Gå til innhold

Vepning av politiet

Anbefalte innlegg

I USA har de et ordtak som sier "If you outlaw guns, only outlaws will have guns". Takk og pris for at vi ikke har nådd slike tilstander her til lands. Når det gjelder ranet/drapet i Stavanger er det nesten åpenbart at gjerningsmennene har militær bakgrunn, spesielt med tanke på at det ble tatt i bruk AG-3'er og CS-gass, som er vanlig i Forsvaret. Virker nærmest som et kommandoraid.

Likevel; jeg tror ikke et bevæpnet politi er svaret - frykter det vil føre til et rustningskappløp.

AG3 med 7.62 mm er såpass kraftig at det sannsynlighvis ikke er hensiktsmessig/kostnadsefektivt å pansre politibiler mot det men dersom han ble skutt med MP5 9mm er det noe galt ett eller annet sted.

Det har du nok rett i. En AG-3 har så stor gjennomslagskraft at det ville bli lite hensiktsmessig å pansre politiets kjøretøyer med tanke på bilens vekt og kjøreegenskaper. AG-3'en er forøvrig det kraftigste konvensjonelle standardvåpenet i verden i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
før vi bør tenke på bevepning, bør vi trene politiet på å bruke våpen....

i dag er det norske polititet ikke noe mer en psykiatere med uniform..

dems våpen trening er 2 uker med blink skyting det siste året på PHS

det vi bør få er flere DELTA folk, som har peil..

så mer trening til den vanlige betjenten i gata.

og til slutt bedre våpen

Heisann Einstein.

Hadde det hjulpet at den drepte purken var armert med en bazooka under armen?

nei, men ranerene brukte vester, og alle vester stopper .38 og 9mm..

så selv om politiet hadde truffet den ville det ikke gjøre mye hjelp..

derfor mener jeg at DELTA gutta bør også ha en 5.56x45mm rifle..

altså en C-8 Carabine eller lignende.

Lenke til kommentar

det er nettopp derfor det ble så stort fordi det er så jævlig skjeldent at man ser så uvørn bruk av skyte våpen...

jeg kjenner mange som er kriminelle og selv der blandt torpedoer og værre, er det ingen som er villige til å gjøre sånne ting..

Lenke til kommentar

Nettopp. Uten å gå på dristige, fremmedfiendlige og fordomsfulle stier, er det nok hevet over enhver tvil at dette drapet ikke ble gjennomført av nordmenn, men snarere et voldsmiljø i det kosovoalbanske området, som for en tid har vært stasjonert i Sverige. Dette området i Kosovo er kjent for harde kamper, og en ekstrem våpenbruk. Omgangen med våpen er stor, og kvantitum av våpen er enorme.

Dette kom som et sjokk. Det er ikke lurt å gå til FrP-metoden som første utvei, nemlig ved å vise fremmedfrykt og full bevæpning av norske politistyrker - der har gunfreak19 et viktig poeng, JoachimR. Disse miljøene må holdes under sterkere oppsikt, uten tvil, men det lønner seg ikke å gå rett til de mest autoritære metodene. Det er farlig.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om aa vise fremmedfrykt FreeBSD. Det er snakk om aa TA FORHOLDSREGLER! Og beväpning kan väre lurt, da det bare blir flere og flere utenlandske gjenger/mafiaer (tveitagjengen, denne kosovo-albanske "ligaen", og den kinesiske mafiaen), som alle har rekruttert mennesker her i Nord. Det er for ille. Politiet skal väre fryktinngyttende. De skal väre skremmende. De skal väre saapass skremmende at femtenaaringer fra Tveita ikke blir emd i Tveitagjengen eller begynner aa naske.

Du tar den gode norske "alle er snille"-metoden igjen du. Jeg gir fa-en i at det er mye vold og herjinger i Kosovo og Albania. De maa da jammen kunne oppföre seg likevel!

Lenke til kommentar

Ja, la oss væpne snuten til tenna! Jeg kan forstå at endel politifolk vil ha kraftigere våpen i bilen, men å væpne hver enkelt purk med magnum vil kun føre til større avstand mellom vanlige folk og politiet, det vill føre til at folk blir redd for politiet. Personlig så synes jeg det er skremmende at politiet bærer batonger som kan knuse ett kranium med ett svakt slag.

Lenke til kommentar

Det SKAL väre avstand mellom politiet og "vanlige folk". En politimann skal ikke väre enn du gaar aa gir en klem akkurat. Gjerne en revolver paa hvert laar. I US har jo til og med immigrations-politiet det. Og hva symboliserer det uttav? Man "messer" ikke med dem. De har full mulighet og myndighet til aa ta deg av dage. Der og da.

Lenke til kommentar
QUOTE (olsen @ 08/04/2004 : 22:14)

Klassesnuten i USA ser jeg ikke på som noe prakteksempel akkurat. 

Det gjör jeg! 

Gjelder det også med tanke på at politiet har skutt og drept opptil flere, spesielt svarte uskyldige mennesker med pistolene sine. Og at politiet slipper unna med så og si all politivold. At det ikke finnes noe organ som dømmer politiet. Støtter du dette?

Politi er mennesker og å gi dem våpen de kan ha i beltet hele tiden ville jeg si å gå over grensen, alle gjør feil. Politiet skal ha makt, det må de ha, men makt til å drepe lett har de ikke gjort seg fortjent til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...