Gå til innhold

2500+ Barton

MiSP

Anbefalte innlegg

[quote]Andre ting i bios som ødelegger videre overklokking er:
Spread spektrum(s)
CPU throttle
(disse bør du sette til disabled)[/quote]

Hva er disse til? Hva gjør de, og hva skjer hvis jeg slår de av?

Ok, nå lurer jeg på en ting, hvis det ikke er for mye å be om:
Det er definitivt best å ta én ting av gangen, så kan noen si meg hva jeg må gjøre nå for å overklokke ytterligere? Jeg har ikke stilt på spenningen, og jeg har ikke disablet noe som helst, jeg har bare satt 2500+ til 3200+.

Jeg leste jo her at oppskriften er å øke FSB en og en MHz av gangen, men hvordan vet jeg når jeg skal stoppe/om det er trygt å gå videre?

Tusen takk for mange svar, spesielt syar2003 :thumbs:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er forskjellen på FSB Spread Spectrum og AGP Spread Spectrum? Går ut ifra at AGP har noe med skjermkortet å gjøre, men skal jeg bare skru av begge + CPU Thermal Throttling? Og Hvis jeg stiller FSB opp en og en MHz, skal jeg bare starte opp PC'en etter hver MHz og se om den starter riktig opp, og hvis den gjør det skal jeg bare stille enda en MHz opp? Eller skal jeg kjøre en test hver gang?

Takker for hjelp.

Endret av ProZaC
Lenke til kommentar

Håper du kan lese engelsk :

Kilde RojackPot bios optimalisering guide.

When the motherboard's clock generator pulses, the extreme values (spikes) of the pulses create EMI (Electromagnetic Interference). The Spead Spectrum feature reduces the EMI by modulating the pulses so that the spikes of the pulses are reduced to flatter curves. It does so by varying the frequency slightly so that the signal doesn't use any particular frequency for more than a moment. This reduces the amount of interference that will affect the other electronics in the area.

The BIOS usually offers two different levels of modulation - 0.25% or 0.5%. That's the amount of modulation (or jitter) from the baseline signal. The greater the modulation, the greater the reduction of EMI. Therefore, if you need to significantly reduce EMI in the surrounding area, a modulation of 0.5% is recommended.

In most conditions, frequency modulation via this feature shouldn't cause any problems. However, system stability may be slightly compromised in certain situations. For example, enabling Spread Spectrum may cause improper functioning of timing-critical devices like clock-sensitive SCSI devices.

Spread Spectrum can also cause problems with overclocked systems, especially those that have been taken to extremes. The slight modulation of frequency may cause the processor or any other overclocked components of the system to fail, leading to very predictable consequences. Of course, this depends on the amount of modulation, the extent of overclocking and other factors like temperature variation, etc... As such, the problem may not readily manifest itself instantly.

Therefore, it is recommended that you disable this feature if you are overclocking your system. The risk of crashing your system isn't worth the reduction in EMI. Of course, if EMI reduction is important to you, enable this feature by all means but reduce the clock speed a little to give this feature some "space" to modulate safely. If you are not overclocking, the decision to enable or disable this feature is really up to you. But if you ask me, unless you have EMI problems, it's best to disable this feature to remove the possibility of stability issues.

........................

Lenke til kommentar
Takk syar2003, nå skjønte jeg hva det var for noe. Men det er enda en del spørsmål jeg velig gjerne har besvart, de står vel på posten over...

Jeg høres kanskje litt kravstor ut nå, men det er bare spørsmål, ingen trenger å besare dem hvis de ikke vil. Men jeg håper på det beste.
Lenke til kommentar
Hvis jeg stiller FSB opp en og en MHz, skal jeg bare starte opp PC'en etter hver MHz og se om den starter riktig opp, og hvis den gjør det skal jeg bare stille enda en MHz opp? Eller skal jeg kjøre en test hver gang?

Takker for hjelp.

Tja, du kan jo begynne med å se om den starter opp.

Når du har økt ett visst antall MHz å sett at den ihvertfall kan du kjøre litt testing, f.eks prime95 (google.com finner link), å la den kjøre en stund

(er litt usikker på hvor lenge "hardcore" oc'ers krever at den må gå for at det skal være primestabilt).

Om du har nådd "veggen" er det vel dags for å sette opp spenningen ett hakk, men merk deg at temperaturen vil øke betraktelig dersom du øker vcore, altså, du må ha GOD kjøling på cpu.

Lenke til kommentar

Jeg sliter også med overklokking

Jeg har følgende deler:

CPU: AMD Athlon™ XP2500+ (ganske gammel så regner med at den er ulåst)

CPU Vifte: Volcano 11-Xaser Edition

Hovedkort: ABIT NF7-S 1.2

Ram: 2x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

Grafikk kort: Sapphire Radeon 9700 Atlantis Pro

Men jeg får ikke til og klokke min CPU, pcen min skrur seg bare av osv når jeg har klokka den (ja, jeg har prøv og øke volt men funker ikke) :no:

Endret av Teo^-^
Lenke til kommentar

pc2700 mine er DDR333mhz dvs minne fsb=166 .

Å få 333ddr minne til å gå med høyere megahertz er kun mulig med endel superbrikker med extra volt på.

En standard xp2500 låst til 11 og med DDR333(PC2700)

gir ikke mye rom for overklokking nei .

Dette da man ganger 11 med 166 og får klokkefrekvensen på cpu .

Så skal man oppnå et reelt overklokkingsresultat vil jeg si man

bør ha PC3200(400mhz/fsb200) eller høyere ja .

De som har ulåst prosessor kan velge noe annet enn 11

og komme høyere selv med pc2700 .

F.eks 12 X 166 , 12,5 X 166 , osv .

Fleste PC2700 brikker med ektra volt og litt slappere timings bør vel klare 175-185 på fsb .

Men blir uansett ikke samme klokkingsresultat som med pc3200/pc3500 etc.

....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...