jering Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Har MTUlink som bredbånsleverandør, og Telio som leverandør av telefoni. Fra MTUlink (tidligere Kvalito) fulgte det med et ADSL modem, og en splitter. Fra Telio fulgte det med et adapter for IP-telefoni. Har i tillegg kjøpt en trådløs Jensen-router, og et trådløst USB-adapter fra Jensen. Dette er koblet opp som følger. Linja fra veggen går til "Line" på splitteren. "DSL" på splitteren går til "DSL" på ADSL-modemet. "LAN/Ethernet"-porten på ADSL-modemet går til "WAN"-porten på routeren. Port 1 på routeren går til IP-telefon adapteret fra Telio. Har en bærbar PC som det trådløse USB-adapteret er installert på. Har satt opp brannmuren slik at IP`en til IP-telefon adapteret har full tilgang til internett. Routeren er satt opp med DHCP og lease time "forever". (Er bare den bærbare PC`en og IP-telefon adapteret som skal brukes, så kunne vel brukt faste IP`er, men DHCP er greit om man får besøk av noen med bærbar PC). Har satt opp routeren som det står i instruksjons-boka. Satte inn DNS-adressene oppgitt av MTUlink. Nå er ikke dette mitt utstyr, men det er jeg som har satt opp dette hos en bekjent. Både telefoni og bredbånd har fungert utmerket hver gang jeg har vært der og satt opp dette. Men noen timer etter jeg har dratt ringer han og sier at internett virker ikke, og at det ikke er noen summetone i telefonen. Når jeg da drar dit har telefonen mistet IP`en, det samme har PC`en. Og jeg får ikke kontakt med routeren (http://192.168.62.1). Jeg drar ut strømmen på alt, og venter i et par minutter før jeg setter i igjen. Da virker det plutselig igjen. Dette har nå skjedd hver dag i de 3 dagene som har gått siden dette ble installert. Har lest igjen om supporten på MTUlink, men finner ikke ut noe. Så tenkte jeg skulle spørre om noen tips her før jeg tar kontakt med support. Lenke til kommentar
Krestjan Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Har dere prøvd uten å gå gjennom routeren, dvs. bare koble til PC eller Telio-adapter? Da får du ihvertfall sjekket om det er routeren som det er feil på eller linjen. Siden du sier du IKKE får kontakt med routeren så er det nesten sikkert at det er noe feil med den, men det skader ikke å sjekke. Tror altså ikke at MTULink er å skylde på her. Lenke til kommentar
jering Skrevet 5. april 2004 Forfatter Del Skrevet 5. april 2004 Ja, har prøvd å koble PC rett på ADSL-modemet, og det funker fint. Samme om jeg kobler IP-telefon adapteret rett på ADSL-modemet. Utfra den konklusjonen kan det vel sies å være galt av meg å kalle topic "Problem med MTUlink adsl". Men det som er så rart er at det funker fint i noen timer. Har ikke prøvd å la PC`en stå rett på ADSL-modemet i flere timer, men regner med at problemet ligger på routeren. Jeg koblet PC`en rett på ADSL-modemet uten å slå det av da jeg ikke fikk kontakt med routeren igår. Det funket fint. Var og snakket med selger av routeren idag, og han spurte om div. ting ang. konfigurasjon av routeren. Om jeg har haket av for "Slå aldri et nummer" i internett-instillingene på PC`en, og slike ting. Han ba meg re-sette routeren og prøve igjen (noe som ikke hjalp), hvis ikke skulle jeg få bytte routeren imorgen. Så får håpe det blir greit med ny router... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå