NuB Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 (endret) Navnet betyr vel egentlig ingenting for hvorvidt et foretak er seriøse eller ikke. Rart at det høres ut her som om enkelte mener at hwb.no vil være mindre seriøse som netshop.no. Øhh.... Til din informasjon så er navn blant de faktorene som spiller en rolle for en bedrifts suksess. Hvorfor tror du Norske Meierier brukte millioner av kroner på å omprofilere seg og kalle seg Tine? Hvorfor byttet Televerket navn til Telenor? Kanskje de ville utrykke noe mer fremtidsrettet og mindre traust? Om en bedrift er useriøs eller ikke har ikke noe med saken å gjøre. Merkevarebygging handler om å bygge opp et navn og assosiasjonene rundt det navnet. Altså, det viktige er hvordan kundegruppen oppfatter navnet og bedriften/produktet, ikke hva som er "sannheten". Folk velger kanskje Olden på grunn av merkets firkse, ungdommelige og sportslige image, selv om selve produktet er så å si identisk med alt annet på markedet (for ikke å snakke om det du har i springen). Det er ingen som påstår at bedriften er mer useriøs fordi de kaller seg netshop.no. Poenget er bare hvilket inntrykk man gir med navnet. Om du ikke føler at dette navnet gir noe sånt inntrykk, så er det greit nok, du er sikkert ikke alene. Men det at endel personer i denne tråden utrykker dette inntrykket viser at mange vil ha dette. I denne bransjen gjelder ikke ordaket "navnet skjemmer ingen", det er ikke tilfeldig hvilke navn bedrifter velger. Merkenavnene du nevner er vel ikke de mest useriøse i bransjen. cd-wow er et unntak, det navnet oser vel ikke akkurat kredibilitet. Men det er selvfølgelig ikke navnet alene som avgjør om en bedrift eller butikk blir en suksess eller ikke. Det er mange andre måter å signalisere seriøsitet med i tillegg til navnet. Endret 6. april 2004 av NuB Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Er fullt klar over at det er markedsmessige vurderinger bak et slikt navnebytte, og at folk har forskjellige oppfattninger av et merkenavn. Poenget mitt er at dette for det meste er irrasjonell atferd. Det er ingen saklige holdepunkter for å påstå at et bytte av navn fører til hverken bedre eller verre tilbud for kundene. Det var derfor jeg reagerte på at noen ble [mer] negative til netshop.no enn til hwb.no. Nei, de navnen jeg nevte er ikke useriøse, men første gang man hører ett nytt merkenavn så høres det ofte litt kunstig eller merkelig ut. Første gang jeg hørte om Google! så forsto jeg jo ingenting. Men tror det har mest å gjøre med tillit til navnet. Folk tenker at navnet=bedriften men dersom man tenker nøye etter så innser man jo at navnet ikke er bedriften men bare en betegnelse vi bruker på bedriften for å skille bedriften fra andre bedrifter. Merkevarer og merkenavn er grovt sett veldig lite rasjonelle valg, og det er det jeg vil frem til. At folk burde se mer på produktet som tilbys og ikke på navnet. For min del kan hardware.no skifte navn til elektroniskdatabehandlingsdeler.cx og det hadde vært "ett fett" for min del. (for ordens skyld så har jeg ingen tilknyttning til noen av de overnevnte navnene) Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Synes logoen og navnet var helt greit jeg Lenke til kommentar
bruno Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 De er jo ikke alene med et navn som ikke tilsier at de selger data komponenter, Bare for og spikke litt fliser, Verktøybutikker i USA kalles "Hardware Store" Lenke til kommentar
HansM-740GL Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 De er jo ikke alene med et navn som ikke tilsier at de selger data komponenter, Bare for og spikke litt fliser, Verktøybutikker i USA kalles "Hardware Store" Eller hva sier navnet Komplett noe? Sier ikke noe om dem selger data, klär eller mat? Men det er utrlíg viktig hva man bygger om under et navn. Som oss innen forum's brukere så er jo komplett kjent for å selge hardware-deler. Lenke til kommentar
NuB Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Komplett har jo virkelig klart å bygge opp et navn. Det er enkelt og greit. F. eks. Amraam PC har ikke denne fordelen i navnet sitt. Lenke til kommentar
AMD-guru #1 Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 1.. start en webshop 2..ta i bruk et godt og klingende navn samt en fin logo 3. jobb hardt, og fA butikken kjent 4.bruk masse penger pA reklame 5. legg alt i grus ved A bytte til et nytt navn og ny logo det nye navnet og logoen er pA toppen bAde stygt og billig.. way to go folks .... *sighs* Lenke til kommentar
TJ Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 (endret) Får ikke håpe servicen forsvinner med navnet. Hentet pakken jeg hadde bestilt fra dem for 15 min. siden. Pakken skulle inneholdt en skjermkabel og en LCD-skjerm av typen NEC 1760NX. Det den derimot inneholdt var en skjermkabel, som bestilt, og et AOpen H600-kabinett, som jeg derimot ikke hadde bestilt. Så da blir det vel ikke noen LCD-skjerm på meg før langt ut i neste uke EDIT: Fikk telefon fra NetShop, og de tilbød å levere skjermen på døra mi her i Arendal personlig i morra! Du snakker om service! Endret 7. april 2004 av TJ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå