Gå til innhold

klikke på link, poppe opp i table

Anbefalte innlegg

God aften!

Jeg sitter her og lurer på en liten ting. Jeg driver og lager/lærer hjemmeside med php (og etterhvert mysql)

Og det er en funksjon jeg vil ha på siden som jeg er litt usikker på hvordan jeg skal få til.

Jeg skal ha en header, en meny på venstresiden og noe annet etterhvert.

Jeg vil da at siden skal fungere på den måten at når jeg klikker på linkene på menyen så skal sidene poppe opp i en table midt på siden. Så når jeg klikker "artikler" så popper dette opp i denne tabellen.

Jeg vet at tilsvarende kan gjøres med :

<?php require () ?>

eller

<?php include () ?>

For da å includere menyen, headeren og alt for hver unike side som kommer opp. Men dette er utrolig tungvindt.

Jeg har sett bedre løsninger, og håper noen vil medele denne med meg :D

Hadde vært utrolig kjekt om noen vet av en løsning der ikke mysql er innblandet i første omgang.

mvh

håkon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quoter et av mine svar fra en lignende tråd. Så vidt jeg har skjønt så er det nok et include-script det du trenger. Det går for så vidt ut på det samme som du snakket om over (include av menu, header osv.) men forskjellen er at du her bare har én side hvor du inkluderer innholdet.

Det du trenger er et include-script

Vet ikke om du vet hva det går ut på, så jeg forklarer det uansett:

Du har én komplett side - index.php. Du har meny, header, footer, etc. men ikke selve innholdet. Innholdet lager du i egne filer som du plasserer i en mappe. Include-scriptet "limer inn" disse sidene der du vil ha de. Hvilken side som "limes inn" bestemmes utifra URL. F.eks www.dot.com/index.php?side=main "limer inn" innholdet i /includefiler/main.php. Så praktisk talt har du bare én side uten innhold, og flere sider med innholdet. Selvsagt er alt utseende og formatering CSS-styrt så du kan da bare endre index.php og CSS-filen din uten å måtte gjøre noe som helts med innholdsfilene.

Jeg bruker et selvlaget script på min hjemmeside. Du kan laste det ned her: http://home.no.net/epleweb/?page=php

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...