Gå til innhold

Hva er forskjellen på de forskjellige LCD driverene???

Anbefalte innlegg

Skjønner meg ikke så mye på dette me LCD å VFD greierne...

Tenkte at jeg skulle skaffe meg en slik sak, men ska jeg velge LCD eller VFD?

Hva er forskjellen på Matrix Orbital LCD / VFD, HD44780 å Crystalfonz 632/634 serial LCD

Noen som har peiling å kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei, men er det noen veldig stor forskjell på Matrix Orbital LCD / VFD, HD44780 å Crystalfonz 632/634 serial LCD driverene?

Er det enkelte ting en ikke kan jøre med en et display som bruker HD44780, kontra et som bruke Matrix Orbital LCD / VFD?

Eller er det bare tre forskjellige "språk" som brukes?

Lenke til kommentar

Quote:

Kong Kåre skrev (2002-03-30 21:14):

Okei, men er det noen veldig stor forskjell på Matrix Orbital LCD / VFD, HD44780 å Crystalfonz 632/634 serial LCD driverene?

Er det enkelte ting en ikke kan jøre med en et display som bruker HD44780, kontra et som bruke Matrix Orbital LCD / VFD?

Eller er det bare tre forskjellige "språk" som brukes?

tar dette helt fra minnet så det er mulig jeg tar feil, men jeg mins å huske at Matrix Orbital og Crystalfonz er seriell drevet men HD44780 er parallell drevet. altså; de 2 seriell drevede må kobles til seriell porten og man må bruke et program som sender data til denne porten, mens HD44780 kobles til parallell porten og man må bruke et program som sender data til denne.

Lenke til kommentar

Takk Xell!

Nå bynner jeg og skjønne disse tingene litt bedre :smile:

Med det samme jeg var i spørringen om LCD, VFD osv...

Er det noen som vet hvor man får tak i slike display som har svart bakgrunn, og grønn blå skrift?

(http://www.matrixorbital.com/serial-vfd.htm)

Har disse displayene noe spesielt navn, eller er det også vanlige LCD display?

Hvilken driver bruker slike display?

Lenke til kommentar
Kong Kåre skrev (2002-04-02 18:20):

Takk Xell!  

Nå bynner jeg og skjønne disse tingene litt bedre :smile:

Med det samme jeg var i spørringen om LCD, VFD osv...

Er det noen som vet hvor man får tak i slike display som har svart bakgrunn, og grønn blå skrift?

(http://www.matrixorbital.com/serial-vfd.htm)

Har disse displayene noe spesielt navn, eller er det også vanlige LCD display?  

Hvilken driver bruker slike display?

Jeg anbefaler deg å lese litt på http://lcdriver.pointofnoreturn.org/ Der finner du en faq som svarer på akurat dette spørsmålet. Du finner også drivere til forskjellige typer display og egene sider for HD44780 kobling. Høres ut som det du er ute etter er det som kalles Transflective Negative. Programmet du trenger for å snakke med LCD er det samme så sant det kobles til seriell eller parallell porten.

[ endret av Xell den 2002-04-03 09:07 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...