Wessie Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Har en Fujitsu Siemens Amilo D der mousepad'en av og til låser seg. Tok en restart på PC-en i dag, som jeg pleier å gjøre. Da PC-en startet opp igjen stod den unormalt lenge og lastet inn brukeropplysninger (brukernavnet med passord fungerte fortsatt, og de andre profilene lå fortsatt tilgjengelig for innlogging). Da jeg til slutt kom inn så jeg at Startmenyen hadde blitt "resatt" til opprinnelig utseende. Sist brukte programmer og dokumenter var ikke lenger tilgjengelig fra denne menyen. Jeg fikk også spørsmål om jeg ville sette meg inn i Windows XP, som om jeg skulle vært en ny bruker. Da jeg skulle starte Outlook ble jeg fortalt at installasjon skulle starte, noe jeg avbrøt ettersom jeg ikke ville starte på nytt, men selvfølgelig få opp mitt oppsett med alle e-post jeg har lagret i diverse mapper. Etter å ha sjekket PC-en, ser jeg blant annet at det siste dokumentet jeg skrev i Word i dag er tilgjengelig sammen med mine andre filer. På samme måte finner jeg mine Favoritter i sin mappe under "Documents and Settings", så disse data er altså ikke tapt, - og jeg håper det samme gjelder mailene mine...? Kan noen fortelle meg hva som har skjedd, og hvordan jeg kan få tak i mitt oppsett med blant annet Outlook med alt innhold?? På forhånd tusen takk for livreddende førstehjelp!! Lenke til kommentar
TCi Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Gå til c:\Documents and settings\ -mappen og sjekk om brukeren din finnes der (en mappe). Lenke til kommentar
Wessie Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 Takk for svar! Joda, brukeren min er der med alle filer. På samme måte ligger også de andre brukerne som er satt opp på maskinen der. Rent bortsett fra at diverse oppsett ikke lenger er der, er hovedproblemet at Outlook prøver å installere seg, og når jeg avbryter denne kommer bare en "tom" Outlook opp uten noe av mitt innhold. Har prøvd å restarte maskinen i håp om at den ville finne min "komplette" bruker med oppsett, Outlook m m uten å lykkes. Er dypt takknemlig for mer hjelp! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Har du xp prøv en system restore/system gjenopretting til et tidspunkt/dato før feilen oppsto . Trykk Start - run Deretter %windir%\system32\restore\rstrui.exe Velg retore to earlier time og velg et restore punkt . .... Lenke til kommentar
Wessie Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 Takk for tips! Håpet at dette skulle være det forløsende trixet, men desverre... Jeg har nå prøvd 5-6 ulike gjenopprettingstidspunkt en drøy uke bakover i tid. De fleste hadde "Kontrollpunkt for system" på tidspunktet som kunne velges, mens ett hadde "Installering av uregistrert driver" som merknad. Men alle ender opp med samme resultat: "Kan ikke gjenopprette til <tidspunkt>. Ingen endringer er gjort på maskinen". I alle tilfellene jobber maskinen "unormalt" lenge etter at jeg har logget meg inn på min bruker, mens det står "Laster inn personlige innstillinger". Resultatet er det samme som tidligere. Noen som har nye råd om hvordan jeg kan få tilbake mitt oppsett slik det var før 05.04.2004 kl 22:30 med Outlook og emails intakt? Fortsatt takknemlig for all hjelp!! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Du burde prøve "system restore" fra safe mode også . Boot til safe mode ved å trykke F8 rett før windows starter . .. Lenke til kommentar
Wessie Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 Har nå prøvd "alt", tror jeg... På menyen for avanserte alternativ for Windows (etter F8 i oppstart) har jeg nå prøvd både Feilsøkingsmodus, Sikkermodus og Sikkermodus med bare kommandolinjen. I sistnevnte modus har jeg prøvd både å bruke min egen bruker óg Administrator. I nesten alle tilfellene får jeg samme resultat: Jeg velger et tidspunkt over en uke tilbake i tid, men får melding, etter at systemgjenoppretting er avsluttet og jeg har logget meg inn igjen med min egen bruker, om at "Kan ikke gjenopprette til <tidspunktet jeg har valgt>. Ingen endringer er gjort på maskinen". I ett tilfelle der jeg logget meg inn som administrator i Sikkermodus med bare kommandolinjen, fikk jeg riktignok et annet resultat som kanskje kan virke oppklarende på noen av dere: Jeg fikk opp et vindu der det stod blant annet: "Windows kan ikke laste inn profilen fordi den kan være skadet. Kontakt systemansvarlig" Samtidig tikket en klokke ned fra 20 sekunder før neste vindu kom opp. Her stod det "Windows kan ikke finne den lokale profilen. Logger på med en midlertidig profil" Er ikke sikker på om dette var alt som stod i vinduet, men det var det jeg rakk å notere i løpet av de 20 sekundene jeg fikk også i dette vinduet. I det neste vindu som kom opp stod det øverst cmd.exe., og i selve vinduet stod det: Microsoft Windows XP [Versjon 5.1.2600] (...) c:\Documents and Settings\TEMP.<navnet på min PC>.005> (I mappen Documents and Settings ser jeg nå at det er opprettet 10 slike mapper, nummerert fra 000 til 009 i tillegg til TEMP og TEMP.<navnet på PC> Siden jeg ikke visste hva jeg skulle skrive her, skrev jeg exit, tok crtl-alt-del, valgte Fil-Ny oppgave (Kjør...). Her skrev jeg inn c:\%windir%\system32\restore\rstrui.exe. Fikk spørsmål om jeg ville fortsette i sikkermodus og svarte ja. Et nytt vindu dukket da opp der det stod: "Finner ikke /idlist,:496:836,C\. Kontroller navnet på nytt" Lamslått av forskrekkelse gikk jeg da på Start og slo av PC-en... Er det noen som ut fra disse opplysningene kan hjelpe meg videre med dette problemet? På forhånd tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Wessie Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 En liten oppdatering...: Jeg har vært inne på Kontrollpanel - Ytelse og vedlikehold - Systemegenskaper - Avansert - Brukerprofiler. I listen som kommer opp har jeg følgende brukere (Navn - Størrelse - Type - Status - Endret): <PC-navn>\Administrator - 4,42 MB - Lokal - Lokal - 06.04.2004 <PC-navn>\<mitt navn> - 2,44 GB - Lokal - Sikkerhetskopiering - 06.04.2004 <PC-navn>\<mitt navn> - 6,30 MB - Lokal - Midlertidig - 06.04.2004 På alle brukere, unntatt den siste, kan jeg velge mellom å klikke på Slett eller Kopier til. På den siste har jeg ingen valgmuligheter. Hvis jeg velger Kopier til, får jeg muligheten til å kopiere profilen til et valgfritt sted i mappestrukturen. Slett har jeg ikke prøvd... Er det noe av dette som gir mer mening til hva som har skjedd, og hvordan jeg kan få tilbake brukeroppsettet jeg hadde før problemene begynte? Takk igjen! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Nei ikke delete . Da forvinner alle filene dine under doc & settings fra tom "username" . Det er en omstendelig prosess å fixe dette . http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;no;307545 Først logg inn som administrator og slå på "show hidden files og folders " slik at du ser skjulte mapper . Kopier c:\Documents and settings\"username" (den profilen du skal ta vare på og er den rette ) til et annet sted på disken .(som backup) Deretter print ut og studer microsoft artikkelen og følg denne . Hva som har skjedd er vanskelig å si noe om .Om ikke det er blitt endret workgroup navn eller domene / maskin navn på pc'n . I såfall er det årsaken . Lenke til kommentar
Wessie Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 Hjertelig takk for hjelpen! Jeg vet foreløpig ikke om dette løser problemet men jeg har printet ut linken med alle tilhørende sider og skal ta dette med på hytta... Hva som har skjedd er vanskelig å si noe om .Om ikke det er blitt endretworkgroup navn eller domene / maskin navn på pc'n . I såfall er det årsaken . Har ikke gjort noe av dette. Siste endring jeg gjorde på maskinen var da jeg tok i bruk WLAN-kortet for en uke siden. Dette problemet ble utløst av at jeg tok en vanlig restart av PC-en etter at musa låste seg. Dette har jeg gjort tidligere uten problemer, men denne gangen "forsvant" altså mitt oppsett, OG Outlook med alt innhold... Hvis jeg likevel ikke får løst problemet med utgangspunkt i siste tips, er jeg fortsatt åpen for all mulig hjelp...! Glad påsk! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 (endret) Tar du kopi/backup av den ene profilen med utforsker og vanlig kopi . Så har du backup av alle mail filene dine under \"kopi"\wessie\Local Settings\Application Data\Microsoft Favoritter og slikt til internet explorer også . Så hvis du må oprette ny profil kan du få dette tilbake med manuell jobbing . Ellers når dette problemet er over bør du teste/sørge for at system restore virker igjen . .... Endret 7. april 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
Wessie Skrevet 12. april 2004 Forfatter Del Skrevet 12. april 2004 Tilbake fra påskeferie, og problemet er fortsatt tilstede... Skulle starte opp PC-en for å sette i gang med den store jobben Microsoft hadde på sine sider, i håp om at det skulle hjelpe. Fikk da følgende melding: "Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet: \windows\system32\config\system Du kan reparere med "r" fra original CD-en... osv Satte inn original CD-en, som jeg har gjort tidligere ved meldingen "Unmountable_boot_volume", men fikk denne gang følgende melding etter at PC-en hadde stått og lastet inn diverse filer: "Filen ql1240.sys er skadet. Trykk en tast for å fortsette" Jeg trykket en tast og fikk da meldingen: "Installasjonen mislyktes. Trykk en tast for å starte maskinen på nytt" Maskinen startet etter dette på nytt, men fortsatt med en ny temp ("blank") bruker. Jeg søkte på google etter mer informasjon om denne filen (ql1240.sys) men fant kun informasjon på noen få amerikanske sider, som jeg ikke ble særlig klokere av. Vet noen av dere noe mer om denne filen, og hvordan den eventuelt kan repareres? Og, kan denne meldingen settes i sammenheng med problemet jeg har hatt med min bruker som jeg har beskrevet i tidligere meldinger? Er takknemlig for alle svar slik at jeg vet mer om hva jeg gjøre videre med dette/disse problemene... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Du kan leste den ned her: http://www.dynamiclink.nl/frames/sysindex.htm Gå til Q . Kopiere fra f.eks en diskett til \windows\system32\drivers fra recovery console med copy kommandoen . ql1240 er scsi adapter driver qlogic .!! er disken(e) i maskinen scsi disker ?? ...... Lenke til kommentar
Wessie Skrevet 12. april 2004 Forfatter Del Skrevet 12. april 2004 Du kan leste den ned her:http://www.dynamiclink.nl/frames/sysindex.htm Gå til Q . OK. Har lastet ned filen, men før jeg kopierer... ql1240 er scsi adapter driver qlogic .!!er disken(e) i maskinen scsi disker ?? Hvordan finner jeg ut dette? Kan det tenkes at dette har noe med problemene med brukeroppsettet/-profilen? Takk...! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Nei vet ikke hvordan man finner ut det , kikka på datablad for den men fant ikke noe der. At en systemfil er skadet kan forårsake oppstarts problemer ja , siden brukerprofilen/registry inneholder drivere osv som skal lastes . Amilo D er bærbar så jeg vil anta harddisk er IDE . Mulig at cdrom er tilkoplet via scsi . Toshibaen jeg har er slik .. Uansett får du bare kopiere inn den fila som systemet klager over . Kan ikke skade . ..... Lenke til kommentar
bonaqua Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 sikkert eit dumt spørsmål, men siden eg faktisk fekk samme problemet som du har... har du ledig plass på c:? huske at det var eit problem på NITH stavanger før dei fikk større hardisker... Lenke til kommentar
Wessie Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 Hei bonaqua! Fikk du løst problemet ditt, og i så fall, fikk du tilbake brukeroppsettet med både Outlook-innhold og IE-instillinger slik du hadde det? Please let me know...! Jeg har sjekket diskplass, og jeg har ca 5,5GB ledig på en 20GB disk. Regner derfor med at ikke dette er problemet... (?) Foreløpig har jeg ikke fått kopiert inn filen som syar2003 tipset meg om. Jeg kom ikke inn på recovery console ettersom jeg fikk følgende feilmelding da jeg skulle starte opp fra WinXP-cd'en: "Filen ultra.sys forårsaket en uventet feil (4096) på linje 3514 i d:\nt\base\boot\setup\setup.c. Trykk en tast for å fortsette" Da jeg prøvde å avslutte fikk jeg først opp en dialogboks der jeg ble fortalt at Rundll32.exe ikke svarte og PC-en jobbet for å avslutte. Deretter kom det opp en ny dialogboks der jeg ble fortalt at PC-en avsluttet program DDE Server som heller ikke svarte... Etter dette har jeg gått inn i en mer eller mindre koma-apatisk tilstand der jeg ikke vet hvilken ende av en rekke merkverdige feilmeldinger jeg skal begynne i. Det siste håndfaste tipset fra syar2003 var å kopiere filen nevnt tidligere, men jeg kom altså ikke inn på recovery consolen sist jeg prøvde... Lenke til kommentar
Wessie Skrevet 18. april 2004 Forfatter Del Skrevet 18. april 2004 Ettersom jeg ikke kommer inn på recovery console på WinXP cd-en, har jeg valgt å starte opp maskinen i Sikkermodus med kommandolinjen. Jeg har ql1240-filen liggende på en diskett, men er usikker på hvordan jeg skal erstatte den som er skadet (Copy eller Replace) og hvilken kommando jeg skal bruke for å være sikker på at filen jeg kopierer fra a:\ kommer til riktig sted og erstatter den som det er feil på. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå