OogaBooga Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 (endret) Hjemmelaget vannkjøling Jeg har ikke mye anbefaling av type kjøpt utstyr da mitt er hjemmelaget. Det er ikke nødvendig med et mekanisk verksted. Noe erfaring med mekking hjelper. En skrustikke og en borremaskin er det viktigste utstyret. En "drehmel" til tohundre bols hos Clas Ohlson er grei til kanalene i CPU-kjøleren. De andre blokkene holder det å kryssborre. Blokkene er laget av 20mm tykk ALU-plate. Borrer 9mm hull som plugges med 10mm rustfri skrue der det oppstår et overflødig hull pga. kryssbororringen. I inn- og utløpet gjenger jeg med 1/8 rørgjenger og monterer en 10mm rørbit av kobber (for vannkran) som har fått tilsvarende gjenger utvendig. Røret må files spisst i enden for å få entring med gjengesnittet. CPU-blokken lages ved å borre mange små og dype hull i et sikksakkmønster (ala AC Cuplex) som files til kanaler med "drehmelen". Et tynnere alulokk skrues på og tettes med papirpakning og et pakningslim. I lokket monteres et par rørstumper som treffer start og slutt på sikksakk-kanalen. Var heldig og fant en radiator på 46 x 46cm i bosset på jobben. Ikke ulik den største til Microplex. Med en maskin på systemet ligger tempen under 40 ved BurnIn Test. Uten viftene i gang. Har fire 80mm Papstvifter (12dB) som er festet i gummiringer under radiatoren. De kan være gode å ha til sommeren. Men etter at det kom en maskin til på systemet (med felles pumpe og radiator) får viftene gå hele tiden. Temp en maskin idle: vann 26, CPU 31,5. To maskiner idle: vann 31, CPUer 36,5. Dette med viftene på og en romtemp på 21 grader. Pumpen er en Fluval 103 (bøttepumpe) fra et nedlagt akvarium, og slangene Eheim 9/12. Borret huller i toppen av PSU (uten innmaten i) og i toppen av kabinettet for å få bedre passiv kjøling av PSU og kabinett. "Hette" av tynnplate skjuler nå hullene. Det utvikles noe varme i de andre komponentene i PSU enn transistorene. MosFET-transistoren på hovedkortet blir meget varm når det ikke er luftstrøm i kabinettet. En liten kjøleribbe er montert på denne. Alle andre varme komponenter inkl. HD, er vannkjølt. Det ble langt dette, men da unngår jeg vel å supplere så mye PS: Seagate Barracuda anbefales, lydløs... Har 120GB/8MB utgaven. Midlertidig hjemmeside, en nødløsning til en skikkelig er klar: http://www.home.no/onkel-frode/Hjemmesidebilder/ Endret 11. april 2004 av OogaBooga Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Få lånt deg et kamera da? Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 Har kamera og masse bilder, men ikke helt funnet ut hvordan jeg skal legge dem ut. Registrerte meg hos Home.no i går og må finne ut av det med å lage en hjemmeside der. Får sette av noen påskedager til det. De to maskinene som nå er vannkjølt er MSI KM2M Combo med AGP skjermkort og AMD XP2400 på begge. Laget vannkjølt PSU en måned før guiden til OK kom ut. Metoden var den samme og det funker fint. Har startet et prosjekt med et MSI K7N2 Delta som har fått felles vannblokk på brikkesett og MosFet-transistorene. Skal tenke på en worklog.... Men er jo grønn på forumet så gi meg litt tid til å lære Ser at noen limer inn bilder i innleggene sine, men det får jeg heller ikke til. Gi meg et tips da vel... Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 her er den desidert letteste hjemmeside "saken" legg de ut der, til og med søskenbarnet mitt på 6 år klarte det Lenke til kommentar
andrekr Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 du må få deg et ftp-prog. Så skriver du inn bruker navn og pass i programmet og laster bildene opp til ftp.home.no, hvis ikke jeg tar feil. (jeg har et prog der du drar og slipper) Så går du inn på sida som er www.home.no/dittnavn/ og finner urlen til bildet, og limer den inn der det står "IMG" når du skriver innlegg.. Trur det er sånn... Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 smart ftp heter det, du kan leste det ned fra home.no... Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 7. april 2004 Forfatter Del Skrevet 7. april 2004 (endret) Har jo passert 40 for et par år siden, så jeg er jo ikke så kjapp lenger. Men der dere hypernerder som går på elektronikklinjen på skolen er gode i teori, tar jeg det igjen i det praktiske. Har jobbet i mekanisk industri siden jeg var 17... Morro å følge med på forumet som diskuterte for og mot hjemmelaget vannkjøling på PSU. Det var så mange skolerte sjeler der, men de var jo ikke enige Erik J. Nilsen hos OK gjorde det samme som meg. Tenkte praktisk og gjorde det! Og det funker!!! Der fikk dere et glimt av min styrke: Kan litt om mye, men ikke alt om noe! Allsidighet heter det, og det digger jeg. Skal ikke skryte mere for da får jeg en på trynet! Men jeg er jo gammel nok til å tåle slikt Endret 7. april 2004 av OogaBooga Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 7. april 2004 Forfatter Del Skrevet 7. april 2004 Jeg skal være ydmyk nok til å forstå at ikke alle har tilgang til samme råmaterialer som jeg. Men når både jeg og min samboer har tilgang til slikt på hver vår jobb, så kjenner sikkert en del av dere noen som kjenner noen som kan skaffe noe som ligner. Kobber eller aluminium. Men det er fremdeles ingen som har tipset meg om hvordan lime et par bilder inn i et innlegg... Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Jeg kan legge dem ut for deg... Eller du kan lage deg en hjemmeside på www.freewebs.com , det er helt gratis og det finnes ikke noe lettere måte å gjøre det på (synes jeg da). Man slipper og kunne html, php osv mvh Ballemann Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 får du det til å funke eller? Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 8. april 2004 Forfatter Del Skrevet 8. april 2004 (endret) Laget noe enkelt med MS Publisher. Har jo Office men har ikke vært klar over hvilke verktøy jeg satt på. Laget bare en side, men med en god del bilder. Fikk lastet den opp, men finner den ikke på hjemmesiden min. Gjør noen nye forsøk i dag. Pleier ikke gi meg så lett... Endret 8. april 2004 av OogaBooga Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 hehe, får håpe du klarer det da *gleder meg til å få se bilder nå* Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 8. april 2004 Forfatter Del Skrevet 8. april 2004 (endret) Hjemmesiden er oppe og går, men bildene kommer ikke frem. Feil filformat? Se selv om dere kan se dem. Jeg ser bare overskrift og bildetekster. Vannkjøling hjemmeside Takk for at du sparker meg videre, ballemann Er sååå nære nå! Endret 8. april 2004 av OogaBooga Lenke til kommentar
Howard_ Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 http://www.home.no/onkel-frode/Vannkjøling-filer/ her har du lagt filene..... dropp ø så skal det funke Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Pent det der, Onkel frode Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Takk for at du sparker meg videre, ballemann Er sååå nære nå! Hehe, send meg bildene da vettu, kan legge dem ut for deg jeg, vet ikke hva som er galt med bildene din jeg Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 9. april 2004 Forfatter Del Skrevet 9. april 2004 Skal gjøre et nytt seriøst forsøk på å lage en hjemmeside helt fra starten av. Gir meg ikke nå! Gi meg noen dager.... Livet består av mer enn HW og SW.... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 på www.villagephotos.com kan du laste opp 20-30 bilder trur eg det var gratis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå