Arne Nåtedal Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Beskrivelse: Linksys BEFSR41 ruter/gateway tilknyttet 3 stasjonære Pcer samt et trådløst aksesspunkt Linksys WAP11. Laptop med 3COM 11g USB-klient. Settinger i ruter: WAN: Static IP WAN IP: 81.0.XXX.XXX Subnet mask: 255.255.255.192 Default gateway: 81.0.XXX.XXX (samme subnett som WAN IP) DNS1: 193.75.75.75 DNS2: 193.75.75.193 Satt opp som DHCP-server, deler ut fra 192.168.1.100 Firewall disablet Alle de stasjonære PCene blir tildelt IP fra ruteren og kjører internett uten problemer. Eksempel på IPConfig fra en av dem (Unnskyld, Norsk XP, ække min PC): DHCP: Ja Autokonfig: Ja IP: 192.168.1.101 Subnett: 255.255.255.0 Standard gateway: 192.168.1.1 DHCP server: 192.168.1.1 DNS1: 193.75.75.75 DNS2: 193.75.75.193 WAP11 er satt opp med broadcast av SSÌD, WEP avslått, MAC-adressefiltrering avslått og obtain IP automatically. Jeg kan også se av Client IP Table i ruteren at WAP11 blir tildelt 192.168.1.100 (MAC-adr = WAP11) I Network-settingene på laptopen har jeg satt flg: IP: 192.168.1.50 Subnet: 255.255.255.0 Default gateway: 192.168.1.1 DNS1: 193.75.75.75 DNS2: 193.75.75.193 USB-klienten på laptopen klarer tydeligvis å connecte til aksesspunktet, 3COM-softwaren viser både Signal Strength og Link Quality = ca 25% og connecting speed=2 MBPS (en del hindringer i veien). Wireless Network-ikonet i XP dukker også opp som ”connected” med gult hint som viser ”Network Available” Jeg kan også se av loggen til WAP11 at USB-klienten klarer å connecte: WAP11 log: …System start …Wireless PC connected MAC: xx.xx.xx…… Til tross for dette klarer jeg ikke å komme på internet fra laptopen. Av en eller annen grunn vises ingen nettverk når jeg høyreklikker på nettverksikonet og velger ”view available networks” Alt er ”grået” ut, ingen nettverk synes. Har også forsøkt å sette opp laptop til ”Obtain Automatically”, men da forsvinner ”Link Quality” og ”Signal Strength”-søylene i 3-Com-softwaren, virker som hele forbindelsen henger. Slipper ikke WAP11 DHCP-requests igjennom? Hva er galt? Lenke til kommentar
Neonlight Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 noen tips: sett på mac-adressering i routern.. dvs, fortell den om mac adressene på alle dine pc'er.. (nettverksort, usb adapter, pcmcia adapter..) Hvis programvaren til 3Com gjerne vil ha SSID fra routenr din, sjekk at du har skrevet inn SSID'n korrekt: (f,eks Wlan, eller Wireless) uansett.. de gangene jeg har vært borti det her så har det som regel vært feilkonfigurert software.. ingenting annet.. anbefaler deg ikke å bruke XP sin wlan software til å begynne med iallefall.. test det som fulgte med fra linksys og 3Com. Eventuelt legg inn Linux Live cd av ymse slag, og se hva du får til.. Knoppix, Mepis.. Lenke til kommentar
Arne Nåtedal Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 Neonlight: Når du sier "router", mener du da WAP11? Dette er et rent aksesspunkt uten ruterfunksjonalitet. BEFSR41 ivaretar ruter/gateway-funksjonalitet. Av praktiske årsaker må ruter og aksesspunkt stå på forskjellige steder, derfor 2 enheter, ellers kunne vi brukt trådløs ruter. Tar utgangspunkt i at du snakker om WAP11: Jeg har blitt anbefalt å slå av absolutt alt (inkl MAC-adresse-filtrering) under troubleshooting og så evt enable det når ting kjører. Kommentar? SSID i 3COm SW på klienten er satt lik aksesspunktets SSID ja. Dette her ser veldig ut som at ingenting slipper igjennom fra AP til ruter, men jeg skjønner ikk hva problemet er. Noen? Lenke til kommentar
Arne Nåtedal Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 Hmmmm....altså ingen her på forumet som har bitcha med trådløse nett, DHCP og sånt... Kanskje alle er like nOOb som meg? Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Tja... hadde samme problem med min bærbar (3Com trådløs kort) med skolens nettverk. Dette vil kanskje høres dumt, men det hjalp.... Det eneste jeg måtte gjøre (etter nesten 2 timer med frustrasjon) er å løfte PC og sette den på min ryggsekk. Det var dårlig dekning på den klasserommet vi var i, og selv om signalstyrke var såpass OK, kunne jeg ikke koble på internett. Etter "Operasjon løfting" funket alt bra. Prøv å flytte bærbar. Hvordan har du koblet AP og router? Lenke til kommentar
Arne Nåtedal Skrevet 7. april 2004 Forfatter Del Skrevet 7. april 2004 Jokab: Aksesspunktet er koblet inn på 4-ports-switchen på ruteren. Det samme er en annen separat switch som de wirede pcene henger på. Ikke noe problem å få kontakt med aksesspunktet for administrasjon fra en av de wirede PCene. Det ser ikke ut som dette er et problem med signalstyrke, all den tid 3Com-monitoren rapporterer at en forbindelse på 2 Mbps til WAP11 er etablert og ikonet i systemtrayet også smeller opp med "Network available" eller hva det står. Ser som sagt ut som problemet er at den trådløse klienten ikke kommer lenger enn aksesspunktet. Når du ikke fikk kontakt på skolen pga dårlig signal, fikk du da noe som helst indikasjon på kontakt før du løfta laptopen? Tips mottas med takk. Lenke til kommentar
hjalmar Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 prøv med et program som heter roaming client fra www.pctel.com. Det er en 30 dagers demo, men er iallfall verdt å prøve. Stjal faktisk internet fra naboen noen dager, da strømforsyninga til adsl-modemet mitt gikk Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Det ser ikke ut som dette er et problem med signalstyrke, all den tid 3Com-monitoren rapporterer at en forbindelse på 2 Mbps til WAP11 er etablert og ikonet i systemtrayet også smeller opp med "Network available" eller hva det står. Ser som sagt ut som problemet er at den trådløse klienten ikke kommer lenger enn aksesspunktet. Når du ikke fikk kontakt på skolen pga dårlig signal, fikk du da noe som helst indikasjon på kontakt før du løfta laptopen? Ja, det var akkurat det samme..... 2Mbit (noen ganger 5), ikonet viser nettverk... alt var som du skriver. Eneste forskjellen var at forbindelse var ikke stabil og jeg mistet tildelt IP adresse av og til. Men, på den tiden da jeg hadde forbindelse kunne jeg heller ikke surfe på nettet. Det var masse "ipconfig /release" og "ipconfig /renew" uten fremskritt helt til jeg løftet PCen. Lenke til kommentar
palh Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 prøv med et program som heter roaming client fra www.pctel.com. Det er en 30 dagers demo, men er iallfall verdt å prøve. Stjal faktisk internet fra naboen noen dager, da strømforsyninga til adsl-modemet mitt gikk Kjempe prog! kjøpte faktisk dette jeg ! 19 $ funker som bare det. ingen problemer! stabilt som få! anbelfales på det sterkeste! da slipper man å dille med windows sin nettverks tilkoblinger. denne tar seg av det meste. prøv demoen så får du se. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå