bergetun Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 Jeg har bestilt Telenor ADSL til min far som bor hjemme i Norge (jeg bor i Australia) og har derfor noen spørsmål ang hvordan dette fungerer.. Linjen er ikke blitt koblet opp enda men modemet (Speedtouch 510i) har kommet i posten så jeg tenkte han kunne gjøre alt klart til linje installasjonen. Det jeg lurer på er om dette modemet fungerer som en router, altså om modemet tar seg av PPPoE "oppringingen" slik at han kan koble det direkte på en router i huset som så deler dette ut til andre maskiner i nettverket. Visst dette er tilfelle, kan man da installere det programmet som gjør at du kan kjøpe mer download quota på alle maskinene på nettverket, eller kan dette programmet bare kjøres på en maskin som gjør PPPoE oppringing? Han har en D+Link 614+ wireless router som kan gjøre PPPoE "oppringing" også , vil dette fungere i lag med dette modemet. I så fall, hvordan vil dette fungere med det download quota programmet som må installeres for å "kjøpe" mer download quota. Kan man kjøpe mer quota fra nettet feks? Grunnen til at jeg skriver quota i i quotes (") er fordi ADSL fra telenor fungerer vel på en måte at du bare får 5 GB pr mnden og må kjøpe mer quota etter dette, selv om det ikke koster noe å kjøpe mer quota. Stemmer dette eller? Lenke til kommentar
praut86 Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 (endret) Jeg har dette modemet selv, og modemet fungerer som en router. Med andre ord så tar det seg av "oppringingen". Man behøver ikke ha forbruksmåler på alle maskinene, men det rekker å ha den på en maskin, slik at man kan "fylle" opp med flere GB gratis. Endret 4. april 2004 av praut86 Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 4. april 2004 Forfatter Del Skrevet 4. april 2004 Jeg har dette modemet selv, og modemet fungerer som en router. Med andre ord så tar det seg av "oppringingen". Man behøver ikke ha forbruksmåler på alle maskinene, men det rekker å ha den på en maskin, slik at man kan "fylle" opp med flere GB gratis. Takk for svar. Kan man ha denne forbrukermåleren på flere maskiner ? Grunnen til at jeg spør er at han deler nettet med naboer og vil at også dem skal ha mulighet til å fylle på vist det viser seg at den er "tom". Er det noen som vet grunnen til hvorfor telenor bruker dette systemet ? ER det fordi dem håper at folk som ikke har peiling på data ikke skal laste ned mer enn 5 gb ? Lenke til kommentar
Laibach Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 Jeg har dette modemet selv, og modemet fungerer som en router. Med andre ord så tar det seg av "oppringingen". Man behøver ikke ha forbruksmåler på alle maskinene, men det rekker å ha den på en maskin, slik at man kan "fylle" opp med flere GB gratis. Takk for svar. Kan man ha denne forbrukermåleren på flere maskiner ? Grunnen til at jeg spør er at han deler nettet med naboer og vil at også dem skal ha mulighet til å fylle på vist det viser seg at den er "tom". Er det noen som vet grunnen til hvorfor telenor bruker dette systemet ? ER det fordi dem håper at folk som ikke har peiling på data ikke skal laste ned mer enn 5 gb ? ja man kan ha forbruksmåleren på flere marskiner uten at det skaper noen problemer. Lenke til kommentar
mokkel Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 telenor har jo kuttet ut begrensninger på nedlasting?? eller gjelder det kun hvis en bestiller etter 19/3?? Lenke til kommentar
praut86 Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 telenor har jo kuttet ut begrensninger på nedlasting?? eller gjelder det kun hvis en bestiller etter 19/3?? Volumbegrensingen er borte, men man må "fylle" på gratis i forbruksmåleren for hver gang dersom linja er blitt satt ned til ISDN fart. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 telenor har jo kuttet ut begrensninger på nedlasting?? eller gjelder det kun hvis en bestiller etter 19/3?? Volumbegrensingen er borte, men man må "fylle" på gratis i forbruksmåleren for hver gang dersom linja er blitt satt ned til ISDN fart. Er ikke det bare å bestille fri nedlastning? Virker som andre her på forumet har gjort det med stor suksess. Lenke til kommentar
FallenA Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 Last ned forbruksmåleren, og klikk på knappen hvor det står fri nedlastning. Da vil du slippe å gjøre dette igjen "EVER". Og i praksis ha fri nedlastning. (INGEN KVOTE). Lykke til ! Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 5. april 2004 Forfatter Del Skrevet 5. april 2004 Last ned forbruksmåleren, og klikk på knappen hvor det står fri nedlastning. Da vil du slippe å gjøre dette igjen "EVER". Og i praksis ha fri nedlastning. (INGEN KVOTE). Lykke til ! Takker !! Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 Last ned forbruksmåleren, og klikk på knappen hvor det står fri nedlastning. Da vil du slippe å gjøre dette igjen "EVER". Og i praksis ha fri nedlastning. (INGEN KVOTE). Lykke til ! Min far fikk ADSL i dag men det er ingen slik knapp i forbrukermåleren han har lastet ned.. Han har den nyeste forbrukermåleren. Noen som kan hjelpe ? Lenke til kommentar
MortenS Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Grunnen til at jeg spør er at han deler nettet med naboer og vil at også dem skal ha mulighet til å fylle på vist det viser seg at den er "tom"... Det er vel strengt tatt ikke helt lovlig vel Morty Lenke til kommentar
jocke Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 (endret) Grunnen til at jeg spør er at han deler nettet med naboer og vil at også dem skal ha mulighet til å fylle på vist det viser seg at den er "tom"... Det er vel strengt tatt ikke helt lovlig vel Morty Hvis naboene er med på å betale regningen, tror jeg det er lov. Eller? Når det gjelder TN generellt; må man "koble til" bredbåndet hver gang man skal bruke det, som om det skulle vært ISDN/modem? (dette mtp at jeg bare har modemet, har ikke kjøpt router enda). Endret 23. april 2004 av jallakim Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 Men over til spørsmålet mitt Den "Fri nedlastnings" knappen som gjør at han slipper å "kjøpe" 5 gb omgangen, hvor finner han den ? Takk.. Lenke til kommentar
Falkers Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Men over til spørsmålet mitt Den "Fri nedlastnings" knappen som gjør at han slipper å "kjøpe" 5 gb omgangen, hvor finner han den ? Takk.. Skal normalt dukke opp under "Forbruk"...helt nederst i høgre hjørnet. Men med tanke på at det ikke vises hos deg kan det kansje vere at man må ha en av dei dyreste adsl pakkene hos TN for å kunne bestille dette? Lenke til kommentar
MortenS Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Hvis naboene er med på å betale regningen, tror jeg det er lov. Eller? hehe.. det er visst noe som heter abonnementsvilkår 3. Forutsetninger Abonnement på Tjenestene kan tegnes av myndige enkeltpersoner og juridiske personer. Abonnementet skal kun benyttes av Kunden og dennes familie/husstand. Begrepet "husstand" omfatter ikke bedrifter. Det trodde jeg faktisk de fleste med litt bak øra forstod! Sier seg selv at man ikke kan dele kabel-tv, parabol, strøm, internett osv, utenfor "husets fire vegger" Morty Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 Hvis naboene er med på å betale regningen, tror jeg det er lov. Eller? hehe.. det er visst noe som heter abonnementsvilkår 3. Forutsetninger Abonnement på Tjenestene kan tegnes av myndige enkeltpersoner og juridiske personer. Abonnementet skal kun benyttes av Kunden og dennes familie/husstand. Begrepet "husstand" omfatter ikke bedrifter. Det trodde jeg faktisk de fleste med litt bak øra forstod! Sier seg selv at man ikke kan dele kabel-tv, parabol, strøm, internett osv, utenfor "husets fire vegger" Morty Visst du har så #"%# lyst å diskutere dette så kan du ta det opp i en annen tråd. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Visst du har så #"%# lyst å diskutere dette så kan du ta det opp i en annen tråd. Kul'an litt du da. Han diskuterer noe som er "relevant" med det du spør om - nettopp dette med å dele nettet med naboen. Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 Visst du har så #"%# lyst å diskutere dette så kan du ta det opp i en annen tråd. Kul'an litt du da. Han diskuterer noe som er "relevant" med det du spør om - nettopp dette med å dele nettet med naboen. Dette har overhode ikke noe om spørsmålet mitt å gjøre nei. Hvor spør jeg om dette er lov? Sjekk retningslinjer Hold dere til temaet i tråden. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori. Privat småprat kan skje andre steder. Jeg har ALDRI spurt om det er lov å dele nettet med naboer. Lenke til kommentar
Laibach Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Men over til spørsmålet mitt Den "Fri nedlastnings" knappen som gjør at han slipper å "kjøpe" 5 gb omgangen, hvor finner han den ? Takk.. Skal normalt dukke opp under "Forbruk"...helt nederst i høgre hjørnet. Men med tanke på at det ikke vises hos deg kan det kansje vere at man må ha en av dei dyreste adsl pakkene hos TN for å kunne bestille dette? jeg får heller ikke opp en slik knapp. det kan hende de har fjernet den på den nyeste forbruksmåleren. hvilken verson har dere som har den knappen jeg har forbruksmåler verson 3.03 Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 Men over til spørsmålet mitt Den "Fri nedlastnings" knappen som gjør at han slipper å "kjøpe" 5 gb omgangen, hvor finner han den ? Takk.. Skal normalt dukke opp under "Forbruk"...helt nederst i høgre hjørnet. Men med tanke på at det ikke vises hos deg kan det kansje vere at man må ha en av dei dyreste adsl pakkene hos TN for å kunne bestille dette? jeg får heller ikke opp en slik knapp. det kan hende de har fjernet den på den nyeste forbruksmåleren. hvilken verson har dere som har den knappen jeg har forbruksmåler verson 3.03 Det sier 3.00 på denne siden : http://privat.telenor.no/dinesider/default...lForbruksmaaler Hvor fant du 3.03 ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå