Gå til innhold

InstallShield


Anbefalte innlegg

For windows har vi installshield som vi bruker til programmer som skal ha en grafisk installasjons-prosedyre. Er det noe lignende for linux som man kan bruke for å lage et installasjon oppsett ??

Jeg har sett at enkelte kommersielle programmer bruker egne installasjons oppsett enn apt-get/RPM/src, man trenger ikke miste oversikten eller kontrollen ved å bruke et slikt system, sålenge det er laget bra nok. Bra nok til å tilfredstille de kravene fra folk som bruker apt-get, RPM eller kilde-kompilering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

http://www.ZeroG.com Finner du InstallAnywhere.

Den bruker Java og er derfor veldig treeeeeeeeg.

 

Ellers så har jeg prød/brukt Setup Factory 5.0. som er et Windows

programm, funker ok under Wine for dem som vil ha Wine på sin Linux box......

-----------------------------------------------

 

Hvorfor tror du at et program som er laget i java med en gang er treeegt.

Java kan være tregt ja, Men det kommmer av på om programmerene har gjort en god job. Med god programmering kan noe programmert i java være ganske rask. Men selvsagt blir det raskere hvis programmet som er laget blir kompilert over på det systemet det skal være ment for. Hvis ikke er det jo begrenset til sin JVM(Java Virtual Machine), altså interpreteren.

 

Jeg er selv en java programmerer og ser selvsagt nytten i den portable delen. Noe programmert i java kan jo installeres både i Windows og Linux såvel som MAC(For å ikke utelukke noen). På den måten slipper man jo å porte programmene sine.

 

Men nok med det. Et slikt InstallAnywhere(InstallShield) ønsker jeg velkommen.

 

Noen som vet om Linux har et program som kan holde rede på hvilke programmer/bliblioteker/drivere du har installert på boksen din og hvor du kan lett avinstallere diverse programmer som du har installert, da en færdi installert distro kan inneholde masse drit som jeg ikke trenger.( jeg liker å holde rede på hvilke programmer som er installert og ha muligheten til å avinstallere dem hvis jeg vil ). Jeg hadde en gang etter en installasjon av SUSE 4 forskjellige mail klienter. Hva skal jeg med 4 forskjellige, Trenger da bare en....

 

 

 

<-- Lenge Leve Opera -->

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-31 13:14, DJViking skrev:


Hvorfor tror du at et program som er laget i java med en gang er treeegt.

Java kan være tregt ja, Men det kommmer av på om programmerene har gjort en god job. Med god programmering kan noe programmert i java være ganske rask. Men selvsagt blir det raskere hvis programmet som er laget blir kompilert over på det systemet det skal være ment for. Hvis ikke er det jo begrenset til sin JVM(Java Virtual Machine), altså interpreteren.


Jeg er selv en java programmerer og ser selvsagt nytten i den portable delen. Noe programmert i java kan jo installeres både i Windows og Linux såvel som MAC(For å ikke utelukke noen). På den måten slipper man jo å porte programmene sine.



 

Jeg formulerte meg lit feil tidligere. Faktum er at InstallAnywhere 4.5 er treg på min maskin (P III 650@728Mhz).

 

Jeg har senere prøvd VAInstall v0.20 som har akseptabel hastighet på min maskin.

 

http://www.ifrance.com/vonarnim/vainstall/

 

_____

Zigma

Lenke til kommentar

Etter litt søking på nettet har jeg funnet ut at det samme programmet som brukes i Windows, InstallShield også har en versjon som kan brukes til linux. Denne versjonen er kalt InstallShield MultiPlatform. Den største ulempen med dette programmet er dens pris. En pris på $2300(ca 23000kr) er ikke noe alle har råd til. Men for windows finnes det jo billigere utgaver av et slik installshield program. Det må da også finnes noe slikt også da for linux, hvis ikke noen har giddet å laget et slikt da. Hvis ingen har gjort det synes jeg det er på tide å bynne å lage et noe slikt

 

http://www.installshield.com/imp/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...