Gå til innhold

Koble høytalerne til forsterkeren på suben.

Anbefalte innlegg

Jeg har et par Cewin-Vega E-712 og en Eltax A-15.2R subwoofer. Forsterkeren min er en 5*100 watts Sony surroundforsterker.

Hva blir best av å koble høytalerne til forsterkeren på subwooferen, eller koble de direkte på Sony forsterkeren. Blir det noe forskjell i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et par Cewin-Vega E-712 og en Eltax A-15.2R subwoofer. Forsterkeren min er en 5*100 watts Sony surroundforsterker.

Hva blir best av å koble høytalerne til forsterkeren på subwooferen, eller koble de direkte på Sony forsterkeren. Blir det noe forskjell i det hele tatt?

Hei Woodoo!

Kan du prøve å forklare litt tydeligere hva du tenker å gjøre? Slik som jeg forsto posten din nå så lurer du på om det blir forskjell mellom å kople høyttalerne dine rett på forsterkeren til en aktiv sub, eller om du skal kople dem på forsterkeren din. Stemmer dette?

Er det mange høyttalere du skal kople opp? Du nevner to stk. Cerwin Vega, men du nevner også at du har en surroundforsterker. Skal du ha bakhøyttalere i tillegg?

Hva skal du bruke "anlegget" til? Musikk eller film? Eller skal det brukes kombinert til begge deler?

Prøv å kom med litt mer informasjon, så blir det enklere å hjelpe deg.

PS:

Er det denne modellen fra Eltax du har?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=112889&cks=PRL

Lenke til kommentar

Du har et par muligheter, alt ettersom hva du har av utstyr og hva som finnes på forsterkern din og subens.

1. (Krever høypassfilter på forsterker):

(Lavnivå) Koble phonokabelen fra lydkilden på subens inngang og en phonokabel fra subens utgang og videre til inngangen på forsterkeren din (Sony'en).

(Høynivå) Koble høyttalerkabelene fra forsterkeren og til CW'ene rett på subens høynivåinngang og fra subens høynivåutgang videre til CW'ene.

- Fordelen med denne koblingen er at du skåner CW'ene for sub'ens frekvenser, og disse blir en mye mindre forsterkerbelastning. Må regne noe kvalitetestap da delefilteret i sub'en sikkert ikke er av beste kvalitet.

2. (Krever lavnivåutgang (pre-amp/sub-out) på forsterkeren)

Koble suben til forsterkeren med nødvendig kabling.

- Negative med denne løsningen er om Sony'en ikke har delefilter, da vil høyttalerne og sub'en overlappe hverandre og du får ikke fordelen av at CW'ene slipper de laveste frekvensene. Dette kan fikses med to ekstra delefiltere, et på hver av høyttalerne.

Om du poster litt info om hvilke utganger du har på sub og forsterker etc, hva som finnes av delefiltere osv så kan jeg foreslå det som (jeg mener) passer best. :)

Lenke til kommentar

Det jeg har gjort nå er å koble høytalerne på "hi level out" utgangene på suben, mens forsterkeren er koblet til "hi level in" ingangen på suben. I tillegg er det koblet en kabel til lavnivå-signalutgangen på Sony forsterkeren.

Hva skal jeg gjøre for å få best mulig resultat?

Lenke til kommentar

Oppgi hva som finnes av utganger på forsterkeren din! hehe, er det som trengs...

Finnes det noe sånt som low-level-out på suben?

Du kan koble fra den du har til low-level-in, denne har ingen nytte nå. Så sant det er mulig bør du dele signalet før hovedforsterkeren din skal forsterke, mao kable på lavnivå om dette er mulig.

Har du lavnivåutgang på suben?

Lenke til kommentar
Oppgi hva som finnes av utganger på forsterkeren din! hehe, er det som trengs...

Finnes det noe sånt som low-level-out på suben?

Du kan koble fra den du har til low-level-in, denne har ingen nytte nå. Så sant det er mulig bør du dele signalet før hovedforsterkeren din skal forsterke, mao kable på lavnivå om dette er mulig.

Har du lavnivåutgang på suben?

Tilkoblingene som er på suben er: "high level out", "high level in" og "line input".

Så jeg regner med at det ikke er lavnivåutgang på den, siden det ikke er noe som heter det :)

Lenke til kommentar

Okaj, da er det nok best å koble innom sub'en slik du har gjort nå.. Så sant du ikke har sub-utgang på hovedforsterkeren?

Noe annet du kunne ha gjort er å ha et delefilter mellom lydkilden som deler signalet til et lavbånd og et høybånd som du igjen kobler videre til forsterkeren og subens forsterker. Slikt får du kjøpt på bl.a Eltek http://www.dynabel.no.

Lenke til kommentar

Jo, jeg har sub-utgang på Sony forsterkeren. Den har jeg koblet til suben med en subwoofer kabel. I tillegg til dette har jeg koblet høytalerene til høynivå inngangen på suben, og fra høynivå utgangene på suben til Sony forsterkeren.

Lenke til kommentar

I ditt tilfelle vil følgende være det beste:

Koble subwooferkabel fra sub-utgangen på sonyen til lavnivå inngangen på eltaxen. Så kobler du CV'ene på vanlig måte rett i sonyen uten å gå innom eltaxen.

Lavnivå signaler blir ALLTID foretrukket før høynivå signaler. Kobler du forsterker->sub->høyttaler med høynivå vil filteret i subwooferen stjele mye effekt og lyden vil bli merkbart dårligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...