Gå til innhold

Mobilt visuelt musikkarbeid

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, takk for et meget godt forum.

Jeg er i vei med å sette sammen et system for å kunne spille inn og arbeide visuelt med musikk i tunge applikasjoner som Nuendo eller Sonar. Jeg vil utstyre barebonen med et profft lydkort fra middels prisklasse feks M-Audio 2496.

Spørsmålet er om noen vet om Biostar iDEQ barebone selges i Norge evt hvem man burde henvende seg til for å få noe slikt shippet hit... eller er det bare Shuttle som gjelder?

Ser med interesse på SN85G4. Men undrer meg og på om det er noen sterke motforestillinger mot denne bruken av et barebone system?

tusen takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke akkurat mye "mobilt" når du må ha 220V strømforsyning i nærheten.. hvorfor kjøper du heller ikke en bærbar? De er svært populære til innspilling og miksing i dag blant folk som reiser rundt en del, eller bare vil ha en enkel måte å flytte arbeidet fra hjemme til studio og slikt.

Lenke til kommentar
Kanskje det er bedre med bærbar. Har noen et forslag til et dugandes lydsystem mot en bærbar. Måtte vel blitt noe USB eller IEEE1394 saker eller hur?

Forøvrig er jo ikke musikk så bærbar lenger... PA og miksebord og gitarer og amper... det er alltid strøm der og. Men poenget ditt er åpenbart. Takk for innspillet
Lenke til kommentar

Det jeg mente er at (etter hva jeg ser) laptops til musikkbruk øker i veldig stor grad, og at folk putter -alt- inni der og kun har et lite MIDI controller keyboard ved siden av. Så du kan bruke f.eks. Amp farm plugin for gitar effektene, Battery for trommene, Kontakt for samplingen, Reason 2.5 for loop-basert musikk o.s.v.

M-audio boksene med Firewire bør passe for deg, de har firewire (duh) og er beregnet på bruk med bærbare. Vurderte en selv, men har kjøpt et E-mu 1820 kort med breakoutbox med 2 mic preamps og phantom (koster i underkant av 4000,- hos Procom.

M-Audio Firewire 410 (24 Bit/96 kHz 4 inn/10 ut mobilt interface) koster i underkant av 4000,- hos Procom.no - og kan brukes 100% mobilt (med laptop).

Om du vil gå høyere i pris, har M-Audio FireWire 1814

(24 Bit/192 kHz) 18 inn og 14 ut, samt ADAT, koster i underkant av 6000,-.

Disse Firewire boksene fra M-audio er vel noe av det mest spennende som har kommet ut for laptop bruk i det siste, ihvertfall i en overkommelig prisklasse :)

Jeg vet ikke om du pleier å stikke innom HC - det er et forum av, med og for musikere. Du finner det på denne linken. Der kan du bortimot garantert få mye mer hjelp til å velge det DU har behov for. En drøss av de folka bruker laptop når de lager og spiller inn musikk.

Såvidt jeg vet kommer stort sett alle laptops i dag med Firewire. Firewire er generelt raskere og mer stabilt enn selv USB 2. Jeg vurderte sterkt et Firewire audio interface, men kom til at det var overkill for mitt bruk (et par synther, softsynther og gitar).

Håper du finner hva du leter etter uansett :)

MOSKUS HVOR ER DU...

Endret av Hidden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...