Doc Watchtower Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Kan noen si meg om det går an å koble to prosessorvifter sammen så at de bruker sammen kontakten på Hovedkortet? Meningen er å halvere hastigheten på begge å bruke dem som KABINETTvifter. Er dette mulig uten å ødelegge noe? Jeg forstår at dere lurer på hva jeg holder på med, men tanken bak er å bruke to "gamle" prosessorvifter som kabinettvifter for å få bedre gjennomluftning av kabinettet uten å bruke ekstra penger, og uten at det blir så mye ekstra støy. Det er dyrt å være fattig Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 du tar å kobler de i serie. la oss si at viftekablene er sort og rød, så etter du sort fra den ene viften til rød på den andre, så setter du de motsatte på kontakten til HKet Lenke til kommentar
Doc Watchtower Skrevet 5. april 2004 Forfatter Del Skrevet 5. april 2004 (endret) Ehmmm. Så da kjører de på halv styrke/RPM? Jeg er redd før at jeg ikke helt skjønner Jeg kan altså ikke klippe over begge ledningene til de to viftene, koble dem sammen og så koble de på en av de opprinnelige ledningene med kontakt på? Har prøvd å lage et skjema med det funker dårlig. Endret 5. april 2004 av Watchtower Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 slik. så fordeler du spenningen over de 2 viftene. ergo de kjører på 6 v hvis du kobler til 12 (som er på HKet) Lenke til kommentar
Doc Watchtower Skrevet 5. april 2004 Forfatter Del Skrevet 5. april 2004 KONGE! Tusen takk for svaret, jeg er nokså teknisk/elektronisk analfabet og hadde ikke lyst til å få et fyrverkeri inne i maskinen. Takker igjen, dette skal jeg få til. Lenke til kommentar
PsychoPat Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Hvor kraftige vifter er det snakk om? Jeg vil ikke annbefale deg å trekke for mye strøm av viftekontaktene på hk. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 (endret) Hvor kraftige vifter er det snakk om? Jeg vil ikke annbefale deg å trekke for mye strøm av viftekontaktene på hk. Jepp.. Får støtte den der... Ikke plasser 2 Delta-vifter på en og samme HK-3pin.. haha tror HK tilogmed vil slite litt med kun 1 Delta vifte... Så lenge begge viftene tilsammen ikke overstiger 5-6 Watt noe særlig så skal det vel gå smertefritt Endret 5. april 2004 av Andreasfe Lenke til kommentar
Doc Watchtower Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 Jeg hadde tenkt å bruke 2 cpu vifter som jeg har til overs etter et lite uhell med en av plasttappene på cpu sokkelen Jeg klarte å bryte av den mitterste da jeg skulle fjerne den gamle heatsinken på mitt Asus A7N8X deluxe. Ergo passet ikke den nye Glacialtech heatsinken lenger som bruker samme 2-punkts festeklippen. Derfor måtte jeg bestille en annen type heatsink som bruker alle 3 plasttappene (aero lite 7). Og derfor har jeg 2 vifter til overs som jeg kunne tenke meg som ekstra kabinettvifter, bare på halv maskin pga lydoverlast som kjerringa kommer til å klage over skulle jeg kjøre dem på full styrke. Hvis det ikke er så lurt er det en mulighet å sette begge viftene på hver sin kontakt på hovedkortet selfølgelig men hvordan får jeg de da til å kjøre på halv styrke? Lenke til kommentar
TomWhittaker Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Hvor kraftige vifter er det snakk om? Jeg vil ikke annbefale deg å trekke for mye strøm av viftekontaktene på hk. Jepp.. Får støtte den der... Ikke plasser 2 Delta-vifter på en og samme HK-3pin.. haha tror HK tilogmed vil slite litt med kun 1 Delta vifte... Så lenge begge viftene tilsammen ikke overstiger 5-6 Watt noe særlig så skal det vel gå smertefritt Egentlig tror jeg du hadde fått problemer med å koble en Delta vifte på hk i det hele tatt siden den har drevkontakt og ikke 3-pins molex. (uten konverter that is ...) Lenke til kommentar
Doc Watchtower Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 Takker for svarene! I dag fikk jeg min nye Coolermaster Aero 7 light og fikk den installert Siden den har et system der alle de 3 festetappene blir brukt sitter heatsinken nu som støpt. Den fikk tempen på min cpu ned med 18 C sammenlignet med den Glacialtech 2510 pro cooleren! Men denn satt ikke 100% perfekt må jeg innrømme. Tempen stupte fra rundt 60 C til rund 42 og da er CPUen, AMD 2600+, overklokket på 2257 mhz, tilsvarende over 3200+ Og kjører helt stabil Jeg har også koblet en av de to cpu viftene som jeg hadde til overs direkte på hovedkortet (GPU fan kontaktet) og temperaturen føk enda mere ned, men selvfølgelig bråker det som bare f.. Men dette gikk altså bare bra! Jeg skal nu prøve å følge rådene deres og forsøke å koble de to sammen for å kjøre de på halv maskin men jeg tror jeg skal i tillegg surfe litt mer på internasjonale sider for å se om noen har erfaring med dette. Jeg har speedfan installert å det ser ut som om du kan regulere fan RPM ved å senke den fra 100% men dette har jeg prøvd og det funker bare for CPU fanen og ikke den som vises som fan 2 og fan 3. Vet noen om et program der det går an å regulere viftehastighetene på alle viftene? Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Ikke plasser 2 Delta-vifter på en og samme HK-3pin.. hahatror HK tilogmed vil slite litt med kun 1 Delta vifte... Det är faktiskt bättre med två seriekopplade än en ensam, eftersom man då dubblerar resistansen och därmed halverar strömförbrukningen och minskar effektuttaget till en fjärdedel. /Olle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå