Lou Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 Kan jeg kjøre XP og MS Server 2003 på samme maskin? Lysten på å laste ned 2003 trialen. Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Tidligere har det jo stort sett vært en grei sak å kjøre to Windows os-er på samme maskin, i dualboot (at man under oppstart av pc får opp en skjerm hvor man kan velge hvilket os man vil starte). Regelen har stort sett vært at man installerer den eldste versjonen først, så den nyeste (f. eks først Win98 - så WinXP), og så har Windows-installasjonsprogrammet selv ordnet med å lage en boot.ini-fil til dualboot'en. Jeg tenkte først at dette burde jo være like enkelt med de to windows'ene som du skisserer, først xp, så w2k3. Men etter å ha søkt litt rundt på internett om emnet, ser det ikke som det er så enkelt - folk har i hvert fall opplevd masse problemer rundt det å installere 2003 sammen med en annen vanlig workstation-windows. Problemstillingen er jo også såpass ny, at kanskje ikke så mange har erfaringer enda. Kunne vært artig å se om noen her på forumet har prøvd dualboot med f. eks WinXP og Win 2003 Server - og de kunne fortelle om det funker. Har faktisk lyst til å teste det der ut selv, i og med at jeg har en versjon av Win 2003 liggende... Lenke til kommentar
Lou Skrevet 5. april 2004 Forfatter Del Skrevet 5. april 2004 Her lest meg til det samme. Har hostet opp en ekstra HD, formatert den, og skal installere 2003 nå. Da er de i det minste fysisk separert... Lenke til kommentar
wil Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 er ikke vanskelig i det hele tatt det. har selv gjort det på master pc`en som jeg har hjemme. kjørte XP og Windows 2003 på samme pc og forskjellige harddisker. (dvs. XP på harddisk 1 og Windows 2003 på harddisk 2) mener å huske at jeg installerte Windows 2003 først også XP. som kanskje de fleste vet så har Windows 2000, Windows 2003 og XP akkurat det samme når man booter med CD dvs. at man kan formatere og partisjonere som man vil. du må som sagt før huske på å legge den gamleste Windows versjonen først og den nyeste sist. så dette er ikke noe problem. som jeg sa så kjørte jeg XP og Windows 2003 på forskjellige hardisker. XP på C: og Windows 2003 på D: er akkurat samme prosedyren uannsett. jeg ville mer enn gjerne kjørt Windows 2003 og Windows 2000 i dualboot nå hadde det ikke vært for at Windows 2003 ikke takler Norton som jeg bare er nødt til å ha inne. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Hvis du bare har tenkt å prøve ut windows server 2003, anbefaler jeg deg å heller teste Microsoft Virtual PC, eventuelt VMWare. Da kan du kjøre windows i et lite vindu i stedet for å stresse med reboot for hver gang du skal svitsje mellom windows'ene. Lenke til kommentar
Lou Skrevet 8. april 2004 Forfatter Del Skrevet 8. april 2004 Som Wil skriver, så gikk det helt fint. Grunnen til 2003 server var rett og slett at windows media server er med i trial pakken fra MS. Vi trenger etter hvert å leie plass på en MS media server, og ville ta en kikk på hva det gikk i først God påske... Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Hvis du bare har tenkt å prøve ut windows server 2003, anbefaler jeg deg å heller teste Microsoft Virtual PC, eventuelt VMWare. Da kan du kjøre windows i et lite vindu i stedet for å stresse med reboot for hver gang du skal svitsje mellom windows'ene. Det hørtes ikke så dumt ut. Kan man bruke Virtual PC sammen med f. eks Linux også? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Ja, det går helt fint. Er helt genialt hvis du har lyst å prøve ut operativsystemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå