Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

hei.

jeg vil sette opp et nettverk mellom to hus.

har adsl i det ene huset og det er ca.. 30meter til det andre.

Ønsker å ha trådløst nettverk i begge hus.

Noen som har tips til hva slags bokser/antenner jeg burde skaffe og evt. hvem som selger dem?

Jeg tenkte å bruke en Dlink DI-624, eller 624+(har ikke helt skjønt forskjellen..)

i det ene huset med adsl-tilkobling.

men så trenger jeg kanskje en boks til i det andre huset for å spre signalet videre. men hva trenger jeg her..?

tips mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til forumet, digiloo!

Når du skal velge trådløst mellom to hus på denne måten, er det en god idè å finne ut hvor mange vegger som kommer i mellom aksesspunktet og det andre huset's datamaskiner.

Siden valget ditt har havnet på D-Link (meget bra merke forresten), vil jeg anbefale deg at du setter opp D-Link DWL-2000AP+ hjemme hos deg, samt at du setter opp en D-Link DWL-900AP+ i det andre huset. Den sistnevnte vil da motta signalene fra AP, som er koblet til internett, og forsterke det, for så å sende det ut til trådløse enheter i dette huset.

Tror det skulle være alt. Noe mer du lurer på?

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Antall vegger mellom de to boksene er 2 og 'fri sikt' imellom.

men fra repeater'n og utover kan det bli flere..

Siden valget ditt har havnet på D-Link (meget bra merke forresten), vil jeg anbefale deg at du setter opp D-Link DWL-2000AP+ hjemme hos deg, samt at du setter opp en D-Link DWL-900AP+ i det andre huset. Den sistnevnte vil da motta signalene fra AP, som er koblet til internett, og forsterke det, for så å sende det ut til trådløse enheter i dette huset.

Eneste grunn til D-link er at de vissnok er litt Mac/Apple vennlige ettersom jeg er i Mac-verden.

Har prøvd med Apples eget Airport system og det suger. alt for dårlig rekkevidde.

Har også prøvd en Linksys-wrt54g og en dlink-repeater, men de ville ikke snakke sammen.

Ser på specs'a at DWL-900AP+ er en 802.11b-enhet og ikke 11g-enhet. Er ikke det litt dumt?

Spes etttersom DWL-2000AP er en g-enhet?

Av ren og skjær nygjerrighet lurer jeg på hvorfor du anbefaler DWL-2000AP, og ikke en DI-624 router? Hva er egentlig forskjellen. At den ene har noen ethernet utganger i tillegg?

Lenke til kommentar
Eneste grunn til D-link er at de vissnok er litt Mac/Apple vennlige ettersom jeg er i Mac-verden.

Har prøvd med Apples eget Airport system og det suger. alt for dårlig rekkevidde.

Skjønner. D-Link er flotte å se på i tillegg :p

Ser på specs'a at DWL-900AP+ er en 802.11b-enhet og ikke 11g-enhet. Er ikke det litt dumt?

Spes etttersom DWL-2000AP er en g-enhet?

Jo, du kan vel si det. Eneste er at D-Link ikke har noen repeatere som takler 802.11g (ikke som jeg veit om affal). Uansett har du ikke behov for mer - det at du går fra 54mbps til 22mbps når det er snakk om litt avstander, er egentlig bare bra, da repeateren på andre siden ikke ville klart å ta imot med 54mbps (så fremt du ikke har ekstern antenne på hovedaksesspunktet).

Av ren og skjær nygjerrighet lurer jeg på hvorfor du anbefaler  DWL-2000AP, og ikke en DI-624 router? Hva er egentlig forskjellen. At den ene har noen ethernet utganger i tillegg?

Så lenge du ikke trenger router for å dele internett, er det ikke vits.

Men hvis du derimot kommer til å trenge en router i fremtiden, kan du jo spandere de 2 kronene det koster for å kjøpe DI-624 istedetfor DWL-2000AP :p

Lenke til kommentar

Jo, du kan vel si det. Eneste er at D-Link ikke har noen repeatere som takler 802.11g (ikke som jeg veit om affal)

surfa litt og fant en..DWL-G800AP

men kan ikke finne den i norge, så da er man like langt..

uansett. Det du mener er at jeg trenger en router/access point + en repeater.

det høres logisk ut.

Har fått et par andre forslag med bridge etc..

veit du om repeater'n er kompatibel med DI-624 eller den DWL-2000AP+,

ække på lista serru:

cut&paste:

Wireless Repeater function will work when used with another D-Link AirPlus DWL-900AP+, DI-614+, DI-714P+, or AirPro DI-764, DI-754 (with installed DWL-650+)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...