Ni kon Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 Dere som vanker her på forumet har sikkert sett at jeg prøver å lære meg å ta bilder. Denne gangen har jeg prøvd å ta bilder av TV'n min : Det er ikke for å skryte, men for å vise pixelplus teknologien.... Men jeg har fortsatt problem med buing (bananform). Denne gangen har jeg brukt innstillinger objekt som er makroinnstillingen, jeg har ikke blits, jeg har zoomet fra avstand og benyttet stativ. Er det bare at stativert mitt er for lavt? trykk på bildene for større versjon. Bilder: OT: Martin: Er ikke z-4 kameraet for meg. Virker som det er et party kamera som er greit å ha i baklomma. Kanskje d70 vil gi bedre resultater. har du link til de linsene du snakket om? Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Men jeg har fortsatt problem med buing (bananform). Diverre heilt normalt, spesielt på kompaktkamera og med vidvinkelobjektiv til større kamera. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 5. april 2004 Forfatter Del Skrevet 5. april 2004 snakket med Martin i dag, da jeg ringte til hw. Skal prøve noen andre saker i morgen Lenke til kommentar
s-ki Skrevet 10. april 2004 Del Skrevet 10. april 2004 Hei oivind! Dette du kaller "banan" eller "buing" heter fortegning på fagspråket -(fint må det være skjønner du) - og det er mest framtredende i vidvinkel og tele. Det er to typer fortegning, pute og tønne, når du skriver "buing" antar jeg da at du har et ojektiv som har tønne-fortegning". Alle vidvinkler og teler har dette problemet, noen mer enn andre, noen mye mer. Av et billig objektiv kan man forvente en del fortegning og vignetting, (mørke hjørner i vidvinkel) - da korrigeringen av slike feil er tidkrevende og kostbar. Selv superoptikken til Zeiss og Leica fortegner og vignetterer litt - selv om disse er korrigert til den store gullmedalje og koster deretter. "Murvegg-testen" er en grei måte å finne ut hvor mye objektivet fortegner, stå en par -tre meter fra veggen og ta et bilde av den på full vidvinkel, gå så tilbake til du har ca. samme utsnitt og tar et på full tele. Det er ofte slik at et objektiv som har pute på vidvinkel ofte har tønne på tele. Objektivene er gjerne korrigert slik at de er tilnærmet fortegningsfrie i normalleie, dvs. 50mm og rundt der. MVH s-ki Arvid Kirknes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå