jocke Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 Hei. Kom i anskaffelse av en fastlinjerouter fra Cisco i dag. 1600 series. Det jeg lurer på i den sammenheng er som følger; jeg får Telnor ADSL om 2-3 uker, og vil jeg da kunne bruke denne som router til mitt nettverk? (slik at jeg kan bruke internett på flere enn èn maskin). Baksiden har følgende inn/utganger; Ethernet skal til lokalnettet, samt (slik som jeg har forstått det) at serial-inngangen skal til fastlinje (i form av ISDN, etc). Eller er jeg helt på jordet? Routeren har i tillegg en WIC-port (?), som jeg kan sette inn såkalte "interface cards". Er det da mulig å sette inn et ethernetliknende kort til, som jeg kan koble til telenor-modemet? (den øverste delen er plassen for "interface cards", den nederste er softwaren til routeren). Likte at routeren hadde softwaren på SMARTcard Men serriøst. Kan jeg bruke denne til å dele linjen fra Telenor? Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 (endret) Nei, du kan nok ikke dele ADSL med denne routeren. Fordi: A) Den har ikke PPPoE. B) Den støtter ikke NAT. Men det er riktig som du sier at du kan skaffe et ethernet interface til til den å montere i kortplassen (eventuelt AUI kontakten om det er bare 10 mbit). Det er desverre lite en kan bruke en sånn router til hos en privatperson i dag. Men den er jo kjekk om du vil lære deg litt mer gundig om cisco routere, kjøp deg to og koble den sammen med kabel på serial porten og prøv ut litt! Ikke mye nytte, men du kan lære deg en del om cisco routere. Endret 4. april 2004 av TheBoz Lenke til kommentar
jocke Skrevet 4. april 2004 Forfatter Del Skrevet 4. april 2004 Hva kan man bruke denne routeren til da? Fikk den nettopp fra en bedrift som har hatt den i snaue 4 mnd, og da de fikk den var den ny (?!). Lenke til kommentar
enl Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 Du har en ISDN-router, og vil aldri fungere med xDSL av noe slag. Har btw. hatt routeren selv, og den gjorde en god jobb Lenke til kommentar
jocke Skrevet 4. april 2004 Forfatter Del Skrevet 4. april 2004 Så da kan jeg bare ha den til pynt? Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 Så da kan jeg bare ha den til pynt? Har en slik router selv. Den har liten nytte med mindre du har fast linje (HDSL) med serielt interface e.l WIC Ethernet kortet du kan sette inn er kun 10mbit. Fin å lære seg IOS på og om routing protokoller etc. 1600 gikk forresten ut av produksjon for en stund siden. 1700 har tatt over. Lenke til kommentar
kvasimongo Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Du har en ISDN-router, og vil aldri fungere med xDSL av noe slag. Har btw. hatt routeren selv, og den gjorde en god jobb 1601 er en fastlinje router, 1603 er ISDN Lenke til kommentar
jocke Skrevet 5. april 2004 Forfatter Del Skrevet 5. april 2004 (endret) Og forskjellen er? Liksom; hva defineres som "fastlinje"... xDSL er det jo ikke, så... Endret 5. april 2004 av jallakim Lenke til kommentar
kvasimongo Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Det hjelper deg fint lite desverre. Du kan uansett ikke bruke routeren til DSL linje. Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 (endret) Og forskjellen er?Liksom; hva defineres som "fastlinje"... xDSL er det jo ikke, så... T1, E1 etc er" fastlinjer". Mange av disse benytter HDSL som går over kobber på lik linje som andre xDSL teknologier. Men disse krever 2 par med kobber. Man kan også kjøre disse strukturert (hvor man benytter en tidsluke til å overvåke trafikken) eller ustrukturert. Endret 5. april 2004 av prolixin Lenke til kommentar
jocke Skrevet 5. april 2004 Forfatter Del Skrevet 5. april 2004 T1, E1 etc er" fastlinjer". Mange av disse benytter HDSL som går over kobber på lik linje som andre xDSL teknologier. Men disse krever 2 par med kobber. Så hvis jeg har to xDSL-linjer, kan jeg bruke routeren? (i teorien, har ikke tenkt å bruke den uansett). Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 T1, E1 etc er" fastlinjer". Mange av disse benytter HDSL som går over kobber på lik linje som andre xDSL teknologier. Men disse krever 2 par med kobber. Så hvis jeg har to xDSL-linjer, kan jeg bruke routeren? (i teorien, har ikke tenkt å bruke den uansett). Nei, hadde du hatt HDSL hadde du fortsatt vært avhengi av et linje modem (som kobles til routern via X.25 (serielt grensesnitt) Hvis du hadde et Ethernet kort i WIC slotten kunne du jo iha brukt den å route mellom 2 LAN. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 5. april 2004 Forfatter Del Skrevet 5. april 2004 Nei, hadde du hatt HDSL hadde du fortsatt vært avhengi av et linje modem (som kobles til routern via X.25 (serielt grensesnitt) Hvis du hadde et Ethernet kort i WIC slotten kunne du jo iha brukt den å route mellom 2 LAN. Jepp, tror jeg skjønner. Affal littegranne Men er det en god, rask og stabil router? Og hvor mye koster et Ethernet-kort jeg kan stappe i WIC-slotten? Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Nei, hadde du hatt HDSL hadde du fortsatt vært avhengi av et linje modem (som kobles til routern via X.25 (serielt grensesnitt) Hvis du hadde et Ethernet kort i WIC slotten kunne du jo iha brukt den å route mellom 2 LAN. Jepp, tror jeg skjønner. Affal littegranne Men er det en god, rask og stabil router? Og hvor mye koster et Ethernet-kort jeg kan stappe i WIC-slotten? Er usikker på 1600 serien i og med at den ikke er i produksjon lenger, men 10mbit ethernet modul til 1700 serien koster hvertfall 1643 eks moms, så det er ikke akkurat billig. Man får forresten SHDSL og ADSL modul til 1700. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå