Smidt Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 jeg har laget en mysql basert gjestebok. en av rekkene inneholder id som økes med 1 for hvert innlegg. hvordan kan jeg da hente ut den siste (og største) id'en som da vil gi antall som har skrevet i gjesteboken.? Lenke til kommentar
Xqtor Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 "SELECT MAX(ID) AS AntallPoster FROM din_tabell;" Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 5. april 2004 Forfatter Del Skrevet 5. april 2004 (endret) altså: $q="SELECT MAX(id) from gjestebok"; $result= mysql_query($q, $connection) or die ("Could not execute query : $q." . mysql_error()); hvordan får jeg skrevet ut denne maksverdien? det funker ikke med echo"$result" da får jeg bare "Resource id #3" Endret 5. april 2004 av Smidt Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Du glemte litt av spørringen $q="SELECT MAX(id) AS AntallPoster from gjestebok"; $result= mysql_query($q, $connection) or die ("Could not execute query : $q." . mysql_error()); $antall_poster = mysql_result($result,0,"AntallPoster"); Lenke til kommentar
???????? Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Et lite tips kan være å bruke COUNT() - hvis du sletter et innlegg så vil MAX gi deg høyeste tallet, mens COUNT vil gi deg antallet. Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 5. april 2004 Forfatter Del Skrevet 5. april 2004 (endret) tenkte på det ja ????????. har testet gjesteboken en del og er derfor mange poster uten mening som må slettes, hadde blitt styr med å gi alle ny id.. takk det funket edit: for de som lurte ble den endelige koden: $q="SELECT COUNT(id) AS AntallPoster from gjestebok"; $result= mysql_query($q, $connection) or die ("Could not execute query : $q." . mysql_error()); $antall_poster = mysql_result($result,0,"AntallPoster"); echo"$antall_poster"; Endret 5. april 2004 av Smidt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå