Gå til innhold

Pc'en slår seg av...


Maniac

Anbefalte innlegg

ah, samma her!

 

jeg har hatt PC'en oppe hele dagen. jeg satt og hørte på musikk, lasta ned musikk, sufra på nettet osv, og det har ikke krasjet ett eneste gang. Jeg kjørte 3DMark og den restarta. Jeg kjørte deretter WinDump for å sjekke minidump filen og den viste at det var en fil fra LiveUpdate! fra Symatec Norton som laget problemer. Så jeg uinstallerte LiveUpdate (bare liveupdate ikke hele norton Av.). Kjørte 3DMark03 igjen og, hehe, fikk kjørt gjennom hele og fikk 5468 poeng!

:w00t:

 

Jeg trodde jeg hadde løst problemet, men nei. Jeg gikk till Start -> Kjør og skrev dxdiag. skulle sjekke om DirectX9 fant noe feil ved drivere til ATi. Dxdiag fikk ikke lastet helt og PC'en slo seg av. Forsatt samme stygge 0x0000007F melding.

Denne gangen sa WinDump at det var ntoskrnl.exe som lagde problem.

 

Jeg reinstallerte da DirextX. Kjørte 3DMark igjen, en gang krasjet det bare til desktop, andre gang fulstendig (begge var mother nature testen). Denne gangen sa WinDump at det er ati3duag.dll som lager problemer, og det er jo en ATi driver.

 

Edit: jeg dro til Tek-Tips forumet og fortalte dem om problemet. En kar sa til meg at Asus A7N8X Deluxe Hovedkort støtter RAM som er bare 2.6V-2.8V og min Crucial brikke er jo 2.5V. kanskje dette skaper problemer? Selv om brikker er i orden, så kan det hende at hovedkortet ikke støtter strøm-svake brikker?

Endret av Maniac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde samme feil, skikkelig irriterende! Bytt RAM, funket flott for meg :thumbs:

jeg har akkurat investert 1800 kr på ram så jeg kjøper ikke noe nytt nå

 

----------------------------------------------------------------------------------------

 

men er det ingen som har noen løsning som funker??

Lenke til kommentar

Edit: jeg dro til Tek-Tips forumet og fortalte dem om problemet. En kar sa til meg at Asus A7N8X Deluxe Hovedkort støtter RAM som er bare 2.6V-2.8V og min Crucial brikke er jo 2.5V. kanskje dette skaper problemer? Selv om brikker er i orden, så kan det hende at hovedkortet ikke støtter strøm-svake brikker?

jeg har nesten samme hovedkort... ASUS A7N8X-E deluxe

 

min Geil ram er 2,8 V så jeg tror ikke det har noe med saken heller å gjøre???

 

men kan det være noe annet en rammen som lager problemer for oss???

 

Maniac: siden vi har samme HK og skjermkort... la oss se det sånn det er det vi har felles å det er vi som har problemer...

du kjøpte skjermkortet å så fikk problemer ikke sant??

jeg kjøpte også skjermkortet mitt å så kom problemene, men jeg kjøpte også rammen min da!!!

 

sånn som jeg ser det så er det som lager problemet vår muligens skjermkortet!?!?

 

eller graver jeg hull på feil sted nå??

Lenke til kommentar

joda, det er sant det. disse rebotene kom etter at jeg har skaffet meg Radeon kortet. men jeg må si at jeg har opplevd slike ting før (med min GF4), med da var det driveren som laget problemer.

jeg hadde også problemmer med instalasjonen av windows før, etter at jeg fjerna en av ram brikkene, funka det.

 

 

men ja, jeg tror også at dette har noe med Radeon kortet å gjøre, men vet ikke hva :)

Lenke til kommentar

Kan dere to sjekke dette:

fastwrites / Skal være OFF .

BIOS alloker IRQ til vga

BIOS alloker irq til USB

 

PCI slot 2 deler irq med AGP , unngå denne .

Ikke ha PCI kort i den siste pci slotten heller ei heller

den nærmest agp porten.

 

Minnebrikkene på A7n8X hvis flere må ha samme CAS latency .

 

 

...

Lenke til kommentar
Kan dere to sjekke dette:

fastwrites / Skal være OFF .

BIOS alloker IRQ til vga

BIOS alloker irq til USB

 

PCI slot 2 deler irq med AGP , unngå denne .

Ikke ha PCI kort i den siste pci slotten heller ei heller

den nærmest agp porten.

 

Minnebrikkene på A7n8X hvis flere må ha samme CAS latency .

 

 

...

Ok Fastwrites var off på min hele tiden.

 

det andre skjønte jeg ikke noe av og vet ikke hvor eller hvordan man endrer dem.

jeg har bare en PCI kort og det er lydkortet, ligger i den andre PCI slotten under AGP.

 

 

ANYWAYS, jeg har løst problemmet! Det viser seg at det ER strømmen eller varmen som skaper problemer. Radeon 9800 kort trenger utrolig mye strømm og derfor lager også mye varme. Så dum som jeg var, så blokerte jeg sidedøren (som har en liten vindu) til kabinettet med databordet mitt. Så jeg gjorde følgende:

 

I BIOS'en satt jeg Graphics Aperture Size: til 128mb.

Og fjerna kabinettet BORT fra bordet

:)

Nå reinstallerte jeg LiveUpdate! fra symatec, kjørte 3DMark03 hele 3 ganger (5468 poeng btw ;) ) og har klart å kjøre dxdiag uten problemer. Jeg TROR at problemet er løst.

 

the animal: jeg annbefaller deg STERKT å ta en titt på strømmen din eller varmen i kabinettet. nå husker jeg hvorfor jeg ikke hadde slike problemmer før, fordi jeg hadde en åpen kabinett hele tiden!

 

så, jeg antar, etter sommerferien kjøper jeg sterkere PSU og ekstra kjøle vifter til kabinettet. nå har jeg ikke mer penger til dette, jeg har brukt nok!

 

:thumbs::w00t:

Endret av Maniac
Lenke til kommentar

Hvilken aperture hadde du før da , 256 ?

Hørt at 256 forårsaker tryning i en del spill .

 

I følge manualen er det irq sharing mellom agp og

pci kortet dersom den er i slot 2 .

Derfor jeg nevnte det .

 

Men virker det nå er det jo bra . :thumbup:

 

Hvis du ikke skal overklokke (øke strømforbruket)

tror jeg du klarer deg med 360Wattern fra chieftek .

 

Men en ny dual fan (med vifte under) og mere watt

gir deg et kjøligere system .

Både for avtrekket over cpu og at PSU'n ikke jobber på

95% heletiden .

 

 

.....

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Før var aperture min på 64mb faktisk!

 

Je, jeg skal begynne å spare peng til noen fine vifter, så jeg lurer på hvor jeg skal plasere dem. og nei har ikke tenkt å klokke noe som helst.

 

Jeg har plass til en vifte på sidedøren, kanskje der? eller under PSU'en så har jeg plass til 2 stk også.

Lenke til kommentar

shitt, jeg satt her og installerte BF: vietnam, hørte på musikk og surfa litt. Trykka på denne pdf liken du ga meg, og wops! PC'en restarta.

 

Jeg tok ut BFV CD'en som var inne, herregud gjett om den var varm!!! Jeg tok og åpna sidedøren, for å sjekke varmen inne, jeg følte med fingrene de diverse komponentene. Hardisken var SÅ varm, at je brant meg! ærlig talt! :scared:

jeg kan bokstavelig talt steke mat på den!

 

Jeg tror at PC'en har vært for mye oppe idag, helt siden klokken 12, i dag tidlig. jeg tror jeg slår den av.

 

takk for all hjelpa!

Lenke til kommentar

du er sikker på at du har kobla alle størm kontakert til hovedkort og at det ikke er noe avstad stykker som står trøkt intil hovedkorte?

den første pcen jeg lagte gjore ikke anten en og klikke den.

når jeg skulle demontre den så jeg at jeg ikke hadde tatt på 2 strøm kontaker på hovedkorte så jeg trudde det var grafikkorte men sende det inn og sa hva som hadde skjedde men jeg fikk et helt nytt grafkort når det var noe gernt med hovedkorte men fikk helt nytt grafikkort da.

så den andre pcen jeg bygget lerte jeg mye mer. og den 5 pcen jeg har bygget siter jeg med nå. det klikker aldri. men den første gjore ikke annet. Når jeg tok 3d mark så frøys den seg helle tiden og jeg måtte rs men. og fikk en hev av blu screnn oxo da men på den pcen jeg har nå får jeg aldri blu screen.

glemer ikke den tiden for circa 3 år siden min første pce den var det ikke annent en feil på den bruke tusen hvis av krone på telefon samtaler med data spesialister som skulle prøve og hjellpe meg men et + lært noe jo nesten allt om datta jo.

men da var jeg jo egenlitg gankse litten oxo da var bare 13 år men hadde lert kun alt om bios og hovedkort og jumper og alt som var mulig som oppdatering av bios og sånt som sis og nyeste nvidia driveren.

jeg skirver jo ikke antent en sur jeg!

 

men etter alle disse år med fokked opp pce så har jeg lert meg syktt masse har ler av alle folka som har hvert på pcen min og prøv og fikse den men har ikke helt klart det.

 

men nå har jeg en helt nye pce som jeg har opptimalisert til gaming og internett som osså aldri klikker det er bare helt super herlig det asssss tar 3dmark glatt som bare det :thumbs::w00t:

Endret av Aadna
Lenke til kommentar

oj a sorry lest ikke hva du skrev

hehe tror nok du får bedre ytelse av hvis du har side døren oppe

jeg har alltid pce kabinette oppe jeg da!

graden ligger på 18-30 c på hovedkorte.

og cpu 45 c!

 

men du hadde jeg hvert deg så hadde jeg formater pcen, og det første du gjør når du er ferig med og installer windows xp er da og windows up date og så installer du alle oppdateringen der så redstarter du pcen og trykker på windows update igjen og trykker på windows xp på siden der og legger til dircet 9 , så installer du den siste ati driveren til skjermkorte ditt den finner du på http://www.ati.com/support/driver.html så kjører du 3dmark01 skall vedde på at du får mer en 6 tusen hvis det var 3 d mark 01 så hvar det reva poeng sum til en så bra pce. men hvis det var 3dmark 03 så hvar det bra.

thumbup: :thumbs:

 

hvis du ikke hvil ha virus så dritt i norton og osv ta eller og brukke branmurer som er i windows xp men da må du først ha ta alle windows update oppdareringen på side når du tar windwos update så står det windows xp der tar du kun dircet 9!

:thumbup: men hvis du får 6 tuseb i 3dmark 03 så skall du ikke formater pcen.

Endret av Aadna
Lenke til kommentar

Maniac !

sier du at du ikke har en eneste kabinett vifte i systemet ditt ?

Og har r9800 og amd 2400 .+ annet dill .

Da har du såfall ikke fatta poenget til AMD .

 

Håper du vet at harddisker ikke skal ha for høy varme (da dør de) ,

og du mister alle dataene dine .

 

Kjøp kabinettvifter idag , har du dårlig råd kjøp noen

midlertidig på biltema/Clas til 30,- stykket og bytt de ut senere.

 

Eller så er det ikke dyrt ca. 100,- pr stk for enermax 80mm.

 

Installer MBM5 eller hovedkortets hardware monitorering

og følg med på tempereturene dine ,CPU og System temperatur .

At disse ikke blir for høye .

 

 

Hva er temperaturen på cpu og system når du surfer

og hva er det når du spiller .

 

Tror problemene dine er "to hot" både skjermkort/cpu/ og annet (chipsett ?)

som forårsaker restartene dine .

 

reinstall og annet som nevnt over ,trenger du ikke gjøre da du har vær gjennom

dette tidligere .

 

DU har nok et VARME problem .

Glem alt annet og sørg for at cpuen går på rundt 40-45C eller lavere og system temperaturen i kabinettet ikke overstiger 30C .

 

......

 

 

 

..

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hva slags kabinett og strømforsyning har du? 360W PSU ja, men hvilket merke? Chieftec?

 

Hard du noen kabinettvifter? Hva slags størrelse, hvor er de plassert og hvilken vei blåser de?

 

Hvis du har bare en, lønner det seg å plassere denne rett under PSU og la den blåse varm luft ut av kabinettet.

 

Hvordan er det med luftinntak? De hjelper lite med mange vifter som blåser ut hvis ikke det er nok åpninger til at luften kan bli sugd inn nokså uhindret. Det ideelle er å slippe luft inn i bunnen av kabinettet. Det betyr saging... En kjappere og enkel fiks er å åpne den nederste PCI porten, så slipper luft inn der.

Lenke til kommentar

Hei folkens. takk for annbefaligene!

 

Aadna: Ja, PC'en min er nylig formatert, har innstalert alt i den samme rekkefølgen. tak for tipset anyway :thumbup:

 

syar2003: hehe, ja. jeg har bare PSU vifta :) og det er AMD XP2700+ faktisk.

I går kveld så var CPU tempen på 56C nå er den 45C, det er nå jeg slå PC'en på da. Jeg har ett program fra Asus, heter Asus Probe. håper det går greit å bruke den.

Så du mener at jeg burde kjøpe kabinett vifter så fort som mulig. Blir hardisken kjøligere da eller? Feks nå så bruker jeg en bord vifte, som peker direkte på hovedkortet. CPU temp falt ned til 39c . men den greia her bråker, så jeg må nok kjøpe meg noen originale vifter :)

Annbefaler du at jeg monterer viftene på samme måte som i den .pdf filen? En ting til, hele systemet mitt krever nå 368W og jeg har 360W PSU. burde ikke jeg kjøpe ett nytt PSU slik at jeg kan bruke de viftene?

 

hn66: jepp det er ene cheiftec med 360W psu! http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117756&cks=PRL

og nei, jeg har ingen kabinett vifter...

 

 

Edit: hva synes dere om disse?

PSU: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117768&view=detailed

Vifte: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=109212&view=detailed

Jeg vil helst ha en som er stillegående.

Endret av Maniac
Lenke til kommentar

Først og fremst sørg for at du gir systemet ditt nok kjøling, inntill du får flere kabinettvifter tar du og lar kabinettet stå med sidedøra åpen og gjerne om du har mulighet til det så lar du kabinettet ligge ned så at den varme lufta stiger opp gjennom den nå åpne sidedøra.

 

Sannsynnligheten for at problemet ditt er pga psu er jo ganske stor, men husk det hjelper ikke å kjøpe en større psu hvis denne ikke greier å levere rein strøm.

 

Q-tec= Styr unna...

 

Har funnet selv en Nortq 400wats Psu på komplett som jeg vurderer å kjøpe, pga den er stillegående og leverer ganske greie volts, men råder deg til å lese tester før du kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...