Gå til innhold

Pc'en slår seg av...

Maniac

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har søkt hjelp om dette før her på forumet, men har ikke fått noe ordentlig svar.

PC'en min driver og slår seg av i spill og nå, for første gang, i Windows XP. Når jeg er i spill, så får jeg en blåskjerm som er bare blå, ikke noe tekst. Akkuratt nå så var jeg i windows og drev og tregna noe i PhotoShop, pluteslig får jeg blåskjerm med følgende STOP message:

0x0000000A

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Jeg sjekka på Microsoft.com og fant Dette

De nevner CD mastering tools og antivirus tools, jeg har både Norton og Deamon Tools på PC'en. Jeg har nettåp fått meg en ny Radeon 9800 Pro kort, og har den siste Catalyst driveren. Jeg har 768mb DDR RAM, de er forskjellig merke og størelse, men begge er 333 MHz.

Så jeg sitter her og lurer på hva i all verden kan problemmet være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kan kansje ikke hjelpe så mye men det samme skjedde med meg etter at jeg fikk mitt nye 98oo pro (PowerColor) kort inn i pcen..

fikk samme meldingen akkurat nå

kjører du Omega eller Catalyst drivere??

Endret av the animal
Lenke til kommentar

Jeg har de siste catalyst drivere! hva er omega drivere?

forresten hvordan løste du problemmet? Jeg har nå formatert PC'en og installert Windows XP Pro på nytt, forsat så restarter PC'en seg i windows bare plutselig. Jeg får altid det samme STOP message: 0x0000000A og den sier hele tiden at det er Device Driver eller hardware som det er noe galt med. Jeg har kjørt alle mulige minne verktøy og alle passerte fint. En gang fikk jeg beskjed om at ATi driveren lager problemmer, men jeg har ikke klart å løse problemmet.

Hjelp! :(

PS! jeg kan ikke installere Norton Antivirus 2004 heller, LiveUptade vil ikke oppdatere noe som helst, får en intern error.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Hei!

Plukk ut en av minnebrikkene og prøv å jobbe med maskina, skjer det fortsatt så setter du inn den du tok ut og tar ut den andre, prøv forskjellige slots på minnebrikkene.

Du kan også sjekke minnet med programmer : memtest86 og prime95 er gode programmer for stabilitetssjekk.

Hvilket hovedkort og cpu har du? Har du eventuelt stillt cpu eller fsb noe for høyt? Er du sikker på at du har bra nok strømforsyning?

Forresten kom også på at det kan være lurt å sjekke at du ikke har noen konflikter med irq, gå inn på kontroll panel og velg system, der klikker du på under hardware device manager (enhetsbehandling eller noe lignende). Se så om det kommer opp noen gule varselskilt ( gul trekant med ! inni).

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

hei folkens

tusen takk for at dere svarer og hjelper meg!

jeg har formatert PC'en nå igjen, og skulle installere windows XP. etter at XP samlet informasjon om PC'en min, så kommer skjermen hvor jeg skal bekrefte installasjon. jeg lot den være der i 2 min, så slo PC'en seg av (med STOP 0x0000007F). jeg fjernet en av brikkene (corsair) og nå er den stabil.

specs:

Helt ny Chieftec kabinett 360W

Asus A7N8X Deluxe

Sapphire Radeon 9800 Pro 128 mb

768 mb DDR Crucial og Corsair. en er 512mb ddr andre er 256mb ddr. begge er 333MHz, men! jeg fant ut at den ene er CL2 og den andre er CL2.5 gjør dette noe?

takk igjen

Endret av Maniac
Lenke til kommentar

Det jeg mente er at 2 X 512 rambrikker bruker dobbelt

så mye som 1.stk .

1.stk 512MB brikke = 10W X 4

Det bør ringe en bjelle hos de fleste som opplever restarter o.l

etter at det er satt inn mere hw i systemet .

Kan være at PSU'n har liggi på vippen kapasitetsmessig før det er satt inn.

....

Lenke til kommentar

hei folkens,

som sagt, så har jeg har fjernet en av brikkene. Jeg tok ut Corsair brikken som er 256mb CL 2. Lot Crucial 512mb CL 2.5 være igjen. Systemet er stabilt nå, totalt håper jeg. I tilleg til dette har jeg installert den siste Omega driveren til Radeon 9800 Pro. PC'en har vært oppe i mer enn 6 timer, og har ikke krasjet ett eneste gang. Alt funker nå, til og med Norton 2004 er intallert og live update funker som den skal. kanskje dette hjelper til de som har slike problemmer.

:thumbs:

Så nå lurer jeg på noen ting. Nå er jeg sånn ca. sikker på at det var minnet som lagde problemer hele tiden, men. Hvorfor har alle minne-test programmer vist at alt er OK? Og hvorfor er det alltid når PC'en krasjer, så sier Mircosoft at det er en eller annen driver som lager problemer?

Anyway, nå fuker det håper jeg. Jeg har ikke testa PC'en i 3D programmer ennå, det skal jeg gjøre nå, så sier jeg ifra hivs noe går galt.

Lenke til kommentar

Windows er jo ikke smartere enn at hvis

minnet ditt skriver/leser feil når den holder på med et program

så gir den det skylda .

Windows aner jo ikke noe om det er minnet ditt som fusker.

Kun at en eller flere instruksjoner feiler .

Hvis begge brikkene funker med memtest86 hver for seg

er de jo okay .

1)Problemet er enten at de ikke funker sammen.

2)Eller at PSU'n blir ustabil med den ektra lasten .

Eneste måten å verifisere det på er å teste begge samtidig igjen med

kraftigere powersupply .Eller hos en kompis med samme hk.

Bra dog at du har fått stabilisert systemet . :thumbup:

Jeg heller mest til at det er alternativ 1 som er årsaken.

.....

Lenke til kommentar

heh, "I spoke too soon" :(

Jeg kjørte 3DMark03 nå. Jeg var SÅ glad da jeg så "wings of furry" kjøre på 200-700 FPS! men etter en stund så krasjet PC'en igjen... Denne gangen var det bare en blåskjerm og ingen tekst i den hele tatt, og windows gir meg ikke noe melding etter restart :hmm:

Jeg testa dette 3 ganger, samme resultat hele tiden. Nå begynner jeg å lure på om det har noe å gjøre me Omega driveren siden den er ikke en offisiell driver fra ATi. Når jeg installerte den så fikk jeg den der "Driveren er ikke støtten av XP" greia.

Finnes det i denne verden en ATi driver som faktist funker på en PC? :no:

Lenke til kommentar

Jeg har Den nå, helt ny. Før hadde jeg en Gainward GeForce Ti4600 128mb DDR kort.

Før hadde jeg også en Aopen kabinett med bare 260W, og da funka alt i både spill og windows. Nå etter at jeg fikk ny kabinett og radeon 9800 fikk jeg slike problemer, at PC'en restater i spill og desktop.

Lenke til kommentar

jepp, gjorde det i BIOS'en før selve installasjonen av windows og grafikk driveren. Den er også avslått i kontrollpanelet.

sjekka memtest igjen nå, alt funker som det skal.

Da må det være noe med driveren. Jeg skal prøve å gå tilbake til de offisielle driver til ATi.

:no:

Endret av Maniac
Lenke til kommentar
Det jeg mente er at 2 X 512 rambrikker bruker dobbelt

så mye som 1.stk .

1.stk 512MB brikke = 10W X 4

Det bør ringe en bjelle hos de fleste som opplever restarter o.l

etter at det er satt inn mere hw i systemet .

Kan være at PSU'n har liggi på vippen kapasitetsmessig før det er satt inn.

....

som sakt så har jeg samme problemet som vår venn her!!

jeg kjører dual 512 mb Geil ram

å PowerColor 98pro

har 431 W power så det kan ikke være det som er problemet hos meg heller!!

har byttet plass på rammen( de mulighetne jeg hadde iallfall)

men om jeg så mye som rører et spill så restarter den seg

det kommer bluescreen meg masse hvite striper å så sloknern!!!

kjører catalyst 4,3 drivere (Omega før)

JEG VIL SPILLE IGJEN!!! :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...