Ueland Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=222048 Tallet på sterkt egosentriske barn og unge er i vekst. Og gjerne er de foreldrene opp av dage. Nå husker jeg plutselig hvorfor vi har tvungen verneplikt her i landet, nemlig for å få skikk på slike "folk"... takler ikke folk som har respekt for andre.. Hva kan vi gjøre med dem? Lenke til kommentar
allyse Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 Fysisk avstraffing av barnene er eneste løsning etter min mening. **LA FORELDRENE GI UNGENE EN SKIKKELIG PRYL, DET HAR IKKE UNGENE VONDT AV** Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 dette er ikke noe som bare gjelder barn, men ungdomer. eg vet ikke, men mange foreldre skjemmer ivhertfall bort ungene sine... foreldre har ALT for liten tid til ungene sine, det er sikkert. empati mangler ja, eller ivhertfall vilje til å bruke empati. foreldre må bruke mer tid til barna. De får velge mellom barn og kariære! barn/ungdommer må lære seg etikk, og bli villig til å bruke det i praksis! Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 (endret) **LA FORELDRENE GI UNGENE EN SKIKKELIG PRYL, DET HAR IKKE UNGENE VONDT AV** Jo, det har de. Det finnes eksempler der mennesker har fått varige mèn av slikt. Greit at det funker der og da, men det er INGEN gunstig løsning i det vide og det brede. Se f.eks på "overlevende etter kostskoler", en gruppering i storbrittania som forteller om hvordan det var å bl. annet få pryl, og hvordan det har påvirket deres følelsesliv som voksne. Ikke bra... EDIT: gjelder seff ikke alle... men det er en naturlig konsekvens... (ps. legg deg din fyllik) Endret 4. april 2004 av HalTan Lenke til kommentar
thoufiend Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 Hva med strengere krav i grunnskole? altså med form av at ungene lærer respekt for lærerne/autoriteter? Tenker på noe slikt ala Tyskland hvor lærerne blir behandlet høflig og hvor elevene faktisk får en eller annen form for straff om de ikke oppfører seg! snakker ikke om fysisk avstraffelse, men en eller annen måte må gå an! Selv så koster det ikke meg 5 øre å lappe til en unge som er konsekvent frekk i kjeften og ikke hører etter! Har faktisk gjort det med nabo-ungen et par ganger, og det er kun fordi foreldrene ikke har gjort noe etter utallige påminnelser ifra meg! Så løp han hjem til mamma og gråt, og vips så kjeften moren på meg, og så kom alle naboene og "gratulerte" meg True story! *poff se X-files ses. 8* Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 **LA FORELDRENE GI UNGENE EN SKIKKELIG PRYL, DET HAR IKKE UNGENE VONDT AV** Jo, det har de. Det finnes eksempler der mennesker har fått varige mèn av slikt. Én ting er å konsekvent bruke spanskrøret for hver minste ting ungen gjør galt. Såklart vil det påvirke ungen på en negativ måte. En helt annen ting er å rise/lappe til en unge når de virkelig ikke er medgjørlige. Jeg snakker ikke om å jule dem opp til de blir gule og blå, da jeg tror sjokk-effekten av at mamma eller pappa klapser til dem har den samme effekten. Selv husker jeg et par ganger hvor jeg ble riset som unge, jeg husker også hvorfor.. og jeg gjorde aldri de tingene igjen. Jeg bærer ikke nag til mine foreldre for å gjøre det, heller tvert imot. "Gå på rommet ditt" er ikke en særlig effektiv straff lengre, da rommet gjerne er spekket med TV, PC, assorterte spill-konsoller og annet snadder. Men, jo. Vi får flere egosentriske unger, og flere uhøflige unger. Det er bare ti år siden jeg gikk på ungdomsskolen, men jeg får inntrykk av at ting har forandret seg helt enormt siden den gang. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 For å supplere til hva jeg sa, samt psilocybe's uttalese trur jeg han sa det litt bedre enn meg. Jeg mener IKKE at en skal slå ungene gule og blå, samt gå rundt og slå ungene titt og ofte, men mener selv noe som gjør litt vondt huskes bedre enn bare "gå på rommet ditt" -filosofien. Når kjeft og "smerte" går isammen blir det mer fokusert på. Har selv fått meg en del ris og klaps og ristet som unge, og jeg, som psilocybe husker godt hvofor enda og ja, det hjelper. Jeg bærer ingen psykiske problemer fra noe som egentlig er harmløst. Men kan dog skjønne dette er sett utifra det ideelle eksemplet, og det er de foreldrene som vil misbruke mulighetene til å gi ungene ris som ville slått ungene gule og blå (noe som jeg selvfølgelig er imot) Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 Hvis foreldre bruker slike fysiske avstraffelser så kan det faktisk gå så langt at ungene blir redd foreldrenne, det er jo lite morro. Det går fint an å oppdra barne bra uten å bruke vold. En må bare gjøre det riktig, noe som ikke er så lett kanskje. En må få ungen til å respektere deg i ung alder, og det uten bruka av vold. Om en lar ungen få villjen sin bestandig i ung alder så blir det ofte til foreldrenes plage etter vert. En må heller ikke nekte den alt. Setter en klare grenser når ungen er i ung alder og holder de, så vil det oftest gå greit. Får ungen tøye disse grensenne, eller at den har får slappe grenser, da vil det gro med ungen. En skal ikke bruke vold for å få den til å holde disse grensenne. Vold avler vold. Det er vel kansje sant at det blir fler og fler ego-barn. Det er vel forde foreldrenne setter penge høyere en sine barn. Dermed har de gjort for lite i oppdragelsen av barna. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 4. april 2004 Forfatter Del Skrevet 4. april 2004 Skal ikke mer til av foreldrene å si nei når dem mener nei, funket bra på meg og jeg har ikke hatt en eneste krangel såvidt jeg husker med mine foreldre.. desverre finners det vel foreldre som ikke våger å si nei... Lenke til kommentar
allyse Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 Skal ikke mer til av foreldrene å si nei når dem mener nei, funket bra på meg og jeg har ikke hatt en eneste krangel såvidt jeg husker med mine foreldre.. desverre finners det vel foreldre som ikke våger å si nei... En krangel har ingen vondt av. Å stå for egne meninger er viktig... Syntes å bøye seg for at foreldre har en mening er å gå litt for langt etter min mening.. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 Ok, får trekke fram litt personlig eksempler da, burde kanskje ikke, men men. Min bror og jeg HAR et relativt godt forhold, men jeg må innrømme at jeg er konsekvent "skvetten" i forhold til ham. Han er 3 år eldre, og joda, det er sikkert naturlig at han setter seg i en viss respekt og tar kontrollen TIL EN VISS GRAD, men i mitt tilfelle tok det overhånd. Det har faktisk endt slik (under ekstremt urettferdige omstendigheter forresten) at han har brukt vold mot meg, alt fra klaps til slag (hvorav han brakk et håndledd da han slo meg i skulderen). POENGET mitt er at mine erfaringer med min bror i visse situasjoner opp igjennom, spesiellt i 10-12-års alderen (da han var 15-16), har satt sine spor i MEG. Om jeg og han diskuterer noe, ikke nødvendigvis heftig, og han gjør en brå bevegelse for å f.eks ta etter en brødskive skvetter jeg til. Jeg merker selv at jeg er på konstant giv-akt i forhold til ham, sli skal det IKKE være. Jeg er styggt redd enkelte barn kan utvikle et likt forhold til sine foreldre, noe som absolutt ikke er ønskelig. Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 at ungene ikke oppfører seg som folk har etter min mening også mye med sammfunnet ikke lar de være unger. man ser jo alle 11-12 åringene løper rundt med de sex armbåndene sine og miss sixty(eller hva faen) buksene sine. foreldrene har glemt å ta annsvar for ungene, og kompanserer med å bruke stygg mye penger på dritt i steden. ikke si at en unge har bedre av en xbox med 20 spill en en far som tar han med ut på fisketur eller andre litt mer "jordnære" aktiviteter. et tegn av tiden håper jeg, men det er desverre denne veien ting går. bedrifter er så besatt på penger at de ikke en gang lar folk få skikkelig mamma eller pappa permisjon. ting blir bare mer og mer amerikansk og fremskrittspartivennlig her i landet. jobb til du dør. du er ikke verdt mer en jobben du gjør for at vi skal tjene penger på deg. men hva kan man gjøre? kanskje må vi revidere standarden med at mamma og pappa er på jobb mens barna er i barnehage? samvær med ungene burde være en selvfølge. da tror jeg at ting vil bli bedre etter hvert. (hadde selv meget godt av å flytte vekk fra lørenskog. jeg var hyper aktiv, og stor i kjeften. skogen gjorde meg godt i allefall.) Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 "La oss se på lønnsarbeidet. Lønnsarbeidets gjennomsnittspris er arbeidslønnens minimum, dvs. den sum av livsmidler som skal til for å holde arbeideren i live som arbeider. Det lønnsarbeideren tilegner seg ved sin virksomhet, strekker følgelig bare til å reprodusere det nakne livet for ham. Vi vil slett ikke avskaffe denne personlige tilegnelsen av arbeidsproduktene til reprodusksjon av det umiddelbare livet, en tilegnelse som ikke levner noen vinst som kan gi makt over andres arbeid. Vi vil bare oppheve denne tilegnelsens elendige karakter, hvor arbeideren lever bare for å øke kapitalen, lever bare for så vidt herskende klasses interesse ønsker krever det. I det borgerlige samfunn er det levende arbeid bare et middel til å øke det oppsamlede arbeid. I det kommunistiske samfunn er det oppsamlede arbeid bare et middel til å utvide, berike , befordre arbeiderens liv. I det borgerlige samfunn hersker således fortiden over nåtiden, i det kommunistiske samfunn nåtiden over fortiden. I det borgerlige samfunn er kapitalen selvstendig og personlig, mens det virksomme individ er uselvstendig og upersonlig. Og å oppheve dette forhold kaller borgerskapet å oppheve personligheten og friheten!" "Det Kommunistiske Manifest" K.Marx - F.Engels Jaget etter å øke kapitalen er det som bryter oss alle ned til å bli egosentriske mennsker. Ikke bare barn, men alle innbyggere i dette land brytes sakte, men sikkert ned av kapitalismen. Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 Lærer man barn empati ved å slå dem? Tror dere har missforstått litt... Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Tror mange unger stort sett har godt av å lære seg litt god gammeldags folkeskikk, i tillegg til at de bør læres opp til å dele med andre. Det er nok altfor mange bortskjemte unger materielt sett nå til dags. I tillegg bør de læres opp til å forstå gleden av å gjøre noe for andre eller gi andre noe. Lenke til kommentar
