tankboy Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Jeg har en Ford Orion 1993 1.8 DOHC i. Har sett at det sitter en motor som likner en del i Mazda 323. Er det helt urealistisk å ettermontere turbo? (Ser at andre får skråblikk av å nevne slikt ;-) ) 112 hester er jo ikke så mye. (Har superchip i den. Fikk rimelig bra pris på det. Men aner at jeg kunne ha brukt pengene mine på en bedre måte med tanke på tuning... Jaja. Prøve- og feile-metoden er dyr.) Har skiftet til litt stivere fjærer og dempere. Skiftet også til 205/45/17". Det hjalp rimelig mye på handeling. Men bilen føles veldig tam. Er løsningen å jekke ut hele motoren og kjøre inn en med turbo fra før av? Kreative forslag? Lenke til kommentar
trra Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 (endret) Den motoren er vel den samme som sitter i Ford escort? Luftfilteret skal vist være underdimensjonert, så ved å kjøpe et luftfilter kit, k&n57i får du 9 hk ekstra. Bytte av kam gir også bra effekt, 10-20hk alt ettersom hva slags kam du kjøper. Med grenrør og effektanlegg får du muligens 5-10hk til, dvs 20-35hk hvis du gjør alt dette, men så koster det jo fort flere tusenlapper. Kan jo også montere lystgass, koster 8000kr for et 50\75hk kit. Angående turbo, så kan du muligens få ut 140-160hk med intercooler uten å gjøre noe spes med motoren. Hva med motoren fra ford escort rs2000, er vel 2,0l og 150 hk, eller kanskje en cossie motor på 227hk org, ærn ærn. Endret 5. april 2004 av trra Lenke til kommentar
tankboy Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 Den motoren er vel den samme som sitter i Ford escort? Luftfilteret skal vist være underdimensjonert, så ved å kjøpe et luftfilter kit, k&n57i får du 9 hk ekstra. Jepp. Det er helt lik den som står i Escorten. Samme motoren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 du kan sikkert kaste på en liten turbo men det koster mer en det går. og jeg mener ikke det er vert det. holder på og lager en 2.5l bmw Turbo skal bli cossie killer. første mål er 400Hk så blir det vell 500-600hk får se hvor langt den vil gå. dette blir ganske dyrt, det samme gjelder for deg. turbo alt fra 3000-15000kr så må man ha rør og IC (kan kjøpe brukt IC for ca 1000kr) men man må ha ny hjerne, styrenhet, insprøytning dette koster ca 15000kr. så hvis man skal satse Turbo burde man vite at man skal ha bilen lenge og er villi til å lege en del penger i hele bilen. Lenke til kommentar
tankboy Skrevet 7. april 2004 Forfatter Del Skrevet 7. april 2004 Har hørt fra flere hold at trimkam er bra. Bytte til effektanlegg og trimkam kan fort utgjøre 15-20hk. Det kan jo være det blir bra det her! Sliter litt mer å finne priser på de kammene jeg trenger. En på http://www.norspeed.no/ sa at det kanskje kom til å beløpe seg til 16.000 med montering.. Turbo ville koste 40.000 ferdig montert. Med trimkam og turbo kunne jeg maks tyne ut 60 hester mer og da ende opp med 165hk. Begynner å lukte bilbytte kanskje? Lenke til kommentar
trra Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Må ikke ha ny hjerne, styreenhet osv. Kan sette inn ekstra dyse® som åpner når ladetrykket kommer opp til f.eks 0,3. Mye billigere, men blir ikke like bra som et nytt innsprut system. Jeg ville bytta til et k&n57i luftfilter kit og effektanlegg, eventuelt med grenrør, før jeg gjorde noe annet, koster vel 6k-9k tilsammen. Da for du hvertfall litt bedre respons og siden du har chip fra før så får du jo enda litt mer ut av filter\e.anl. Når du skal bytte motor så trenger du jo mye annet også, girkasse, bedre bremser, understell må være godkjent for motoren osv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 skal du sette på trimkam må du også fjerne turtalls sperra. for det en trimkam gjør er og flytte effekten høyere i registeret, så hvis man har en bil som er kjørbar i 2500rpm blir den flyttet til 3000rpm eller høyere, så det er ikke altid bra å sette på trimkam, trenger du mer effekt i bunn eller topp. og alle de forskjellige "billig" tuning saken eksos, chip, plugg osv. man kan ikke lege sammen alle de hk tallen og tru man fpr 30-50hk mer. noen av disse måten spiser verandre. man kan kanskje få 20-25hk. skal man ha mer guffe så man merker det er det, kompressor, turbo. eller drasstiske fiksinger med motor, oppboring osv. Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 skal du sette på trimkam må du også fjerne turtalls sperra. for det en trimkam gjør er og flytte effekten høyere i registeret, så hvis man har en bil som er kjørbar i 2500rpm blir den flyttet til 3000rpm eller høyere, så det er ikke altid bra å sette på trimkam, trenger du mer effekt i bunn eller topp. De prisene du har fått oppgitt på ettermontering av turbo er hinsides alt annet jeg har sett. Dersom du greier å gjøre noe selv, og kan nøye deg med å kjøpe komponentene, vil det mest sannsynlig komme på mellom 10-20k. Om det er verdt det er en annen sak. Og så kommer godkjenning i tillegg. Du kan også sjekke om det er godkjente eksemplarer av Orion med escort rs-turbo motor. Da får du en enkel måte å få mer effekt på. Men det begynner uansett å koste mer enn det smaker.. Når det gjelder trim-kam, ber jeg deg løpe ned på Narvesen og kjøpe deg en utgave av britiske FastFord. Der finner du deg kjapt et firma som leverer kammer, så er det bare å bestille. Og Nird, spør deg nok en gang, snakker du av erfaring? Dersom kam-oppsettet kun flytter effekten lengre opp på registeret, hvorfor bytter man kam'er på en turbomotor med maks rpm på 6500? Blant annet for å få mere eksos og større respons på lave turtall. En trimkam øker effekten vanligvis over hele registeret, selv om den øker mest på turtall. At det ikke alltid er "bra" å sette på en trimkam er jeg likevel enig i. Det må sees an i sammenhengen, og ikke minst hvilke andre mod'er som er gjort på motoren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 ja ja jeg kommer bare med innspill, forklarer ikke alt som kan skjer med ditt å datt men noe som kan vere vesentlig for han som spørr. Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Mhm. Forumet er tross alt til for å lære av også. Lenke til kommentar
tankboy Skrevet 27. april 2004 Forfatter Del Skrevet 27. april 2004 Om det er verdt det er en annen sak. Og så kommer godkjenning i tillegg. Godkjenning ja.. Men når man har en bil som er over 10 år gammel er det jo lov å endre effekt i den uansett. Man trenger ikke å betale noen ekstra avgift. Må man forevise bilen for biltilsynet? (Forsikringen min blir vel muligens en del dyrere hvis jeg monterer turbo? Turbo er jo et ord som kiler på feil sted hos konsulentene ved forsikringsselskapene ;-) ) Lenke til kommentar
FE3T Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Ja bilen må forevises biltilsynet. Faktisk vil jeg anbefale deg å ta en prat med de først, sånn for a ta rede på hva slags dokumentasjon de ønsker. Ta også en prat med din lokale Ford forhandler Hvis Bremse komponenter osv fra en Escort RS Turbo f.e.ks kan brukes på din bil, eller at din bil kanskje til å med har noen av disse delene tilfelles med over nevnte Escort kan dette være til stor hjelp med å overbevise biltilsynet om at ditt prosjekt er vettugt. Ps. for all del IKKE start en samtale med biltilsynet med fantasier om STORE effekt økninger 15-20% økning er tall de har lettere for å svelge. En av de tingene som gjorde mitt prosjekt spiselig for Biltilsynet var en kryssreferanse fra den Lokale Mazda forhandleren som viste at min 88 626 16V Coupe hadde samme delenr på bremseskivene rundt om som en 88 MX6 GT (2,2 Turbo) (MX6 har forresten samme karosseriet som min bil) Jeg fikk deres velsignelse og beskjed om at jeg skulle komme med bilen da turboen var montert så de fikk sett over den. Håper på å bli ferdig i løpet av våren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 man kan øke effekt intil 20% uten og fikse på bremser, karroseri osv. biltilsynet bry seg egetlig ikke hvor mye effekt du vill ha, de bry seg om dokumentasjon , kjøp av deler osv. de vill at det skal vere lovlig og ikke noe snusk. så må du ha dokumentasjon på hva som er gjort og om det er i riktig standard etter den økte effekten/orginalbil. etter du har gjort bilen ferdig drar du til et fordverksted for at de skal se om den er etter de riktige forskriftene, (innen for Ford) så tar du med alle pairer du finner på altmulig dill og drar til biltilsynet og håper på det beste! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå