Gå til innhold

3D modellerer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Er kanskje litt sendt ute her, men skitt au.

Har hørt/lest at AliasWaveFront Maya skal bli gratis vare. Leste dette i siste utgave av PcPro. De legger ved en fullversjon på den neste CD'n som er med bladet. Maya er et velbrukt program. Skal vistnok vær veldig bra til å lage bevegelser. Ble brukt i blandt annet The Mummy og The Mummy Returns.

Er nok absolutt hvert et forsøk, særlig når det blir gratis.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-14 21:00, rogerDAT skrev:

Er kanskje litt sendt ute her, men skitt au.

Har hørt/lest at AliasWaveFront Maya skal bli gratis vare. Leste dette i siste utgave av PcPro. De legger ved en fullversjon på den neste CD'n som er med bladet. Maya er et velbrukt program. Skal vistnok vær veldig bra til å lage bevegelser. Ble brukt i blandt annet The Mummy og The Mummy Returns.

Er nok absolutt hvert et forsøk, særlig når det blir gratis.


 

så snart jeg får ny maskin... dessverre om riktig lang tid. :smile: takker likevel for tipset, trodde denne tråden var stein dau!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-14 21:00, rogerDAT skrev:

Er kanskje litt sendt ute her, men skitt au.

Har hørt/lest at AliasWaveFront Maya skal bli gratis vare. Leste dette i siste utgave av PcPro. De legger ved en fullversjon på den neste CD'n som er med bladet. Maya er et velbrukt program. Skal vistnok vær veldig bra til å lage bevegelser. Ble brukt i blandt annet The Mummy og The Mummy Returns.

Er nok absolutt hvert et forsøk, særlig når det blir gratis.


Tror nok du snakker om Maya Personal Learning Edition. Det er ikke det samme som fullversjonen, da den lager et digert vannmerke på bildene dine. Men Alias|Wavefront skal visst redusere prisene sine ganske kraftig selv om det ikke blir gratis.

 

Jeg har et par programmer jeg vil anbefale som funker bra på litt dovne maskiner:

 

- Rhino 3d (blir mye brukt til industridesign, og er en slags krysning av 3d modellerer og CAD. Tilbyr veldig avansert NURBS-modellering. I hovedsak er dette en modelleringspakke, og du bør bruke andre programmer til animasjon og rendering, selv om den inneholder en enkel renderer. Finnes også en plug-in som heter Flamingo som tilbyr mer avansert raytracing.)

 

- Blender (Ikke la prislappen lure deg, dette er en gratis og temmelig avansert 3d pakke. Problemet er at brukergrensesnittet er av typen du enten elsker eller hater. Ikke anbefalt for newbies. Selskapet som står bak den sliter visst en del for tiden, og det er visst ikke mulig å laste ned noe derfra akkurat nå, men vi kan jo håpe at de finner en løsning etterhvert)

 

- 3D Studio MAX (Nyere versjoner er helt uaktuelt på denslags hardware, men hvis du får tak i 3dsmax 1.2 er dette et veldig avansert program. Jeg har brukt v1.2 masse på en Pentium 133MHz uten problemer. Hadde riktignok en god del RAM da, 80Mb hvis jeg husker korrekt. Det finnes enda eldre versjoner av 3d Studio også som er for DOS, men de er langt mindre avanserte, og det blir sikkert masse pes med grafikkdrivere o.l.)

 

AutoCAD har jeg aldri likt, brukergrensesnittet er så tungvint. Hvis man virkelig trenger et CAD-program er Microstation mye enklere (min mening).

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-02 02:48, Stonescream skrev:

hva med en gammal autocad versjon?

Kanskje det finnes en fullversjon etter som du skal ha en gammel versjon tilpasset din maskin?

Har sett software firma gi ut gratis gamle gamle versjoner av sine produkter gratis for nedlasting. Kanskje gjelder dette firmaet som lager autocad også?


Tror det skal gå ann å få kjøpt student versjoner av ACAD hos autodesk-norge. Om det er til en fornuftig pris eller ei får du ikke spør meg om. Men uansett er en student versjon mer enn nok for hans bruk,.. - Har den versjonen på skolen og den funker helt fint :smile: - Gammel versjon messig så ville jeg heller gått for ACAD 2000. Denne er ikke akkurat utdatert enda selv om 2002 er ute. - Eldre enn dette blir R14 og R13 eller hva de nå enn het,.. Men da føler jeg selv det begynner å bli for gammelt,.. Men på vanlig 2d vil du ikke se så alt for mange forskjeller fra eks. 2000 og R14.

 

Quote:


Bruker Max endel og litt CAD.

Autocad er definitivt best for teknisk modellering.

Det beste vil kanskje være å bruke 3D studio VIZ, som er en slags krysning mellom CAD og MAX.

Dette er også et Autodeskprodukt, og gui'et er lettfattelig og enkelt å bruke i forhold til Autocad som krever litt mer lesing av manual.

VIZ har også mye bedre muligheter for pålegging av teksturer enn autocad.

Autocad suger ved fremstilling av realistiske teksturer.

Uansett; realisme som caustics og raytracematerialer vil nok drepe den stakkars PC'n din.

Gudd løkk uansett.


Tror nok AutoCad ville duget for han i massevis,.. Det tar ikke lang tid å sette seg inn i,... - Du sparer sinnsykt mye tid ved å bruke tastatur konsolekommandoene - autocad 2000 er ikke særlig bra ved fremstilling av realistiske teksturer som du nevnte nei,.. Men har fortsått det slik at dette er blitt fikset endel på i ACad 2002. :smile: - Men det er jo dyre programmer det er snakk om uansett her da,...

 

Har brukt programmet i snart 2år (skole sammenheng) og jeg kan endel med det.... Selvom 3d ikke har blitt mine største prioriteringer enda,...

 

[ Denne Melding var redigert av: alaruz på 2002-04-14 22:47 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...