Gå til innhold

Kjøpte nettopp brukt pc. Var det ett godt kjøp?

Gjest Slettet-0ncAanc1

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-0ncAanc1

Hei!

Kjøpte nettopp en stasjonær pc (kabinett) på med følgende innmat;

Jeg betalte kr. 1500,- pluss kr. 200,- i frakt.

- ASUS A7N266VM microATX hovedkort med innebygd LAN, skjermkort og lydkort.

- 256 MB RAM

- AMD XP1800 1,5 GHz prosessor

- IBM 40 GB harddisk 7200 RPM

- Chieftec Miditower, m/300 watt strøm

- Aopen 52x CD-brenner

- Creative 52x CD-ROM

- diskettstasjon

- kort med 2 USB-innganger

Det var ikke med noen programmer eller drivere til hovedkortet men det fant jeg på nett etter hjelp her på forumet. Takk!

1.

Det som slo meg først var det utrolig dårlige bilde! Det er jo så "tåkete tekst" og uklart og dårlige fargegjengivelse! Ett hav av forskjell fra mitt STB nvidia TNT2 3D 16 MB (sånn ca. tror jeg det het) kort på forrige PC. Men dette kortet må da være blant de beste, selv om det er noen år? Du verden så bra bildet var på dette kortet i forskjell. Det var strålende farger, sylskarpt bilde og teksten var klar og tydelig. Nå ser det ut som jeg har skiftet til en billig monitor fra mange år tilbake. Dette var dårlige greier må jeg si.

2.

Tenk at jeg har bare 224 Mb RAM til rådighet fordi skjermkortet stjeler fra det! Og jeg som trodde at det var RAM for skjermkortet innebygd på hovedkortet! Juks!

3.

Kabinettet er stort men er ikke så solid bygd og har ikke den kvaliteten som var på mitt forrige kabinett (DELL Dimension XPS500).

4.

Hovedkortet er det lite med kortplasser. Kan bare oppgradere til max 512 MB RAM! Dette hk må da være noe av det billigste som er laget?

Men det gjør meg ingenting egentlig, skal jo ikke oppgradere noe uansett.

Spørsmål:

Må jeg gjøre noe før jeg setter inn det andre skjermkortet? Må jeg "koble ut" det innebygde skjermkortet? Da får jeg jo tilgang på alle mine 256 MB RAM også?

Konklusjon:

Hvis jeg selger brenneren og CD-ROMEN for ett par hundre så blir prisen ca. 1300,-

I og med at jeg ikke er noen spiller så trenger jeg ikke ytelser i toppklasse. Driver bare med litt brenning, word og ADSL.

PC'en er ganske stille. Både viftene og harddisken lager lite støy og det er jo ett pluss. Selv med sidedekselet av så lager den ikke så mye støy.

Og den er såklart mye raskere på alt enn min gamle såklart.

Så da ble jeg sånn passe fornøyd med dette kjøpet. Denne pc'en holder vel for meg i noen år, akkurat som min gamle (P3 500 Mhz).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du:Jeg betalte kr. 1500,- pluss kr. 200,- i frakt.

Jeg: En passende pris

Du:Det var ikke med noen programmer eller drivere til hovedkortet men det fant jeg på nett etter hjelp her på forumet. Takk!

Jeg: Flott!

Du:Men dette kortet må da være blant de beste, selv om det er noen år? Du verden så bra bildet var på dette kortet i forskjell.

Jeg: Bildekvaliteten i 2D skal være omtrent det samme. Jeg synes det var rart det ble slik hos deg, og vil gjette at det er noe "galt", eks. driverproblem eller signalforstyrrelse. Anbefaler deg å kjøpe AGP-skjermkort å sette i.

Du:Tenk at jeg har bare 224 Mb RAM til rådighet fordi skjermkortet stjeler fra det! Og jeg som trodde at det var RAM for skjermkortet innebygd på hovedkortet! Juks!

Jeg: Dette er helt vanlig, og er ikke "juks". Du har da integrert skjermkort mann! Da er det naturlig at systemminnet benyttes del av det integrerte skjermkortet.

Du: Hovedkortet er det lite med kortplasser. Kan bare oppgradere til max 512 MB RAM! Dette hk må da være noe av det billigste som er laget?

Jeg: Du kan fint sette 2 GB i det hovedkortet (ikke at jeg ville anbefalt det men)

Du: Må jeg gjøre noe før jeg setter inn det andre skjermkortet? Må jeg "koble ut" det innebygde skjermkortet?

Jeg: Kan hende du må sette Primary Graphics Adapter til AGP i etter å ha satt i AGP-kortet.

Du: Da får jeg jo tilgang på alle mine 256 MB RAM også?

Jeg: Ja du kan godt si det på den måten.

Lenke til kommentar

Helt greit kjøp for 1500Kr, for helt ærlig.... hva får man egentlig for 1500? Du kunne sikkert strippet denne til deler og fått tilbake ihvertfall 1500 om du fant noenlunde greie kjøpere.

Så ved mindre du ikke har behov for en maskin av denne klassen (dvs. litt udatert for annet en kontor/jobb bruk) så har du fått et godt kjøp.

Du sier at du har dårlig bilde på skjermen. Det skulle ikke være veldig merkbar forskjell i 2D uansett hva kort du bruker. problemet ligger sansynligvis et annet sted. Det er sant at forkjellige kort har forskjellig 2d-kvalitet, men forskjellene er marginale, og kun insteressante for entusiaster eller profesjonelle som jobber med grafikk til daglig.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...