Gå til innhold

fra PC til TV

Anbefalte innlegg

Aner ikke hvilken kategori denne tråden skal under, så jeg tar sjansen her. Hvis moderator flytter den, så si ifra hvor den havner :)

På PCen har jeg en del DivX filmer. Når jeg får kjøpt en ny ekstern harddisk, skal jeg kopiere alle filmene mine til harddisken. Det jeg lurer på er hvordan jeg kan få sett alle disse filmene på TV'en?

På et LAN gjorde en kompis av meg følgende: Han kobla den eksterne harddisken sin til en laptop, og så kobla han en ledning mellom laptopen og TV'en. Dermed var han igang med bruke TV'en som skjerm. Han styrte via laptopen og åpna filmene sine i Windows Media Player. Dermed var det bare lene seg tilbake og nyte filmene.

Det jeg lurer på er om man kan koble den eksterne harddisken til TV'en direkte, og derfra åpne filmene? Eller MÅ man ha en laptop og styre fra, slik at man bruker TV'en som skjerm?

Takker for ALLE SLAGS svar.

MVH DigitaL BlasteR.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha en enhet som gjør om data'ene til et videosignal tv'en kan lese, f.eks et skjermkort. Du må vel også ha software som kan lese filene...

enkelte nye dyre tv'er har faktisk inngang for skjerm-kabel slik at de kan brukes som en ren monitor.

Det du eventuelt kan gjøre er å brenne filmene på cd i VCD-format og spille på en vanlig DVD-spiller, eller kjøpe deg DivX-spiller. De har kommet bra ned i pris - iallefall til en ca 1300kr.

Problemet med VCD er vel tiden...få filmer er så korte som 80 minutter :dontgetit:

Kvaliteten derimot kan bli veldig bra, men det er veldig avhengig av fila du tar den fra.

Edit:

Hvis du har en Dreambox kan du vel koble harddisken til der. Den har innebygget codec såvidt jeg husker. Også Lan-tilkobling RJ45.

Endret av zupreme
Lenke til kommentar

Ekstern hardisk må styres fra en pc, enten det er en laptop, stasjonær etc.

Hardisken er jo bare et platelager. Tv'n har ingen mulighet til å hente info fra hardisken. En hardisk er også avhengig av programvare, slik at en kan spille av/vise filene som ligger der.

Man kan skrive mye om dette, men tror ikke du kommer unna en pc i en eller anna variant for å kunne spille av innholdet på en ekstern hd. Mulig det kan gå via enkelte spillkonsoller (x-box etc) ?

Lenke til kommentar
Man kan skrive mye om dette, men tror ikke du kommer unna en pc i en eller anna variant for å kunne spille av innholdet på en ekstern hd. Mulig det kan gå via enkelte spillkonsoller (x-box etc) ?

Det er godt mulig det funker med X-box ja. Da må du først chippe den og installere ekstra HDD. Trenger sikkert software her også

Lenke til kommentar
Du kan ikke bare koble harddisken til tv'en og begynne å se filmer. neineinei.

Du må selfølgelig ha en pc mellom. tror jeg hvertfall :hmm:

Ok, da har jeg tenkt å prøve ut denne metoden, ved hjelp av at jeg har en bærbar pc imellom. Hva slags ledning(er) trenger jeg for dette?

Noen som kan skrive navn på ledninger jeg trenger for å koble en bærbar PC til TV'en slik at jeg bruker TV skjermen som skjerm og styrer med PC'en?

Hadde vært fint dersom noen kunne linke noen sider jeg kunne gått på for å finne disse kablene/ledningene.

Takker!

D.G

Lenke til kommentar
Det er vanlig det. Jeg foreslår at du sjekker maskinen din. Vi vet ikke åssen maskin du har og kan derfor ikke gjette oss fram til at du har tv-utgang.

Hvordan ser en TV-utgang ut da? Kan du poste et bilde her på forumet, eller sette opp en link der jeg kan se skikkelig detaljer? Eller er det mulig å forklare hvordan TV-ut ser ut?

MVH D.G :)

Lenke til kommentar

Du må kjøre det gjennom en PC med en eller annen form for TV-ut (S-video, composite ect.)

Det vil også fungere med en moddet XboX som har mediaplayer installert. Om du har denne i nettverk med PCen kan du bare overføre filmer du vil se når du trenger dem. Ellers må du selvfølgelig ha harddisken i XboX'en.

Det er alternativene du har. Heldigvis er det rimelig billig å bygge en PC som bare skal brukes til TV-ut, og enda billigere om du bruker litt brukte deler. En brukt moddet XboX er også billig, og gir deg tross alt en konsoll-plattform om du liker slikt.

Anyway, det er alternativene dine. Si ira hva du bestemmer deg for, så skal jeg gi mer spesifikke råd. Å bruke TV'en som monitor for en PC er teknisk sett ikke veldig avansert, men sørg for at du vet hva du trenger av utganger på video-kortet, og hva som passer for din TV, før du kjøper noe. Ulike TV'er støtter ulike ting avhengig av hvor dyre og hvor nye de er, men det er alltid en eller annen måte å koble deg opp på.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Du må kjøre det gjennom en PC med en eller annen form for TV-ut (S-video, composite ect.)

Det vil også fungere med en moddet XboX som har mediaplayer installert. Om du har denne i nettverk med PCen kan du bare overføre filmer du vil se når du trenger dem. Ellers må du selvfølgelig ha harddisken i XboX'en.

Det er alternativene du har. Heldigvis er det rimelig billig å bygge en PC som bare skal brukes til TV-ut, og enda billigere om du bruker litt brukte deler. En brukt moddet XboX er også billig, og gir deg tross alt en konsoll-plattform om du liker slikt.

Anyway, det er alternativene dine. Si ira hva du bestemmer deg for, så skal jeg gi mer spesifikke råd. Å bruke TV'en som monitor for en PC er teknisk sett ikke veldig avansert, men sørg for at du vet hva du trenger av utganger på video-kortet, og hva som passer for din TV, før du kjøper noe. Ulike TV'er støtter ulike ting avhengig av hvor dyre og hvor nye de er, men det er alltid en eller annen måte å koble deg opp på.

-Stigma

Heisann.

Tror jeg dropper alt som har med Xbox å gjøre :)

Derimot ønsker jeg å koble en kabel/ledning mellom en stasjonær/laptop og en TV. Er ganske sikker på at den stasjonære har TV-utgang, da den er kjøpt sommeren '03. Skjermkortet er ATI Radeon 9800 sec (hvis det har noe betydning) Laptopen er jeg dermed litt usikker på. Mulig den også har TV-ut. Men ja, hvis begge PC'ene har TV-ut, hva gjenstår da for å få brukt TV'en som skjerm? TV'en er nok rimelig gammel, men jeg tar vel sjansen på at jeg kan koble en ledning mellom den og laptop/stasjonær.

Hvilke kabler/ledninger trenger jeg nå, og hva gjenstår for at jeg kan styre PCen på TV-skjermen?

Takker for ALL hjelp

D.G

EDIT: Sorry hvis jeg gjentar meg selv flere ganger i setningene, men må bare være NØYE NOK :D

Lenke til kommentar
Hvilke kabler/ledninger trenger jeg nå, og hva gjenstår for at jeg kan styre PCen på TV-skjermen?

Med det kortet så tror jeg du har både composite og S-video utgang. Det ser du ganske enkelt siden composite har bare et stort hull (ofte merket gult), og s-video har 5 små, plus et litt større firkantet et. Begge kontaktene er runde. Si ifra hvilken av de to du har på kortet.

Hvilke kabler du trenger er avhengig av hva du har på TVen din.

Har TV-en din inngang for s-video (som beskrevet over) ?

Har TV-en din phono inganger for composite? (disse er de samme som du bruer for å koble playstationer, nintendoer osv. til. Kontaktene (phono) er kjennt for alle som har hatt et stereoannlegg før. Det er 3 kontakter. Som regel rød,gul og hvit (eller svart). Du vil kjenne disse igjen på TVen som 3 store kontakt-hull som ligger etter hverandre.) De aller fleste TVer har disse inngangene.

Har TV-en din ingen av de beskrevet over, og du har bare mulighet for SCART? (Scart er (vledig) store avlange plugger med massevis av pinner på). Bruker som regel for å koble ting som videomaskiner osv, så nesten ale TVer har dette.

Vennligst svar på dette før jeg forklarer deg hva du trenger. Da slipper jeg å skrive massevis av unytting informasjon som gjelder for hvert tilfelle.

-Stigma

PS: går og sover nå, så ikke forvent svar før i morgen.

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Med det kortet så tror jeg du har både composite og S-video utgang. Det ser du ganske enkelt siden composite har bare et stort hull (ofte merket gult), og s-video har 5 små, plus et litt større firkantet et. Begge kontaktene er runde. Si ifra hvilken av de to du har på kortet.

Hvilke kabler du trenger er avhengig av hva du har på TVen din.

Har TV-en din inngang for s-video (som beskrevet over) ?

Har TV-en din phono inganger for composite? (disse er de samme som du bruer for å koble playstationer, nintendoer osv. til. Kontaktene (phono) er kjennt for alle som har hatt et stereoannlegg før. Det er 3 kontakter. Som regel rød,gul og hvit (eller svart). Du vil kjenne disse igjen på TVen som 3 store kontakt-hull som ligger etter hverandre.) De aller fleste TVer har disse inngangene.

Har TV-en din ingen av de beskrevet over, og du har bare mulighet for SCART? (Scart er (vledig) store avlange plugger med massevis av pinner på). Bruker som regel for å koble ting som videomaskiner osv, så nesten ale TVer har dette.

Vennligst svar på dette før jeg forklarer deg hva du trenger. Da slipper jeg å skrive massevis av unytting informasjon som gjelder for hvert tilfelle.

-Stigma

PS: går og sover nå, så ikke forvent svar før i morgen.

Dessverre er jeg fortsatt litt forvirra. Jeg har funnet ut at PC'en har TV-ut helt sikkert. Men S-video og Composite er jeg usikker på om jeg har funnet.

Har en Dell Dimension 4600. Alle kontaktene bak har en egen farge og er plassert inni en plass med den samma fargen. Slik ser maskinen ut:

På baksiden av maskinen er det en lang rød kontakt. Ved siden av denne kontakten er det en mørk grønn kontakt. Under disse 2 er det en lysegrønn kontakt og en lilla kontakt. Under her igjen er gul og en sort kontakt. Under disse 2 er det 3 kontakter. Den første er en slags rød-rosa aktig farge. Den neste er veldig lysegrønn og den siste er veldig lyseblå. Under her igjen er det noen USB-porter og inngangen til nettverkskortet. Under her igjen er det en PCI port. Her er det en kontakt med en kabel som går mellom PC'en og skjermen. Ved siden av denne er det en sort, rund kontakt. Denne har tilsammen 9 hull, 7 småe og 1 stor på toppen samt en mindre 1 på bunnen. Ved siden av denne er det en slags lang hvit kontakt med 24 småe hull og 4 andre plassert på hvert hjørne som "det norske flagget".

Under her igjen er det 2 FireWire porter.

Tar jeg ikke feil er den nestsistnevnte av alle de rekkefølgene på baksiden av maskinen skjermkortet? Er ganske usikker, så jeg satt opp rekkefølgen av PC'ens bakside opp fra topp til bunn.

Håper du skjønner det jeg har skrevet, og kan veilede meg frem til om maskinen har S-video eller composite. TV'ens spesifikasjoner tar vi som følge :thumbup:

NB! Hadde vært topp om du kunne finne ut om jeg har disse kontaktene manuelt. Har som sagt en Dell Dimension 4600.

Takker for alle svar :D

D.G

Endret av DigitaL BlasteR
Lenke til kommentar

Hei. Om du ikke klarer å finne det ut selv, så må jeg nesten spørre deg om bilder av samtlige kontakter om jeg skal hjelpe, sorry. Ellers blir det så vanvittig tungvindt at jeg ikke orker å bruke tid på det.

For stasjoner PC: Ta bare bilder av kontaktene på skjermkortet.

For bærbar: Ta bilde av alle kontaktene som du ikke vet er andre ting.

for TV: Ta bilde av alle.

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
s-video har 5 små, plus et litt større firkantet et. Begge kontaktene er runde. Si ifra hvilken av de to du har på kortet.

Har funnet ut at jeg har S-video på laptopen (etter beskrivelsen du gav meg)

Hva trenger jeg nå for å bruke TV'en som skjerm mens jeg bruker PC'en til å styre med..?

Takker for svar!

D.G

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...