Sephirot Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 (endret) Tror mange unger stort sett har godt av å lære seg litt god gammeldags folkeskikk, i tillegg til at de bør læres opp til å dele med andre. Etter min mening bør "gammel folkeskikk" ses på som nettopp det: Gammel. Er ikke enig i at alt var så fantastisk mye bedre før, at barn og ungdom hadde så mye mer respekt for andre tidligere, mens de nå liksom løper rundt som rabiate mobbere og banker opp gamle damer på vei hjem fra skolen. Ting var ikke spesielt bra i gamle dager heller. Muligens er det mer mobbing og vold i skoleverket nå enn tidligere, det kan jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har i minnet noen undersøkelser som peker i den ene eller andre retningen. Det snakkes om moralsk forvitring blant ungdommen, at de bråker i klassen, at de ser på det som akseptabelt å snike på trikken og stjele osv, og dette tolkes av noen til at de er mindre moralske enn tidligere. Etter mitt syn bør en like fokusere på at moralen(e) har forandret seg, ikke forsvunnet. Det er mye som tyder på at dagens unge har et helt annet toleranse- og kunnskapsnivå i forhold til samfunnet som et pluralistisk samfunn. Unge er mindre rasistiske enn eldre, de er mer tolerante overfor seksuelle minoriteter, og at de liksom er mer kritiske til autoriteter enn tidligere kan for meg være like mye være et sunnhetstegn som en varsellampe. Og om de er bortskjemte kan ikke jeg si noe sikkert om. Men jeg tviler egentlig på at de er så ekstremt mye mer egoistiske og bortskjemte enn resten av befolkningen i dette landet. Jeg tror dette er mer et kulturelt fenomen i Norge enn en generasjonskonflikt. 68-generasjonen (som den nå en gang kalles) begynner å bli eldre, og fokuset på egen lykke og et godt liv står ganske høyt også blant dem. Flere og flere pensjonister lever aktive liv og bruker pengene på seg selv heller enn å spise knekkebrød med en dæsj smør på for at barnebarna skal få seg en liten arv etter dem. (Og bare så det er sagt: Det ser jeg på som et posivitv tegn.) Mvh S Endret 5. april 2004 av Sephirot Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 hmm.. når du sier det så er jeg vel i grunnen enig.. gardsguten på evenstad finnes overalt (sikkert hørt om han på skola.. burde i allefall..) Lenke til kommentar
Kimius Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 kan nok si at jeg har blitt påvirket litt annerledes enn andre. mens de fleste som blir behandlet ved å få mye under oppveksten blir lært at de selv skal ha mye, har jeg tatt en annen vri. har selv fått MYE av foreldrene mine, og jeg har lært det at man skal gi til andre. jeg har utallige eksempler på at jeg har gitt en liten "gave" til en helt ukjent person. har også delt ut sikkert for en halv tusing bare i snop til diverse klasser jeg har gått i opp gjennom tidene. men jeg har vært egosentrisk i flere sammenhenger ja. kan vel si at jeg er en sånn type som gjerne gir til andre om jeg er i godt humør, men om jeg er i dårlig humør er jeg definitivt egosentrisk. synes det er trist at folk blir så ego nå for tiden. spesielt når alle de store religionene priser gavmildhet. siden folk ofte er religiøs, bør de jo også være gavmild? det er nok rett at man bør endre holdningen til hvordan man bør oppdra et barn. de fleste gir et barn noe godt selv om de ikke har gjort seg fortjent til det. en gang iblant er dette greit, men for mye av det gode er ikke godt. og at foreldre har så slappe rutiner for straff er rett og slett skammelig. å skade et barn for å ha sølt melk på teppet med vilje er ikke noen løsning, men en god klaps på baken er anbefalt. dette vil ikke barnet ta fysisk skade av, og det vil være tilstrekkelig vondt til at det neppe vil gjenta seg. Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Nå husker jeg plutselig hvorfor vi har tvungen verneplikt her i landet, nemlig for å få skikk på slike "folk"... takler ikke folk som har respekt for andre.. Er ikke så sikker på om et år i Forsvaret vil gjøre dem til bedre mennesker. Da jeg var inne til førstegangstjeneste var det rundt 60% som dimitterte i løpet av de første ukene; attpåtil fra en var helt vanlig rekruttskole på Madla. De folkene du snakker om er tvert imot de første som ryker ut av militæret. Skjønt ryker og ryker; det er da ikke noe problem å dimme for dem som vil det... Lenke til kommentar
Putekos Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Enebarn er de mest egosentriske barna som finnes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå