vammaveien Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Det står imellom to stk skjermer jeg skal skjøpe. og det er Eizo l885 og nec 2080 ux. begge dsisse er 20 tommer. Skjermkortet jeg bruker er et ATI radeon 9800 pro 128MB. Jeg var fast på å kjøpe en av de to skjermene,men så sa min venn at hvis jeg setter ned oppløsningen mindre enn 1600x1200 så må skjermen interpolere og da vil ikke bildet bli bra,det kan faktisk gjøre så at man kan få etterslep på bildet. så da ble jeg så usikker så jeg kanskje skulle ta heller en 19 tommer. stemmer dette min venn sier,for jeg har lest et sted mener jeg at det stemmer,men jeg mener at disse to stk 20 tom skjermene jeg har lyst på er så bra så det skal ikke skje.for de koster jo tross allt så mye penger. er det noen her som kan fortelle meg mere om dette og kan hjelpe meg før jeg bestiller? Tusen takk på forhånd Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Etterslep har vel ikke noe med det å gjøre? Skjermen har et visst antall punkter som er ment for 1600*1200 ja. Setter du ned oppløsningen, vil bildet bli mer uklart. Det er fordi ikke alle punktene fra maskinen "treffer" helt de rette punktene på skjermen. Dette merkes godt ved f.eks. skrivearbeid/surfing ved maskinen, men i spill og slikt med mye bevegelse spiller det litt mindre rolle. Har LCD selv, og å sette ned oppløsningen for enkelte spill gir absolutt ingen problemer for meg. *Venter på fasit fra Øivind Dahle* Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 (endret) Det er ikkje smågutter du vurdere i ditt innkjøp. At LCD skjemer kan få etterslep i andre oppløsninger enn native er sant, men eg lurer på kvifor du vil kjøre i lavere oppløsning enn 1600x1200 som er faktisk det optimale oppløsninga for 20". Ut frå kva me opplevde i testen kan eg oppsummere litt 17" intet etterslep 19" litt etterslep 20" intet etterslep 21" litt etterslep Forklaringen er størrelsen på pixlene Å gå ned til ein 19" frå ein 20" er eit ganske stort sprang. Det er virkeleg ein del forskjell å gå i frå 1600x1200 til 1200x1024 (har nettopp levert frå meg Iiyama E551S 20" og sitter å tester Eizo L795 (19"), og det føles litt andreledes og "lite" og sitte på ein 19". mvh JanEirik Endret 5. april 2004 av Jankee Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 (endret) men så sa min venn at hvis jeg setter ned oppløsningen mindre enn 1600x1200 så må skjermen interpolere og da vil ikke bildet bli bra,det kan faktisk gjøre så at man kan få etterslep på bildet. Det er riktig at LCD skjermer har en nativ oppløsning. Det vil si en oppløsning den er optimal for. 17"-19" = 1280 x 1024 20"-21" = 1600 x 1200 Men når du bruker for eksempel 1280 x1024 på en 20" vil ergo ikke bilde være optimalt. Uansett må skjermen skalere dette slik at dette blir så bra som mulig. Dette ser du best på bilder og tekst. I spill og filmer vil du ikke reagere i det hele tatt. De modellene du har vlagt deg ut er uten tvil de sterkeste på skaleringsområdet, med kanskje Eizo et lite hestehode foran;) Jeg hadde en misstanke om at når man spilte spill i ikke native oppløsninger på en skjerm ville det være lettere å spore etterslep. Dessverre er det lite forskningsresultater på området, og jeg har spurt fler på forumet. Av ti som svare var det kune to som satt med samme mistanker som meg. Uansett er etterglød, afterglow eller "ghosting" noe som varierer fra person til person. Uansett er 1600 x 1200 bedre enn 1280 x 1024 , da de er forholdsvis 4:3 og 5:4 Dette betyr at 1600 x 1200 er nok kvassere på det ultimate bilde. Men igjen spørs det hvor kresen du er: Jeg skriver en artikkel om det ulitmate bilde som jeg bare er 20% på * fjernet slik at dere kan glede dere * Endret 5. april 2004 av oivind_dahle Lenke til kommentar
vammaveien Skrevet 5. april 2004 Forfatter Del Skrevet 5. april 2004 (endret) takk for deres svar. og jeg vil takke også øyvind dahle for at du fortalte litt mere om dette til meg. hvorfor jeg tenkte at jeg kanskje må ned i oppløsning er fordi at mange spill trenger kraftigere skjermkort enn det vi har idag for å skjøre 1600x1200. iallefall så merker jeg det idag ivertfall med mitt skjermkort at det ikke flyter så perfekt i så stor oppløsning. men da sier selfølgelig folk det at hvorfor kjøper du da en så stor skjerm? svaret er fordi at jeg kommer til å kjøpe neste generasjon av Ati kortet med en gang det kommer ut og da anntar jeg at det klarer å kjøre i 1600x1200 uten problem. jeg bruker allerede HD med min JVC HD video på min barco cinema 8 øyvind;) og jeg kan bare si at det er mye rååere enn å se filmer fra dvd som skilde. har man sett HD så vil man ikke se på dvd igjen;) og grunnen for at jeg også vil ha en så stor skjerm er fordi at jeg driver endel med foto som hobby og da er det litt fint å ha så stor skjerm,så jeg får vel hoppe på en Eizo l885.så at den ble testet hos dere.og den ble jo elsket av dere så da kommer jeg vel til å elske den selv tenker jeg. Endret 5. april 2004 av vammaveien Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 wow, oyvind_dahle slår til igjen:) Nice post! Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Hvis du spiller i 800*600 så vil jo det bli perfekt med en 20" (forutsatt at du takler de svære pikslene da). 1600/2=800 og 1200/2=600. Da vil hver piksel akkurat representeres av 4 piksler i et kvadrat på skjermen, og bli sylskarpt slik som native. Øivind Dahle: pen post Lenke til kommentar
vammaveien Skrevet 5. april 2004 Forfatter Del Skrevet 5. april 2004 (endret) takk for hjelpen BDD. har fått mere skjennskap nå hvordan dette funker. og takk til dere andre også som har gjort at jeg forstår hvordan dette funker. da blir det en Eizo l885 til meg.bare å finne noen som har det inne nå så jeg får kjøpt den heheheheh... gleder meg allerede. Endret 5. april 2004 av vammaveien Lenke til kommentar
Troy Henrik Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Oivind det var den lengste posten jeg har sett Lenke til kommentar
TJ Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Jeg er nesten sjokka! Jeg lasta ned endel av disse filmsnuttene, og makan til billedkvalitet har jeg aldri sett! Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Lykke til med jakten trådstarter. Til dere andre som likte innlegget mitt bør glede dere til artikkelen er ferdig:) Jeg kommer til å by på en rekke godsaker som får en hver geek våt i munnen:) Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 (endret) jeg bruker allerede HD med min JVC HD video på min barco cinema 8 øyvind;)og jeg kan bare si at det er mye rååere enn å se filmer fra dvd som skilde. har man sett HD så vil man ikke se på dvd igjen;) Kanon bra, gøy å møte folk som har skjønt meningen med livet... snakker vi denne lille "billige" saken ?? http://www.avshop.no/catalog/product_info.php?products_id=37 Ditt liv må være perfekt... Endret 5. april 2004 av oivind_dahle Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 altså...hvis du har råd til en barco cine8, som har en veiledende pris på 234.999,00, så bør du ha råd til en 20" til vanlig bruk, og en 17" til å spille på Lenke til kommentar
vammaveien Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 (endret) hei øyvind. ja det er en slik jeg bruker,pluss en faroudja linje trippler. den bruker jeg til dvd. så bruker jeg citation komplett som lydanlegg. sendt deg en mail bilde av mitt utstyr. så får du se om du liker det du ser;) finner ikke noen som har eizo på lager..... Endret 6. april 2004 av vammaveien Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå