Gå til innhold

NF7 V2.0 +lyd =Hjelp!

Anbefalte innlegg

Før hadde jeg et ECS K7S5A med VIA chipset hovedkort og brukte Audigy Player lydkortet.

Null lydproblemer.

Etter at det hovedkortet tok kvelden, kjøpte jeg et nytt.

ABIT NF7 V2.0 med NForce 2 chipset.

Men da kom følgende problem:

Lyden skurrer, hopper og popper hvis det blir mye lyd.

Har ingen problemer med rolige mp3er, men på musikk med

mye bass og lyd starter problemene.

Samme skjer i diverse spill.

Mye lyd = skurring etc.

Men så starter hodepinen.

Samme skjer om jeg bruker surround anlegget mitt, eller hodetelefoner.

Ergo ikke feil på høytalere etc.

Samme skjer om jeg bruker SB Audigy Player lydkortet, eller det integrerte AC'97 lydkortet.

Ergo ikke kompitabilitetsproblemer.

Har prøvd d meste som tenkes kan allerede:

Har frigjort masse IRQer, og passet på at ingen komponenter deler IRQer.

Har disablet turbo moden på Audigyen med en patch.

Har prøvd å heve/senke kvaliteten på harware settings/sampling.

Har installert nyeste drivere på alt.

Har mutet Line-in/Mic-in.

Har prøvd alt i denne guiden uten at noe hjalp. :cry:

Problemet gjenstår. :scared:

Er kanskje også verd å nevne at jeg kjøpte et nytt og større kabinett med det nye hovedkortet i tillegg.

Lurer på om det kan være forstyrrelser/støy den tar inn eller noe. Men det er jo rart om både Audigyen og det integrerte lyd kortet skulle ta inn dette.

Sorry for laaang post, men håper noen kan hjelpe meg!

Takk for all hjelp på forhånd. :thumbs:

Endret av XDamage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Før hadde jeg et ECS K7S5A med VIA chipset hovedkort og brukte Audigy Player lydkortet.

Null lydproblemer.

Etter at det hovedkortet tok kvelden, kjøpte jeg et nytt.

ABIT NF7 V2.0 med NForce 2 chipset. ...

Et generelt råd til alle dere som sliter litt med hovedkort fra ABITs NF7-serie:

Dere bør sjekke ut

http://www.nforcershq.com/forum/

Dette forumet er viet til nForce-chipsettet som NF7 bruker. Her får dere svar på det aller meste. Mange av problemene som nevnes her kan løses ved å installere driverne på riktig måte! Vær også klar over at nVidia nylig lanserte nye lyddrivere til nForce:

http://www.nvidia.com/object/nforce_audio_4.31_win2KXP

Jeg har selv et NF7 kort (uten Soundstorm lydprosessor) med et SB Audigy 2 installert. Da jeg installerte driverne til Nvidia (jeg bruker IKKE driverne som fulgte med hovedkortet!) ble det litt kluss, men problemet løste seg etter at jeg fjernet lyd- og skjermkort-katalogene i driverfilen. Disse ble da ikke installert (skulle ønske at man kunne velge dette selv før installasjonen), slik at jeg unngikk konflikt med SB-driverne og GeForce FX-driverne som ble installert separat.

Lenke til kommentar

Jeg har selv et NF7 kort (uten Soundstorm lydprosessor) med et SB Audigy 2 installert. Da jeg installerte driverne til Nvidia (jeg bruker IKKE driverne som fulgte med hovedkortet!) ble det litt kluss, men problemet løste seg etter at jeg fjernet lyd- og skjermkort-katalogene i driverfilen. Disse ble da ikke installert (skulle ønske at man kunne velge dette selv før installasjonen), slik at jeg unngikk konflikt med SB-driverne og GeForce FX-driverne som ble installert separat.

Det hørtes ut som en veldig god idé, men kan du

spesifisere hvordan man fjerner disse katalogene?

Brukte du winrar for å åpne filen eller?

Hvordan bruker man den etterpå?

Skal prøve meg litt fram. :thumbs:

Endret av XDamage
Lenke til kommentar

Pakk ut exe-filen (høyreklikk og velg pakk ut i Winrar eller Winzip). Slett 'audio', 'audioutl' og 'video'-katalogene (det er mulig navnene varierer litt). Har du et integrert lydkort, og du IKKE ønsker å bruke et annet lydkort i tillegg, så må du naturligvis beholde audio-katalogen. Har du et nVidia-skjermkort vil jeg anbefale at du sletter video-driverne allikevel, og heller bruker de separate nVidia grafikk-driverne. Kjør setup-filen i den utpakkede katalogen. Installasjonsprogrammet vil bare ignorere de katalogene/filene som er blitt slettet.

FØR du installerer driverne er det viktig at du avinstallerer alle eksisterende lyd- og video-drivere. Ellers er det stor sannsynlighet for at du ber om trøbbel. Bruk ellers oppdaterte, WHQL-sertifiserte drivere (dersom de er tilgjengelige) for bedret stabilitet.

Glemte en liten ting:

Dersom du har et eksternt lydkort, som f.eks. SB Audigy 2, og du ikke ønsker å bruke det integrerte lydkortet, bør du selvsagt koble ut det integrerte lydkortet i BIOS. Selv om du ikke installerer driverne for det integrerte lydkortet kan det allikevel skape problemer og konflikter.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Et kort spørsmål:

Hva slags type skurring er det snakk om? Er det forvrengning eller høres det ut som interferens som en følge av hardware-konflikter? Dersom det er forvrengning kan det godt hende at det er lydmikseren din som er stilt inn feil.

Hvilke SB-drivere bruker du? Får du forvrengning uansett lydutgang? Virker som vi har ganske likt oppsett (jeg har et ABIT NF7 2.0-kort med SB Audigy 2, koblet opp mot en surroundforsterker via coax), men jeg har aldri vært plaget av skurring.

Lenke til kommentar

Er ingen Video katalog der... :scared:

Men uannsett, hvilken hensikt tjener dette?

Er ikke dette drivere for det integrerte lydkortet (som jeg ikke bruker)?

Hva er det egentlig jeg installererer da, når jeg sletter driverne og utilityen som ellers brukes til nettop det?

Er det noe jeg ikke forstår her, eller? :hmm:

Lenke til kommentar
Er ingen Video katalog der...  :scared:

Men uannsett, hvilken hensikt tjener dette?

Er ikke dette drivere for det integrerte lydkortet (som jeg ikke bruker)?

Hva er det egentlig jeg installererer da, når jeg sletter driverne og utilityen som ellers brukes til nettop det?

Er det noe jeg ikke forstår her, eller?  :hmm:

Katalogen heter 'Display' når jeg tenker meg om (den ene lydkatalogen heter 'AudioDrv').

Som sagt, dersom du ønsker å bruke det integrerte lydkortet så behold lyddriverne. Ønsker du å bruke SB kortet istedet, så slett lydkatalogene. Når du sletter disse katalogene vil ingen av driverne bli installert, hvilket nettopp er hensikten, fordi du ønsker å bruke SB driverne istedet.

Det kan godt hende at det integrerte lydkortet og SB kortet vil fungere fint i sammen, men for å være på den sikre siden ville jeg installert en ting av gangen på en systematisk måte. Litt av vitsen her er å starte fra scratch og kjøre en så ren installasjon som mulig.

NB! Kom plutselig på at du kanskje har misforstått hvilken fil jeg snakker om: Jeg snakker her om driver-filen til chipsettet (ForceWare 3.13 WHQL er siste versjon), ikke de nye audio-driverne til chipsettet!

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Et kort spørsmål:

Hva slags type skurring er det snakk om? Er det forvrengning eller høres det ut som interferens som en følge av hardware-konflikter? Dersom det er forvrengning kan det godt hende at det er lydmikseren din som er stilt inn feil.

Hvilke SB-drivere bruker du? Får du forvrengning uansett lydutgang? Virker som vi har ganske likt oppsett (jeg har et ABIT NF7 2.0-kort med SB Audigy 2, koblet opp mot en surroundforsterker via coax), men jeg har aldri vært plaget av skurring.

Som sagt, har aldri vært plaget med det før jeg byttet til NF7, så det

må jo være en slags konflikt ett eller annet sted.

Er ikke forvregning av lyden.

Problemet er slik at når jeg spiller musikk med mye bass og mye lyd

(Fluke - Snapshot er et perfekt eksempel), sniker det seg inn knitrelyder, og den skipper bittelitt her og der, i tillegg til en og annen pop lyd nå og da.

Samme skjer uannsett hvilke høytaler type jeg bruker.

Samme skjer om jeg bruker Audigy eller det integrerte, så jeg har egentlig

ikke peiling på hva det kan komme av. Har aldri opplevd lignende.

Blir litt bedre når jeg har lydkort volumet på 50 %, og heller skrur opp volumet på høytaler anlegget. (DTT25000 Digital)

Lenke til kommentar
Samme skjer om jeg bruker Audigy eller det integrerte, så jeg har egentlig ikke peiling på hva det kan komme av. Har aldri opplevd lignende.

Når du bruker SB kortet antar jeg at du kobler ut det integrerte kortet i BIOS? Og nå du bruker det integrerte lydkortet har du rensket systemet for SB-drivere? (selv om lydkortet er fjernet)

Enda en ting:

Har du forsøkt å flytte lydkortet til en annen slott? Det kan være verdt forsøket.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Ok, nå forstår jeg.

Trodde du mente at det var de nye lyddriverne til nvidia jeg skulle pakke ut.

Men du mente jo selvsagt NForce driver pakken.

Der er alle katalogene du nevner.

Jeg skal prøve å avinstallere lydkort, skjermkort og NForce driverne.

Også legge inn NForce driverne minus AudioDrv, AudioUtl og Display driverne.

Så installerer jeg de respektive driverne til skjermkort og lydkort.

Høres ut som det er verd et forsøk. :thumbup:

Lenke til kommentar
Når du bruker SB kortet antar jeg at du kobler ut det integrerte kortet i BIOS? Og nå du bruker det integrerte lydkortet har du rensket systemet for SB-drivere? (selv om lydkortet er fjernet)

Enda en ting:

Har du forsøkt å flytte lydkortet til en annen slott? Det kan være verdt forsøket.

Jupp, har gjort/prøvd alt det der. Funket ikke. :no:

Lenke til kommentar
Jeg skal prøve å avinstallere lydkort, skjermkort og NForce driverne.

Også legge inn NForce driverne minus AudioDrv, AudioUtl og Display driverne.

Så installerer jeg de respektive driverne til skjermkort og lydkort.

Andre tips:

Fjern lyd- og skjermdriverne først, deretter chipsett-driverne.

Forsøk ulike utganger på lydkortet.

Oppgrader BIOSen og sjekk at innstillingene er 'fornuftige'. En av de beste BIOS-guidene finner du her:

'The Definitive BIOS Optimization Guide.

http://www.rojakpot.com/

Fordelen med å installere lyd- og skjermkortdriverne separat (selv om de er fra samme produsent) er at du får bedre kontroll over hvilke driver-versjoner du har installert. Denne fremgangsmåten har fungert bra på mitt system (jeg har oppgradert lyd-, grafikk- og chipsett-driverne flere ganger uten problemer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...