Gå til innhold

Merkelig Win2000 problem.

Anbefalte innlegg

Har nå installert Win2000 og Office 2000 (originalplater) helt fra skratsj på ny hd . Har også installert en del andre programmer som Norton A. Virus 2002, MSN messenger, Zone Alarm og et par andre (alle har jeg brukt tidligere uten problemer). Lasta ned alle oppdateringer til Win2000 og har også oppgradert til Internett Explorer 6.0. Testa ut maskina med et par spill, 3Dmark 2001 osv og alt funka 100% i 4 5 dager.

Rett før jeg dro på påskeferie skrudde jeg av maskina på vanlig måte, etter et par timer skrudde jeg den på igjen og maskina starta opp som om det var første gang jeg brukte den. Alle snarveiene jeg hadde laget selv var borte, den animerte saken som dukker opp når du for eksempel starter Word for første gang hadde dukket opp igjen. Alt var som om jeg som nevnt startet maskina for første gang. Etter å ha fikse litt på snarveier osv. restartet jeg og det var nøyaktig likt igjen.

Håpet den salige påska hadde fiksa på problemet, men den gang ei. Etter at jeg kom hjem så er det likt. Booter jeg opp så er det fremdeles som jeg starter maskina for første gang.

Under Documents and settings har min profilkatalog (Rune) blitt utvida med -bak- . Samme hva jeg gjør med denne (renamer osv) blir oppstarten akkurat lik. Kan også nevne at maskina kun er satt opp som enebruker.

Litt kjedelig å lage nye kontoer i Outlook, fikse på snarveier, kjøre Logitech Device Setup for mus osv osv for hver gang jeg booter.

Noen som har peil på hva som skjer?

Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det samme problemet tidligere, med at w2k ikke klarte å laste profilen til den brukeren som slo av PC'n. Andre brukere var OK.

Årsaken var at brukerprofilen ikke ble skikkelig lagret før shutdown var fullført og strømmen forsvant. Brudd midt i skriving til regestry er bad...

Andre komplikasjoner oppstod også, som "bad boot sector" "missing winnt.dll" m.fl.

Problemets kjerne lå i ACPI, og var like mye hk som w2k sin feil.

Jeg "løste" problemet midlertidig ved å redusere hastigheten på shutdown gjennom å sette "clear pagefile on shutdown" i regestry.

På en annen PC jeg har valgte jeg "normal PC setup" under installasjon, slik at det ikke ble lagt inn noen støtte for ACPI. Dette fungerte også utmerket.

Den endelige løsningen kom likevel gjennom en BIOS flash. Etter oppdatering har jeg ikke hatt dette problemet igjen. De 2 hk jeg brukte når feilen oppstod var begge ASUS (1 A7V266-E og 1 A7V133)

Nå vet jeg ikke om problemet ditt er beslektet, men beskrivelsen passer bra.

Lenke til kommentar

Logger maskina seg på som Rune, eller går den rett inn som Administrator?

Og hvilke rettigheter har brukeren "Rune" i tilfelle?

Jeg har alltid brukt "ctrl-alt-del" og skrivi inn passord for å logge meg på, så jeg er ikke sikker på hvordan det auto-greiene fungerer, men det virker veldig rart at ikke den lagrer innstillingene dine.

bertie

Lenke til kommentar

Takker for raske svar.

Jeg logger meg som sagt på som enebruker og det funker på den måten at jeg har alle rettigheter som administrator. Valgte noe sånn som –La Win2000 anta at det alltid er samme person som logger seg på- når jeg installerte Win2000. Dette alternativet har jeg også brukt tidligere uten problemer av noen art.

Har heller ikke noen oppstartsmeny eller lignende når jeg starter opp.

Maskina logger seg på som Rune. Det er når jeg starter opp eller avslutter at maskina blir ufin og renamer denne brukerprofilen, for så og starte opp med brukerprofilen Rune, men da er den som nevnt helt 'ren' for alt jeg har laga til og konfigurert. Alt ligger der, men da under -Rune bak- Den tror jeg som nevnt starter opp for første gang og setter i gang med å detektere logitech mus og anbefaler at jeg kjører device setup for musa osv osv. Når jeg går inn på mailen ligger alle mailene der, men kontoene er borte og Outlook ønsker meg velkommen som nye bruker og hiver opp konefigurasjonsvinduet.

Dette er som sagt mer en merkelig.

Rune.

Lenke til kommentar

Opplevde det samme som deg med WinXP Pro!

Har et Abit KR7A-RAID HK, og "det" skjedde nesten rett etter jeg hadde installert BIOS+drivere ver. 2.31 av HPT372 (RAID-kontrolleren).

Det som da hadde skjedd, som kohi beskrev, var at pga. denne driveren ble ntuser.dat (Hive-fila som inneholder bl.a. HKEY_CURRENT_USER) korrupt. Alle bruker-relaterte innstillinger lagret i registeret forsvant.

Alt i Mine Dokumenter, Favoritter osv. var der fremdeles, men XP hadde opprettet en ny MIDLERTIDIG "blank" konto. Hadde ikke tatt backup av ntuser.dat-fila, så eneste måten jeg så for å løse dette problemet var å installere Windows på nytt. Nedgraderte til RAID BIOS+driver til 2.0.1203 + ClearPageFileAtShutdown=1, og alt har funket fint siden.

Hadde tidligere masse problemer med at SOFTWARE og SYSTEM-hivefilene (%windir%System32config) ble korrupte, men fikset dette med sistnevnte løsning (tømming av vekslefil).

Tenkte jeg ville bidra med mine erfaringer angående dette problemet...

Lenke til kommentar

Som nevnt høres dette ut som et ACPI-relatert problem. Ved å slette pagefileved shutdown, som EviLEddiE har gjort, forsinker du prosessen og gjør at systemet får tid til å gjøre seg ferdig før "strømmen går". Dette er likevel ikke en fullgod løsning etter, som du ikke eliminerer problemet, men omgår det. Har du stor pagefile vil det dessuten krve en del tid...

Hvilket HK har du? Grunn til å tro at dette har en svakhet når det gjelder ACPI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...