Gå til innhold

Hvordan øke volum over windows maks?

Anbefalte innlegg

Hvordan kan man øke volumet i windows utover å sette den vanlige volumkontrollen på maks?

Noen filmer for eksempel har veldig lavt volum i rolige scener, spesielt nye filmer. Dette er gjort bevisst for å gi det beste samsvaret mellom volumforskjeller på f.eks visking og eksplosjoner i samme film. Problemer er bare at pga. det lave volumet gir ikke maks volum i windows nok styrke på lyden.

Jeg kan selvfølgelig over-kompensere ved å forsterke signalet enda mer på forsterkeren, men da øker jeg også all linje-støyen, og resultatet blir susing i høytalerene.

Det hadde derfor passet best om det gikk ann å forsterke lyden mer på PCen.

Om det har noe å si, så bruker jeg en Soundblaster live value på maskinen.

Jeg er klar over det finnes noen filtre som kan forsterke lyd ved decoding av f.eks DivX filmer, men disse funker ikek for alt, for eksempel DVD-avspilling. De (jeg har prøvd) lager også masse problemer i avspilling av mer avanserte formater som .ogm og matroska. Derfor vil jeg helst finne en mer "generell" løsing om det eksisterer.

Takk for all hjelp

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har også stusset litt på dette (har samme lydkort). Har forsåvidt andre smårpoblemer med AC3 lyd også (når jeg justerer lyden i mplayer classic, er det bare frontkanalene som justeres).

bruker selv KX driveren og er veldig fornøyd med de... de har jäkla mange instillinger, så jeg ser ikke bort ifra at man kan mekke noe der, men har ikke testa enda.

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

Siden ingen andre har kommet med et forslag:

Hvis alle innstillingene er på maks (både i lydkortdriverne i trayen, mediaspilleren og lydinnstillingene i kontrollpanelet) får du ikke skrudd opp lyden mer i Windows. Så forsterkningen må nok skje utenom datamaskinen. Koble lydkortet til stereoanlegget?

Men hvis problemet er at volumet varierer for mye, sånn at bare noen scener blir for lavmælte, kan du prøve deg på komprimering av lyden. Jeg snakker ikke om sammentrøkking av størrelsen som fra .wav til .mp3, men en enkel prosess som hever lyden på svake områder og utjevner lydnivået. For alt jeg vet kan det hende det finnes en eller annen plugin til feks winamp som gjør dette i realtime. Hvis ikke, må lydsporet i fila komprimeres.

Her er en måte å gjøre det på:

1. Eksporter lydsporet fra filmen til en .wav-fil.

2. Hent .wav-fila inn i et lydprogram som har komprimering. De fleste har dette, Cool Edit anbefales.

3. Komprimer. Lek med innstillingene for å finne noe som høres naturlig ut. Dette er ikke mitt sterkeste kort, men jeg kan gjette: ratio 1:4, threshold -18 db, gain 12 db, attack 2 ms, release 1000ms.

4. Lagre fila igjen. Her kan det være greit å lagre den som .mp3, ellers blir den ferdige film-fila monsterstor.

5. Hent filmen inn i feks VirtualDub, og sett den nye lydfila som lydkilde.

Edit: susing ja? Det tyder jo på at nivåene dine IKKE er stilt på maks før de forlater datamaskinen. Prøv de jeg nevnte over.

(selv om jeg nok svarte på feil spørsmål, lar jeg guiden over stå som en bonus) :blush:

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Takk for forslag hittil, men ingenting her har hjulpet mye hittil desverre.

Lyden står alltid på maks hos meg, og jeg har en forsterker jeg bruker til å regulere lydvolumet på. Desverre er det slik at i noen filmer så er det fremdeles så lavt volum, at jeg må forsterke lydsignalet såpass mye at det blir susing, selv om lyden sto på maks til å begynne med.

Og jeg vet det mulig å øke volumet med litt triksing. Som jeg nevnte i føste posten er det blant annet audio-filtre som kan gjøre dette, som fungerer flott. Desverre ødelegger disse også for mange formater som ogm og matroska.

Håper fremdeles at noen andre har gode forslag.

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg ville undersøkt AC3 codec instillingene , dersom du har installert en codec pakke a la kazaa lite aller nimocodecpack så kommer dette med et eget kontrollpanel.

Noen SB-kort skal ha en jumper på pinne 1-2 hvis jeg husker riktig, for den utgangen du har valgt dersom du skal ha forsterkning på utgangen. Fjerning av denne jumperen deaktiverer forsterkning dvs , dette blir som en line-out.

Lenke til kommentar

det er driverene fra produsent som har bestemt hvor mye støy nivå det skal komme fra pcen på mitt kort er det ca 102.5 DB fra digital utgangen

og vis lyden i windows står på maks så gjør den det

har du ett audigy kort husk at det er mer en en kanal ut prøv å bytt lydkanalen bak på kortet

Lenke til kommentar
Hvordan kan man øke volumet i windows utover å sette den vanlige volumkontrollen på maks?

Dersom du har et Live eller Audigy-lydkort fra Creative kan du lage et EAX filter som hever bestemte frekvensnivåer med opptil 16-20 desibel. Jeg har f.eks. laget er filter basert på Pop-filteret som hever bl.a. midtfrekvensene vha. den parametriske equalizeren. Husk at du også kan kjøre to parametriske equalizere under samme EAX-filter, slik at lyden heves ytterligere.

Nå er det ikke ofte jeg bruker EAX til den slags, fordi jeg ønsker ikke at lyden skal bli for mye farget. Dessuten kan filtrene medføre uønskede forvrengninger (kanskje særlig merkbart i bassområdet dersom det er mye bass).

Det finnes også et EAX-filter kalt 'Normalize' som automatisk normaliserer lydnivået (vær forsiktig med volumkontrollen når du kobler inn denne!). Ulempen er at den kan gi uønskede bi-effekter i lydbildet. Den beste måten er å prøve seg frem.

Lenke til kommentar
Men hvis problemet er at volumet varierer for mye, sånn at bare noen scener blir for lavmælte, kan du prøve deg på komprimering av lyden. Jeg snakker ikke om sammentrøkking av størrelsen som fra .wav til .mp3, men en enkel prosess som hever lyden på svake områder og utjevner lydnivået.

Prosessen du snakker om kalles ofte for normalisering. Et Audigy eller Live lydkort kan normalisere lyden fra omtrent alle sine lydkilder i sanntid vha. EAX-filtre.

Edit: Ved nærmere ettertanke tror jeg du snakker om komprimering av dynamikk-området, hvilket ikke er helt det samme som normalisering. Normalisering sørger for at hele volumspekteret anvendes, mens komprimering 'pakker' lydnivåene slik at forskjellen mellom de høyeste og laveste lydnivåene blir mindre. Denne form for dynamisk komprimering finnes ofte på surroundforsterkere.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Jepp... For å utdype:

Normalisering hever kraftigste sample til 0 db, og alle andre nivåer tilsvarende mye. Dvs at alt IKKE havner på 0 db, men alt blir hevet like mye i forhold til før. Hvis det høyeste punktet i fila er på -6 db, heves absolutt alt 6 db opp. Avstanden mellom de svakeste og de sterkeste områdene vil altså være den samme.

Komprimering hever de svakeste områdene mer enn de sterkeste, kompenserer dermed for forskjeller i lydnivå (senker dynamikken). I teorien kan alt havne på samme nivå.

Begge deler kan nok gjøres av filtere i realtime, ja. Det kommer an på hva man er ute etter.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...