Gå til innhold

Centrino og WLan 802.11g

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å gå til innkjøp av en bærbar pc til meg selv og koble opp et wlan nettverk hjemme. I det nettverket har jeg tenkt å koble opp en stasjonær pc + 2 bærbare. Hadde tenkt å satse på D-Link DI-624 og DWL-G650 kort for om mulig bruke Super-G systemet selv om det ikke er fullt utviklet for bruk innen EU ennå. Derfor vil jeg helst ha D-Link 802.11g over hele nettverket.

Har veldig lyst på noen av disse 1557 baserte maskinene(Tundra/Whitebox), men alle er Centrinomaskiner så jeg bare lurte litt på hvordan det egenlig var med oppkoblingen til nettverk. Har også andre maskiner inne i bildet som f.eks Hp Pavilion zx5042ea(ikke Centrino men P4 for da ville jeg ikke ha noen problemer med oppkoblingen til 802.11g nettverket), men kan kun bruke 15000,- på pc'en slik at jeg har igjen litt å bruke på nettverket også.

Slik jeg har forstått det så har ikke Centrinobaserte bærbare pc'er støtte for å brukes i 802.11g nettverk. Er dette riktig, eller er det bare det innebygde wlan-kortet som følger med i disse som kun leveres med 802.11b støtte?(Vet at jeg kan bruke 802.11b på 11g-nettverk, men vil ikke da kunne bruke noen av funksjonene på D-Link nettverket + at hastigheten vil bli lavere)

Kan jeg sette inn et nytt Pcmcia kort med støtte for 802.11g og bruke det istedenfor det innebygde i Centrinomaskiner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel for at maskin skal klassifiseres som centrino så skal den ha pentium M cpu, intel wlan kot osv osv osv.

Så alle ekte centrino maskiner vil ikke ha støtte for g nettverk, mens det finnes mange produsenter der ute som jukser med wlan korta.

WhiteBox f.eks montere prism54 baserte kort i pcene dems som støtter G i steden for å gi kundene sine gammel teknologi

Lenke til kommentar

intel har begynt å levere g wlan kort med sine centrino pakker, og dette kortet kan kjøpes løst på psdata...:)

for 660 kr mener jeg?:)

har selv 11mbps opp mot en linksys wireless g router, og det funker knall, god rekkevidde osv..!

den er jo anbefat for centrino (ifølge pakken:P)

Lenke til kommentar
Vel for at maskin skal klassifiseres som centrino så skal den ha pentium M cpu, intel wlan kot osv osv osv.

Så alle ekte centrino maskiner vil ikke ha støtte for g nettverk, mens det finnes mange produsenter der ute som jukser med wlan korta.

WhiteBox f.eks montere prism54 baserte kort i pcene dems som støtter G i steden for  å gi kundene sine gammel teknologi

Slik jeg har forstått det så gjelder dette da kun det interne kortet. Kan jeg ikke da kjøpe et hvilket som helst "eksternt" pcmcia kort i 802.11g utførelse og bruke dette i pcmcia porten, istedenfor det interne?

Endret av tommo21
Lenke til kommentar

WhiteBox f.eks montere prism54 baserte kort i pcene dems som støtter G i steden for  å gi kundene sine gammel teknologi

Slik jeg har forstått det så gjelder dette da kun det interne kortet. Kan jeg ikke da kjøpe et hvilket som helst "eksternt" pcmcia kort i 802.11g utførelse og bruke dette i pcmcia porten, istedenfor det interne?

Yes you can, no worries. But the beauty of the mini-pci wlan card (found in centrino machines among others), is that it doesn't stick out 2-3 cm, like an external card would!

I would just get a notebook with pentium-m and a 802.11g card - that way you get the best of both worlds.

But remember, that you won't get superG speeds from a regular 802.11g card, only normal-G speed (which is ~ 20mbit/s at perfect conditions - ie. the computer is 1 meter away from the router).

Lenke til kommentar

Yes you can, no worries. But the beauty of the mini-pci wlan card (found in centrino machines among others), is that it doesn't stick out 2-3 cm, like an external card would!

I would just get a notebook with pentium-m and a 802.11g card - that way you get the best of both worlds.

But remember, that you won't get superG speeds from a regular 802.11g card, only normal-G speed (which is ~ 20mbit/s at perfect conditions - ie. the computer is 1 meter away from the router).

Ja, greit! Det er vel bare DLink, Netgear og Signamax som foreløpig kjører med 108Mbps på sine 802.11g baser og kort. Felles for alle er at du må ha kort og base av samme merket for å få det til å virke optimalt. med mindre jeg da har misforstått alt så ser det ut som om det blir en Centrinomaskin(P-m) med D-Link Di-624 og 2 stk. DWL-G650 kort av 108Mbps typen. Takk for hjelpen. :thumbup:

Da gjenstår det å bestemme seg om jeg vil ha en Whitebox CL1557 eller en Tundra 1557. :hmm:

Endret av tommo21
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...