Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

LAN Funker ikke, alt annet gjør

Anbefalte innlegg

Dama fikk seg nettopp ny PC og det samme har en kamerat gjort. I Jula hadde vi et lite dataparty hos meg. Vi var 5-6 stykker og satt på samme switch og fikk tildelt IP adresser fra DHCP.

Alle var på internett og msn og alt det jukket. Så tenkte vi at vi skulle ta en runde Worms 3d og da måtte dama dra over det fra meg.

Start - Run - \\zpiff

Funka ikke.

*hmmm*

Ping zpiff

Nei funka heller ikke. IP og alt stemte og jeg fikk heller ikke kontakt med hennes maskin.

Kameraten min skulle prøve å connecte til wormsserveren litt seinere og vi fikk nøyaktig de samme problemene. De finner hverken seg selv eller andre på LANet.

De disse pcne har til felles er at de har INTEGRERT LAN på hovedkortet (men de har forskjellig hk).

Noen som aner hva som er feil? Hjelper det å spandere på seg et LAN kort til PCI?

Hovedkortet dama har er MSI KT4AV-L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekka at alle er i samme workgroup?

Burde kanskje ikke ha noe å si..

Sjekk at dere ikke har satt på brannmur internt på maskinene (h.klikk på mine nettverkssteder --> egenskaper på lokal tilkobling --> Avansert)

Enkel fildeling kan du sette av/på (prøv begge) (inn i en mappe --> verktøy --> vis --> en av de øverste

Jeg hadde samme problemet selv men har ikke funnet helt ut hvorfor det ble sånn. Får dere spilt spill i LAN ?

Lenke til kommentar

Vi får ikke spillt i LAN. Eller.. jeg får jo det men ikke de to der. De sliter med samme problemet og ingen veit hva som er feil. De får bare "Timed out" når de prøver å pinge folk med navn eller ip og 100% packet loss når de pinger seg selv

Husker ikke om de hadde samme workgroup, men burde da ikke ha no å si? Altså på TG har ikke jeg samme workgroup som alle andre i LANet hihi

Endret av Skrekkugle
Lenke til kommentar

Klarer du å komme på nett og kommunisere med MSN så er det ikke noe galt med nettverkskortet.

Feilen må ligge flere nivåer over hardwaren.

Har du sjekket at det ikke er noen som har fått samme IP-adresse?

er alle maskinene i samme IP-range? (for standard oppsett vil det si at alle maskinene har fått IP-adresse som er lik for de tre første tallgruppene og forskjellig kun i fjerde tall gruppe, samt at netmask = 255.255.255.0 )

Har du sjekket om routeren kan være satt opp til å sperre for ping? og/eller sperre port 139 (tror det er 139 som brukes til fildeling, men kan huske feil)

Er det mulig å logge seg inn på routeren og se hvilke maskiner den ser i nettverket?

Endret av Rocambole
Lenke til kommentar

Ingen hadde samme IP, men nettmasken husker jeg ikke helt om var lik. Dama sitter nå hjemme på LAN med foreldra sin pc og med et eget oppsett der de skriver inn alt manuelt og der _skal_ alt stemme men det funker fortsatt ikke.

HUn får kontakt med alt som har med inet å gjøre. FTP, irc, msn, kazaa ++

Kun LAN shares og ping og sånne ting som ikke går. Ping er ikke sperra i ruter ettersom jeg og alle andre på lanet kunne pinge hverandre..

:cry:

Takk for svar folkens

Lenke til kommentar

Foreslår at du sjekker maskinene etter firewaller som ikke er rett konfigurert. Mange, om ikke de fleste firewaller krever at du legger til "LAN" adressene i såkalt "Trusted Zone", og hvis dette ikke er gjort på si en av pc'ne, vil den blokkere så og si all trafikk.

Selv om det ikke høres ut som det er slik, så kan det være det, og det skader jo ikke og ha sjekka? :)

Lenke til kommentar

ja det er det som er problemet.. har selv sittet i LAN en del og jeg må skru av firewallen for at det skal funke med fildeling i windows. sjekk personlig brannmur->konfigurer->avanser->generelt->fildeling i windows.. her vil di finne denne blokkert. og en del andre info som må fikses på. jeg har fortsatt ikke funnet ut av dette. holder på på tg med det nuh.. men feilen ligger der. det er jeg sikker på siden når jeg disabler firewallen så funker det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...