kjejohan Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 God morgen, dataguruer. Skal straks hente pakken med pc-komponenter og sette i gang med å bygge min første pc. Har sjekket ut hardware.no's guide og tror det skal gå bra. Men lurte bare på om det var noen av dere som hadde noen tips? Samme hvor banale de er. F.eks. Lurt å gå barbeint? Bør jeg ha en lykkeamulett rundt halsen? All tips mottas med stooor takknemlighet! Mvh Kjejohan Lenke til kommentar
Sivert Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 (endret) Gå sakte frem og vis det er noe du lurere på spør før du gjøre det. Bedre med et dumt spørsmål eller to en et dødelakt hk og lykke til. Endret 5. april 2004 av Sivert Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Du burde legge ut info om de komponentene du har valgt, det er forskjellige tips som passser AMD kontra Intel CPU etc. Lenke til kommentar
kjejohan Skrevet 5. april 2004 Forfatter Del Skrevet 5. april 2004 Slik ser det ut det jeg har bestilt: 1.00 Stk 122682 Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA S-ATA/150 8MB cache 7200RPM 1.00 Stk 123310 LG CD-brenner IDE 52x/32x/52x/16x Combo Bulk, Sort 1.00 Stk 122811 AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED 2.00 Stk 115750 Corsair XMS3200LL DDR-DIMM 512MB PC3200 32Meg x 8, CAS 2-3-2-6-T1, 400MHz 1.00 Stk 120423 MSI K8T NEO-FIS2R Hovedkort Socket 754 K8T800, SATA, GbLAN, ATX, Raid, Firewire 1.00 Stk 122901 Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB AGP,ATI9800PRO,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail 1.00 Stk 115751 Samsung 19" CRT Syncmaster 957MB TCO03 Skjerm, DynaFlat 1.00 Stk 122775 Keytronic Multimedia Tastatur sort/sølv (Norsk Versjon), PS2, Retail 1.00 Stk 114711 Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern Antec Miditower 350W ATX SLK3700BQE Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 1. Ang. SATA driven, så er det flere som har hatt problemer med Windows XP installering. Du må ha en SATA driver på floppy. Jeg har dog ikke prøvd å installere SATA drive selv (ennå...). 2. Følg nøye anvisningene for hovedkortet for alle plugger av diverse slag. Ikke kobl på mer stæsj enn nødvendig før du tester og går videre. 3. CPU kjøler & kjølepasta. Vær nøye med monteringen. Ikke prøv å starte opp før du er 100% sikker på at det sitter rett. 4. Skjermkortet trenger vel egen 4-pins strømplug, men det ser du nok fort? 5. Ang. statisk elektrisitet, så ta på kabinettet for utladning ofte. Ikke bruk ullgenser som du gnir hendene kraftig i 6. Skriv gjerne opp hva du gjør i et dokument, for du har jo en annen PC tilgjengelig. Spesielt er det viktig for software installeringen, det er mye som skal på plass. Det er nyttig for senere bruk at dette er dokumentert. Lykke til! Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 God morgen, dataguruer. Skal straks hente pakken med pc-komponenter og sette i gang med å bygge min første pc. Har sjekket ut hardware.no's guide og tror det skal gå bra. Men lurte bare på om det var noen av dere som hadde noen tips? Samme hvor banale de er. F.eks. Lurt å gå barbeint? Bør jeg ha en lykkeamulett rundt halsen? All tips mottas med stooor takknemlighet! Mvh Kjejohan Bare lurte.. Er det første gang du bygger eller? Lenke til kommentar
bunnlose Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 God morgen, dataguruer. Skal straks hente pakken med pc-komponenter og sette i gang med å bygge min første pc. Har sjekket ut hardware.no's guide og tror det skal gå bra. Men lurte bare på om det var noen av dere som hadde noen tips? Samme hvor banale de er. F.eks. Lurt å gå barbeint? Bør jeg ha en lykkeamulett rundt halsen? All tips mottas med stooor takknemlighet! Mvh Kjejohan Bare lurte.. Er det første gang du bygger eller? kan du være så snill å lese HELE posten før du spør? Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Et godt tips er å montere ram og cpu/kjøler før du putter hovedkortet ned i kabinettet. Da kan du også holde i kjøleribba under montering av hovedkort, noe som forenkler hele prosessen. Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 God morgen, dataguruer. Skal straks hente pakken med pc-komponenter og sette i gang med å bygge min første pc. Har sjekket ut hardware.no's guide og tror det skal gå bra. Men lurte bare på om det var noen av dere som hadde noen tips? Samme hvor banale de er. F.eks. Lurt å gå barbeint? Bør jeg ha en lykkeamulett rundt halsen? All tips mottas med stooor takknemlighet! Mvh Kjejohan Bare lurte.. Er det første gang du bygger eller? kan du være så snill å lese HELE posten før du spør? ops... my bad Lenke til kommentar
kjejohan Skrevet 5. april 2004 Forfatter Del Skrevet 5. april 2004 Takker for alle tips, så langt. Fikk henta tingene litt sent i dag pga ranet i Stavanger. Tragisk ! Har bare klargjort kabinettet. Begynner ikke med resten før i morgen ettermiddag da jeg skal på jobb nå og i morgen tidlig. Ser ut til å være litt mer omfattende enn jeg trodde, men det går sikkert greit! Vifta som hørte med kabinettet er ikke montert, burde jeg montere den nå eller når de andre tinga er på plass? Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Kabinettviften kan du ta til slutt, antar at du mener en som skal bløse varmluft ut bak. Lenke til kommentar
kjejohan Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 (endret) Nå har jeg montert prossesor og minne og skal legge hk'et inn i kabinettet. Ser hn66 har skrevet : 2. Følg nøye anvisningene for hovedkortet for alle plugger av diverse slag. Ikke kobl på mer stæsj enn nødvendig før du tester og går videre. 3. CPU kjøler & kjølepasta. Vær nøye med monteringen. Ikke prøv å starte opp før du er 100% sikker på at det sitter rett. Kan jeg teste at jeg har gjort rett til nå eller må jeg vente til alt er montert? Endret 6. april 2004 av kjejohan Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Nå har jeg montert prossesor og minne og skal legge hk'et inn i kabinettet. Ser hn66 har skrevet :2. Følg nøye anvisningene for hovedkortet for alle plugger av diverse slag. Ikke kobl på mer stæsj enn nødvendig før du tester og går videre. 3. CPU kjøler & kjølepasta. Vær nøye med monteringen. Ikke prøv å starte opp før du er 100% sikker på at det sitter rett. Kan jeg teste at jeg har gjort rett til nå eller må jeg vente til alt er montert? Du må koble på minimum følgende til hovedkortet: 1. CPU og CPU kjøler 2. En minnebrikke 3. Skjermkort 4. Strømforsyning 5. Power on knapp fra kabinettet 6. Tastatur Lenke til kommentar
kjejohan Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 oki, takk. Da fortsetter jeg Lenke til kommentar
kjejohan Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 (endret) Hallo igjen. Kommet til montering av ledningene til HDD-LED osv. Har plassert alle bortsett fra HDD-LED. Er bare plass til en HDD-LED plugg, men har tre HDD-LED plugger fra kabinettet! Er det det samme hvilken jeg tar? Har også bare en POWER-LED. Plass til to på hovedkortet (en med to-pin og en med tre-pin, jeg mangler den med to). Endret 6. april 2004 av kjejohan Lenke til kommentar
Purify Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Disse LED-ene osv. er kjedelige å montere, men det følger ofte en bruksanvisning med hovedkortet hvor det står med utrooolig liten skrift hvor du skal montere hva av de LED-ene.. Lykke tl Lenke til kommentar
kjejohan Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 Tror alt skulle være korrekt montert nå. Hva gjør jeg første gang jeg skrur på maskinen? Og evt andre, tredje, fjerde osv gang? Takker utrolig mye for all hjelp så langt. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 (endret) Det er bare å skru på og se om skjermen livner til. Du bør gå inn i bios (trykk Del eller lign.) og sette riktig CPU hastighet. Man pleier å måtte sette riktig Front Side Bus, for default er alltid det tregeste, 100MHz. Nå alt dette er rkitig, så kan du koble fra og få på harddisker, CD drev og alt annet du har liggende. Etterhvert skal du vel installere OS. Da er det inn med Linux CD en, Windows CD en eller hva det måtte være. Endret 6. april 2004 av hn66 Lenke til kommentar
kjejohan Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 hn66skrev: "Du bør gå inn i bios (trykk Del eller lign.) og sette riktig CPU hastighet. Man pleier å måtte sette riktig Front Side Bus, for default er alltid det tregeste, 100MHz" Hvor endrer jeg disse? Ser det står CPU FSB Clock under Frequency/Voltage Control. Den står på 200MHz. Denne jeg skal forandre? Hva med CPU hastigheten? Lenke til kommentar
kjejohan Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 Nå står jeg helt fast, skal starte for første gang m xp i cd'en. Iogmed at jeg har sata-disk må jeg vel installere drivere fra floppy og trykker f6. kommer så opp en skjerm som spør om jeg skal installere drivere fra disk og jeg trykker ja. men maskinen vil ikke finne disketten. Ber meg bare sette inn disken på nytt.. Hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå