåse oppover, for rett over der er det 2 stk 80mm som jeg kan sette til å blåse ut,og da suges den varme luften ut osv.. :yes:

Da blir det sikkert bra ja. Men når jeg først er i gang kan jeg jo kanskje kjøpe en radiator som er enda et hakk større, 3x 120mm vifter.

Hva sier dere til det? er det i det hele tatt vits`? eller holder det fint med

en 2x 120mm radiator?

Lenke til kommentar

En 120x240mm radiator er en helt grei størrelse som vil gi deg gode resultater. Men 360-radiatoren er jo større, og dermed bedre.

Vanntemperaturforskjellen mellom de to radiatorene vil allikevel være ganske liten under de samme forhold, max 2 - 4 grader.

Det som egentlig er det viktige her, er lufttempen. Er den høy, så vil ikke "verdens beste" radiator gi deg en lavere vanntemp enn 2-3 grader over lufttemp.

Eksempelvis: 24 grader i rommet vil gi deg 25 - 28 grader vanntemp, i aller beste fall.

Ellers er radiatorplasseringen du foreslår, absolutt den beste. Ulempen er at den nok kommer til å "rappe" et par PCI-spor, men de færreste trenger vel alle 5?

Jeg kan jo samtidig slenge på et eksempel som underbygger dette med temperaturer:

For noen dager siden gjorde jeg en enkel test, mellom en Black-Ice 120x120mm og en Pro-Core, sistnevnte er jo omtalt som en av de ypperste radiatorene man får kjøpt.

CPU-bokk: WhiteWater.

Lufttempen ble holdt så konstant som mulig, og svingte mellom 18,8 og 19,6 grader.

Alle temperaturer ble målt med eksterne digitale temperaturmålere.

CPU ble kjørt med 100% last (S.sandra Burn-in)

Vanntemp / CPU-temp med Black-ice: 24,9 / 33

Vanntemp / CPU-temp med Pro-Core: 21,8 / 30,2

Som du / dere ser, så er ikke forskjellene voldsomme...

Lenke til kommentar

Er det ikke litt dumt å ha radiatoren i bunnen av kabinette... med tanke på støv under kabinette. Hvis man har filter der så må man vel blåse av de ofte, og hvis man ikke har så blir det vel MYE støv i kabinette. Det er ikke noe jeg har opplevd men kan tenke meg at det kan bli et problem. Er det ikke best å ha dem nede i fronten? :hmm:

Lenke til kommentar
Er det ikke litt dumt å ha radiatoren i bunnen av kabinette... med tanke på støv under kabinette. Hvis man har filter der så må man vel blåse av de ofte, og hvis man ikke har så blir det vel MYE støv i kabinette. Det er ikke noe jeg har opplevd men kan tenke meg at det kan bli et problem. Er det ikke best å ha dem nede i fronten? :hmm:

Da får du heller hjelpe mora di med støvsuginga vettu! :p

Har man en noenlunde grei frekvens på den, så går det nok bra.

Radiatoren i front er jo også en god løsning, men det er jo begrenset hva man får plass til der.

Holder akkurat på med å true på plass en Pro-core i fronten på et Compucase-kabinett her, og det går akkurat.

Men en EVO240-radiator må definitivt legges i bunnen!

Lenke til kommentar

Ok da er saken avklart...jeg kjøper meg en EVO240-radiator.

Og setter den nederst til venstre hjørne som jeg sa, og som ikke var så dumt, med tanke på at jeg har vifter rett over som blåser ut luften :cool:

Og takk for svarene jeg fikk,,, og takk til hw og dem andre som har dette genniale forum!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Noen som har noen tanker om plassering til denne:

raddis.jpg

Det er plass til 2 120mm vifter, den kan ikke ligge i bunne pga de 2 "nipplene". De kommer til å stikke ut i døra.... Takker for alle forslag... :cool:

Hmm. Hva med å montere den på høykant, rett innenfor sidedøra? Lag noen "L"-braketter som du fester i bunnen av kabinettet, og fest raddisen i disse. Legg på noen skumgummiremser i periferien av radiatoren, slik at disse danner en tetning mot sidedøra.

Du må selvsagt lage hull for lufttilgang i denne.

Niplene ser ut som om de kan kappes litt, noe som kanskje vil forenkle slangeføringa.

Lenke til kommentar
Det funker best om du setter viften(e) til å til å suge luften gjennom kabinettet.

jeg har mekka det ganske bra tror jeg..

jeg har fjernet boksen rundt PSU og isolert PSU og radiator i ett eget rom.. slik at luftstrømmen først går gjennom radiatoren og deretter gjennom PSU.. Får bra utnyttelse av de få viftene jeg har = mindre støy, og den varme lyfta fra radiatoren og PSU kommer ikke i kontakt med lufta i selve kabinettet der HW er montert..

Lenke til kommentar

Ideen med å feste radiatoren i bunnen av kabinettet virker bra, men det er en ting jeg stiller skepsis til:

*Det er ikke så stor åpning mellom gulvet og kabinettet(kommer ann på kabinettet sefølgelig.) Vil ikke dette gjøre at vifta ikke får dratt inn så mye luft. Og at den i tillegg lager mere lyd.

Fig:

Forlaring.JPG

Så ville ikke det vært bedre å plassere den i toppen av kabinettet. (Hvis du kan ofre en 5 1/2" plass da.)

Lenke til kommentar

Forstår selvsagt skepsisen mht. åpning mellom kabinett og gulv.

Denne må selvsagt økes noe ifra den std-avstanden som de fleste kabinetter har, men det er ikke all-verden som skal til. Et par cm avstand mellom kabinett og gulv holder i massevis, om du ikke har tenkt å dra en orkan gjennom raddisen da?

I så fall; Øk til 3cm, da har du i hvert fall stor nok åpning!

Lenke til kommentar

Fester du radiatoren på innsiden av kabinettet på undersiden, med viftene oppå der igjen slik at dem suger lufta gjennom radiator ( se de mange innlegg ovenfor her ) så vil ikke den lille avstanden være et stort problem iom. at det da suges luft fra alle sider under pc.

Støyen fra viftene blir tildels isolert inni kabinettet

trenger du en cm klaring ekstra er det bare til å kjøpe nogen gummiknotter til å sette under beina til pc

da har du en til dobbelvirkende funksjon.

Større avstand til gulv og gummiknotter som demper støy fra pc fra å bli plantet til gulvet noe som hørest bra på teppefritt gulv

La oss se på de positive sidene her...

-Du trekker inn den kaldeste lufta i rommet til pc via radiatoren som da får kjølt vannet maksimalt.

-du isolerer viftestøy inni pc

-du lager en bedre gjennomlufting generelt i pc

-Du isolerer kabinettstøy generelt fra å forplante støy via gulv eller hva du måtte ha pc på.

De negative sider....

-du mister gjerne de nederste PCI slottene. Noen vil klare å montere Radiator helt i forkant av pc og tar opp bare tomrom da.

-sikkert nogen flere negative sider som vil dukke opp sammen med de forskjellige kabinettløsninger som finnes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...